29.03.2024
 
מכון פישר: תכנית לשימור פעילות שדה דב

 

 

שירות חדשות תיירות

 

מכון פישר למחקר אסטרטגי אוויר וחלל, מציג תוכנית אדריכלית מקיפה לשדה התעופה "דב הוז" בתל אביב. התוכנית הוכנה לבקשת המכון, באמצעות ראש המרכז למחקר תעופתי, סא"ל (מיל') ערן רמות, על ידי משרד י. י. שילוני אדריכלים, הפועל בתחום תכנון שדות תעופה ותשתיות תעופתיות. התוכנית הוצגה בפני ועדת המשנה לענייני תעופה, בראשותו של ח"כ יצחק וקנין, שהשתתף בעבר בכנסים המקצועיים שערך מכון פישר בתחום התעופה.

ההנחה העומדת מאחורי גישתו והצעתו של מכון פישר היא כי שדה דב הוא נכס אסטרטגי חיוני למדינה ולתעופה הישראלית.

התוכנית שומרת על כלל סוגי הפעילויות האוויריות שקיימות כיום בשדה (למעט הפעילות הנרחבת של חיל האוויר, שייצא מהבסיס ב-2019), תוך צמצום השטח ב-160 דונם שישוחררו למטרות עירוניות ולפיתוח נדל"ני. התכנית מציעה גם השתלבות בתוכניות העתידיות של עיריית תל אביב, משמרת את שביל ישראל ואת קו החוף ופועלת בשטח המינימלי הדרוש לשמירה על הפעילות התעופתית בו. השדה יכלול מסלולי הסעה חדשים, 8 עמדות חנייה למובילים האוויריים, 110 עמדות לתעופה הכללית ולבתי הספר לטיסה, 3 עמדות לחיל האוויר, 4 עמדות למסוקים, מכון בדק וטרמינל ובו שטחי מסחר חדשים.

שדה דב מהווה כיום את השדה הראשי בישראל לפעילות התעופה המסחרית הפנים-ארצית והקלה. לטענת מכון פישר, סגירתו עלולה לגרום למכה קטלנית לתעופה הפנים-ארצית במדינת ישראל ולקשר עם הפריפריה, לפגיעה אנושה בתיירות, בעסקים, ברווחה ובכלכלה באילת ובצפון, ובעיקר - לחסל את מוקדי ההכשרה של דורות טייסי העתיד.

לדעת מכון פישר, על הממשלה מוטלת החובה לפעול כדי לשמור על שדות התעופה הקיימים ולפתחם, במקום לצמצמם. המכון גורס, כי חייבים להגיע לפשרה של המדינה עם בעלי הקרקע על השטח המוקטן בו מציע המכון לשמר את שדה דב בתצורת הפעלה יעילה: מינימום שטח נדרש תמורת מקסימום תועלת תעופתית. לבד מחישובי העלויות הכלכליות לתשלום הפיצויים ולביצוע השינויים בתשתיות הקרקעיות חייבים להכניס כגורם דומיננטי בשיקולים את עתידה של התעופה בארץ.

להלן פרטי התכנית:

 

 

 

06/04/2016