שאלה: אין לי ויזה לארה"ב. בשגרירות סירבו לי פעמיים. אני עדיין רוצה לחזור לארה"ב חוקית. מה עליי לעשות?
תודה,
ש.
תשובה: סירוב כפול הוא בעייתי ואי אפשר לענות מבלי לדון בסיבת הדחייה ומהותה.בין הבקשות יש להמתין כחצי שנה ובכל מקרה לטפל בסיבת הסירוב.אין טעם לחזור על בקשה באם לא השתנה סטטוס המבקש לפי הקריטריונים של השגרירות.
שאלה: אני כצרכן שקיבל שירות גרוע ממשרד נסיעות יכול להתלונן נגד המשרד בהתאחדות סוכני הנסיעות?
תודה רבה וחג שמח
א. ירושלים
תשובה: ההתאחדות אינה מתערבת במערכת היחסים שבין סוכנות הנסיעות ללקוחותיה, ובכלל זה בתלונות על שירות.
שאלה: נפגעתי מפשיטת הרגל של מידל איסט אירלינס. הייתי בליטא והצטרכתי לממן כרטיס טיסה חזרה מהכיס שלי למרות שהיה לי כרטיס שלהם. איך אני דואג ומוודא שדבר כזה לא יקרה לי עוד פעם? אני נוסע הרבה לרוסיה ומדינות ברית המועצות לשעבר ורוב החברות שטסות לשם לא כל כך מוכרות ויציבות.
תודה על התשובה,
מ.ג. חולון
תשובה: ראשית, חברת התעופה מידל איסט איירליינס הפקידה ערבות בידי רשות תעופה אזרחית למטרת כיסוי הוצאותיהם של נוסעים במקרה של קריסת קריסתה (וזה הרי בדיוק מה שקרה). לכן, אתה מוזמן לפנות באמצעות הדואר לגב' אסתי שטיינר, הממונה העל אגף יחסים בינלאומיים ברשות התעופה האזרחית, ת.ד. 8, נתב"ג 70100 ולהציג מסמכים המעידים על הוצאות שנגרמו לך עקב קריסת חברת התעופה. נקווה שתוכל להציל לפחות מקצת מכספך.
אתה צודק באשר לחששך לאיתנותן של חברות התעופה בימים אלו. לצערנו, אין זה חיזיון נדיר שחברת תעופה קורסת או סובלת מקשיים כלכליים. בכל אופן רצוי, באם אפשר, לבחור בחברת תעופה ידועה ובעלת מוניטין, ולקוות לטוב.
שאלה: נוהל Re confirmation - האם הדבר הזה עדיין קיים? האם צריך לאשרר את הטיסה בחזרה? אולי רק בטיסות צ'רטר? חזרנו זה עתה מטיסה עם כרטיס אלקטרוני שעליו היה כתוב "confirm", אז מה זה אומר, האם זה סופי או שצריך היה לעשות RE - CONFIRM כמה ימים לפני החזרה? לא היה שום מספר טלפון לאישרור ומאחר והיינו מוטרדים, כי לא רצינו הפתעות, יצרנו קשר עם הבן בארץ וביקשנו ממנו לאשרר כאן בארץ עם חברת התעופה. באותה הזדמנות הוא גם סידר לנו את מקומות הטיסה.
תשובה: הנוהל של אישרור טיסות סדירות בוטל אך לא כך לגבי טיסות בטיסות צ'רטר. חברות הצ'רטר מקפידות לציין על גבי הכרטיס (האלקטרוני) את החובה לאשרר את הטיסה 72 שעות קודם למועד הטיסה ואת מספר הטלפון לאשרורו.
שאלה: שיריון מקומות טיסה - האם זה שירות שצריך להיות מבוצע על ידי סוכן הנסיעות בעת הההזמנה? בעלי הצליח להיכנס לטיסה באינטנרט ולשריין לנו את המקומות, אבל רוב המקומות הטובים כבר היו תפוסים. בטיסה חזרה לא הצלחנו להיכנס לאתר כדי לשריין מקומות. בתחילה היה כתוב שאפשר יהיה רק 24 שעות לפני ואחר כך לא הצלחנו לעשות זאת דרך האתר.
תשובה:
השירות של שיריון מקומות טיסה מותנה במדיניותה של כל אחת מחברות התעופה. קיימות חברות תעופה שאינן מאפשרות שירות זה בכלל או שמתנות את השירות בסוג הכרטיס כשהכלל הוא שכרטיסים זולים אינם מקנים זכות שיריון, בעוד היקרים מקנים אותו. בטיסות צ'רטר לדוגמא לא קיים כלל שירות שיריון מקומות. סוכן הנסיעות יכול לבצע את שירות השיריון וזאת בכפוף למדיניותה של חברת התעופה, אך יש לקחת בחשבון שחברות התעופה נוטות להשאיר בידן מושבים ואלו משוריינים לטובת נוסעים המגיעים לשדה התעופה.
שאלה: במהלך חופשתינו בארה"ב, ביצענו קניות רבות של מתנות וכו'. ידוע לנו על נוהל להחזר מע"מ ששולם על ידי תיירים. חשבנו שביציאה בשדה התעופה נוכל להציג את הקבלות/הרכישות ולהיזדכות במע"מ, אך לא הצלחנו. שלחו אותנו מאחד לשני וכו'... איפוא טעינו? מה היינו צריכים לעשות? מתי? היכן? איך?? האם זה אבוד או שאפשר בארץ להוציא טפסים באינטרנט ולשלוח עם הקבלות וכו'.
תשובה:
השואלת מצביעה על בעיה ידועה שנתקלים בה נוסעים רבים שנדרשים לגייס את מיטב כישורי הניווט שלהם על מנת לאתר את משרדי המע"מ בשדות התעופה. לפעמים נדמה שהמיקום של משרדים אלו נבחר במיוחד על מנת להקשות על הפונים (וזה אגב מצליח כי חלקם פשוט מתייאשים).
לצערנו, אין אפשרות להגיש מסמכים לאחר היציאה מהמדינה שבה נעשתה הקנייה ולכן נדמה שהעניין אבוד.
שאלה:
"ידוע" כי בטיסות טרנסאטלנטיות מותר 2 מזוודות לעומת מזוודה אחת בטיסות לאירופה, וכי אין מגבלה לגבי משקל המזוודות.האם זה נכון, או שזה ספציפי לגבי מה שמחליטה כל חברת תעופה. יצאנו עם מזוודה אחת לנוסע, אבל מעל 20 ק"ג למזווודה ובעצם "שיקשקנו" כששקלו את המזוודות כי לא היה לנו מושג כמה מותר היה לנו לקחת.
תשובה:
השואל צודק באשר להיתר לשלוח 2 מזוודות בטיסה טרנסאטלנטית, אך הוא טועה בהנחתו כי אין הגבלת על המשקל. על פי כללי משלוח הכבודה שפורסמו לאחרונה, על כל מזוודה לשקול לא יותר מ- 23. ויותר מכך, על הנוסע להיות ער לכך שחברות התעופה אינן מאפשרות קיזוז במשקל המזוודות, כלומר, אין מדובר על שתי מזוודות ששוקלות יחד 46 ק"ג, אלא על שתי מזוודות שכל אחת שוקלת לא יותר מ- 23 ק"ג (לדוגמא: אם מזוודה אחת שוקלת 22 ק"ג, והשנייה 24 ק"ג, יידרש הנוסע להפחית מהמזוודה הכבדה חפצים בערך של 1 ק"ג על מנת שזו תשקול רק 23 ק"ג, וזאת למרות שמזוודה השנייה שלו שוקלת רק 22 ק"ג.
ועוד עניין שעל הנוסע לבדוק היטב עם סוכן הנסיעות במקרים של טיסות המשך. קיימות חברות תעופה המפעילות טיסות פנים שמדיניותן סותרת את מדיניות הטסת הכבודה בטיסות הטרנסאטלנטיות שבהן קיים היתר למשלוח של 2 מזוודות.
שאלה: חברת תעופה דחתה יציאת מטוס מהארץ - כנראה בגלל תנאי מזג אויר בארץ היעד. בעקבות כך הקבוצה שהיתה אמורה לחזור עם המטוס הנ"ל שהתה לילה נוסף ונגררה לעוד הוצאות לא צפויות . מי אמור לממן את השהות הנוספת עד להגעת המטוס -מלון, מזון , אוטובוס?
תודה מראש, דורון
תשובה: קודם למתן תשובה חשוב להבין עד הסוף מהן הסיבות לעיכוב הטיסה ומהיכן הייתה הטיסה אמורה לצאת. זהו מידע חשוב שכן, קיים נוהל אירופי לפיצוי נוסעים במקרה של ביטול או עיכוב בטיסה, אבל הוא אינו חל במקרים של "כוח עליון" ותנאי מזג אוויר נופלים להגדרת "כוח עליון". בהנחה שמדובר ב"כוח עליון" הפיצוי או כיסוי ההוצאות מותנה ברצונה הטוב של חברת התעופה, אך לא חלה עליה כל חובה חוקית לעשות כן.
אבל אם נניח שסיפור המקרה שונה, כלומר הטיסה עוכבה מסיבה שאינה "כוח עליון", ובהנחה שמדובר בחברת תעופה אירופית או בשדה תעופה אירופי, הרי שהנוסעים זכאים לפיצוי הקבוע בנוהל האירופי אשר נכנס לתוקפו בפברואר 2004. לדוגמא: עיכוב מעל שעתיים, מקנה בפיצוי של שתייה + שיחת טלפון ומשלוח פקס ללא תשלום. עיכוב מעל יום מקנה פיצוי של כלכלה, לינה והעברות.
כדאי להוסיף בעניין זה שח"כ אחמד טיבי מוביל לאחרונה הצעת חוק פרטית שכבר הונחה ונדונה בוועדת הכלכלה של הכנסת שעקרונותיה דומים מאוד לנוהל האירופי והיא תחול גם על חברות תעופה ישראליות, או על חברות תעופה שיצאו מנמלי התעופה הישראליים.
שאלה: נכנסתי למשרד נסיעות (מורשה, בדקתי) כדי לקנות כרטיס טיסה ואמרו לי שם שאם אני רוצה לשלם בכרטיס אשראי, עלי להוסיף 3% על המחיר. זה תקין?
תודה, ציפי ג.
תשובה: מדוע שזה לא יהיה תקין? סוכנות הנסיעות רשאית, בזהה לעסקים בתחומים אחרים, להחליט על מדיניות הגבייה שלה. ובדיוק כפי שהיא רשאית להעניק הנחה על תשלום מזומן, כך היא רשאית לגבות תוספת על תשלומים דחויים או תשלום בכרטיס אשראי. ללקוח של סוכנות הנסיעות הזכות לבחור בין אפשרויות התשלום הנוחות או המתאימות לו (וגם כאן, אין שוני מעסקים אחרים).
שאלה: לא הבנתי בנושא דמי הטיפול שמשרדי נסיעות גובים (או יתחילו לגבות). כל משרד יגבה כטוב-בעיניו והלקוחות יעשו שופינג בין המשרדים, או שיש תעריף קבוע?
תודה, אורית.
תשובה: דמי טיפול מהווים תמורה לשירותים מהם נהנים הלקוחות בסוכנות הנסיעות. מעין שכר טרחה על הייעוץ המקצועי, הזמן שמושקע, האמינות, הזמינות וכו'. ברור מכאן שאין תעריף קבוע לדמי הטיפול בדיוק כפי שאין תעריף קבוע לשכר הטרחה במשרדי עורכי הדין.
שאלה: בתי רוצה להיות סוכנת נסיעות. איזה מוסדות לימוד מוסמכים מטעמכם להעניק תעודת סוכן (חוץ מאוניברסיטת חיפה ושלוחותיה)?
ישראלה, ת"א
תשובה: ברכות לבתך על כוונתה להצטרף לקבוצה הנבחרת של סוכני הנסיעות. בדף הבית של אתר האינטרנט של ההתאחדות, בכתובת www.myagent.co.il תוכלו למצוא הפניה ל"קורסים לסוכני נסיעות" ושם תימצא רשימת מוסדות הלימוד המוסמכים מטעם ההתאחדות להעניק תעודת סוכן נסיעות.
שאלה: הגשתי לפני כמה שנים תלונה במשטרה נגד סוכן נסיעות שרימה אותי. התברר בחקירה אז שלא היה סוכן מורשה אלא מתחזה ורמאי. הוא הורשע ונשפט בזמנו למאסר על תנאי וקנס גדול. לפני כמה ימים ראיתי אותו - הוא בעלים של סוכנות נסיעות (מורשה) וחבר בהתאחדות סוכני הנסיעות. האם יכול להיות שבעל עבר פלילי בתחום המירמה יהיה חבר בהתאחדות?
ש. אזור הצפון.
תשובה: ראשית הבהרה. "סוכן מורשה" הינו מושג אנכרוניסטי שעבר מן העולם. סוכן נסיעות הוא כל מי שמוכר שירותי תיירות על פי הגדרתם בחוק והוא אינו מחויב בהרשאת מדינה לצורך זה.
באשר לסוכן הנסיעות המוגדר על ידי הפונה כ"מתחזה ורמאי" לכאורה: פרטי המקרה כפי שהוצגו חלקיים מאוד ומונעים מאיתנו להשיב תשובה אמינה ואחראית. באופן כללי נאמר כי החברות בעמותה אינה מובנית מאליה וכי המצטרפים חייבים לעמוד בשורה של קריטריונים מחמירים, ובכלל זה גם שנה של מועמדות, קודם לקבלתם כחברים בהתאחדות.
שאלה: אני חרדי תושב בני-ברק. בכל שנה אני ומשפחתי נוהגים לנסוע לאומן. בשנתיים האחרונות הרוב הגדול של מי שמוכר את הנסיעות לאומן הם כל מיני מאעכרים ומעטים מאוד הם משרדי נסיעות רשומים ורציניים. אני מזמין את הנסיעות במשרד גדול וותיק, אבל אחרים שמזמינים דרך המאעכרים משלמים עשרות אחוזים פחות ממה שאני משלם. למה זה?
מנחם צבי, בני-ברק
תשובה: בחירתך בסוכנות נסיעות רשומה ורצינית נכונה ובסופו של דבר גם משתלמת. למרבה הצער, אנחנו נתקלים לא פעם בנוסעים שפונים אלינו בצר להם לאחר שרכשו מוצרי תיירות זולים בעסקים מפוקפקים שנעלמו כלעומת שבאו, כשהם מותירים מאחוריהם נוסעים אומללים שהתפתו למחירים הזולים ונותרו עם הבטחות וללא הכסף. כשאתה רוכש שירותי תיירות בסוכנות נסיעות ידועה ומוכרת אתה יכול להיות בטוח שהסוכן העביר את הכסף לחברת התעופה בזמן, שהמלון שהוזמן עבורך הוא מלון ראוי והולם, שהמידע שניתן לך מהימן ואחראי, ושאם תיתקל בבעיות, תמיד יימצא מי שיסייע לך. מחיר זול מדי צריך תמיד לעורר חשד, שכן כידוע, אין ארוחות חינם.
שאלה: אחרי שקרתה תאונת הדרכים של התיירים מרוסיה ליד אילת התקשרתי לקו הסיוע שפירסמתם באתר הזה כדי להציע עזרה (אני דובר רוסית), אבל מי שענתה בצד השני של הקו הייתה בחוסר סבלנות ואפילו בגסות. בסוף היא אמרה לי שהקו מיועד רק לסוכני נסיעות וממש טרקה לי את הטלפון. אני מאוד כעסתי על זה. למה אתם נותנים כזה יחס לאנשים שבסך הכל רוצים לעזור?
תודה על התשובה,
סשה אביטל, ירושלים
תשובה: ראשית, אנחנו מעריכים מאוד את הפונה על שהביע נכונות לסייע לנפגעי תאונת הדרכים ומודים לו. התרשמנו מאוד מהיענותם של דוברי הרוסית בישראל להתנדב לכל משימה לעזרת הנפגעים. מטבע הדברים נדחו מרבית הפניות שכן נדרשה עזרתם רק של כמה עשרות בלבד. בהתאחדות הוקם חדר מצב לקליטת כל שיחות הפונים שנענו בנועם ובנימוס. צר לנו אם הפונה הרגיש שנהגו בו בחוסר סבלנות ואנו מתנצלים על כך ומבקשים לנצל במה זו כדי להודות לו.
שאלה: אני מזמין חופשות ונופשונים דרך האינטרנט. לא תמיד אני יכול לברר מי עומד מאחורי אתר הזמנות והאם זה משרד מוכר שחבר בהתאחדות. מדוע אינכם מפרסמים רשימה של אתרי הזמנות באינטרנט שמאחוריהם עומדים סוכני נסיעות שחברים בהתאחדות?
דני, הוד השרון
תשובה: העדפתך לבצע הזמנות באתר אינטרנט שמאחוריו עומדת סוכנות נסיעות החברה בהתאחדות, הינה הגיונית ונכונה. הניסיון מלמד שאתרי אינטרנט שאין להם "אבא ואמא" עלולים להתגלות כבעייתיים, כל אימת שמתעוררת תקלה שמחייבת מעורבות אנושית.
למעשה, די פשוט לזהות את סוכנות הנסיעות שמאחורי אתר אינטרנט שכן, הסוכנות עצמה דואגת להדגיש את זהותה. חלק מסוכנויות הנסיעות יעדיפו לציין באתר שלהן שהן חברות בהתאחדות, אבל אם לא, כל שנותר לעשות הוא להיכנס לעמוד הבית באתר האינטרנט של ההתאחדות, בכתובת www.ittaa.org.il ולבדוק האם שם הסוכנות מופיע ברשימת חברי ההתאחדות.
שאלה: נכנסנו לפני כחודש למשרד נסיעות כדי להזמין כרטיסי טיסה ללונדון והסוכן המליץ לנו לטוס בחברת תעופה אחת ולא אחרת מפני שטען שהשירות בחברה הזאת גרוע והמטוס מיושן יותר ולא נוח. בסופו של דבר טסנו בניגוד ל"המלצתו" – השירות היה מצויין והמטוס חדש ומצוחצח. תמהנו לעצמנו: האם המלצתו של אותו סוכן, או כל סוכן נסיעות לצורך העניין, מוטה על ידי שיקולים של עמלה גדולה יותר המשולמת על ידי חברת תעופה אחת לעומת חברה אחרת?
בתודה על תשובתכם, צבי ורימונה, ת"א.
תשובה:
מעצם הגדרתה, המלצה נשארת בבחינת המלצה והיא יכולה להתברר כנכונה או בלתי נכונה גם אם ניתנה על ידי מומחה בתחומו. גם חווית השירות הינה חוויה סובייקטיבית לחלוטין.
נכון נהג סוכן הנסיעות כשהתריע בפניכם על חברת התעופה. הידע והניסיון שנצבר אצל סוכן הנסיעות הוא לשימוש לקוחותיו ואי העברתו של מידע זה, במיוחד שמדובר במידע שלילי על חברת תעופה או בית מלון, יהיה בבחינת חטא לתפקידו. המקרה שלכם הסתיים למרבה המזל בהפי אנד, אך סביר להניח שהייתם מאוד כועסים, ובצדק, אם הייתם מגיעים למלון שחדרים מעופשים והיה נודע לכם שהסוכן נמנע מלמסור לכם את המידע הזה.
שאלה: בתי עשתה קורס סוכני-נסיעות ועבדה כפקידת הזמנות במשך כמה חודשים (אפריל עד נובמבר) במשרד נסיעות. לאחר שפוטרה, אמר לה מישהו שמכיר את ענף הנסיעות שרוב המשרדים שוכרים כוח-אדם לעונת הנסיעות ומפטרים אותו אחריה. האם כך הוא המצב?
אם מודאגת, חיפה.
תשובה: בדומה לענפי התיירות האחרים, ענף סוכנויות הנסיעות הינו ענף עונתי. עם זאת, מרבית המועסקים בסוכנויות הנסיעות, ומדובר באלפים, הינם עובדים קבועים שמוצאים את פרנסתם לאורך שנים במקום עבודה אחד. התופעה של עובדים זמניים אמנם קיימת אך לא בהיקפים גדולים במיוחד. מטבע הדברים הסובלים העיקריים מהתנודתיות העונתית הם עובדים חדשים, כולל הבוגרים הטריים של הקורסים לסוכני נסיעות. זה טיבו של עולם. צבירת ניסיון על ידי בתך והצטיינות בעבודה הם הדרך להבטיח קביעות בכל מקום עבודה, ובכלל זה גם בסוכנות הנסיעות. בהצלחה.
שאלה: מהו שער הדולר אליו חייבת להתייחס סוכנות נסיעות כשהלקוח משלם במזומן,בשקלים?
תודה, אבי
תשובה: השער להמרת המטבע (במקרה שבו המוצר נקוב במטבע זר והלקוח מבקש לשלם בשקלים), הוא שער העברות והמחאות (גבוה). כללי המרת המטבע הינם קבועים ואינם מותנים באמצעי התשלום. עם זאת, סוכן הנסיעות רשאי לגבות סכום נוסף כפיצוי במקרים של תשלום דחוי או תשלום בכרטיס אשראי.