25.04.2024
 
רוצים עוד תיירים מסין? תפסיקו להשפיל בבידוק הביטחוני, תבטלו ויזות ותדאגו לאווירה מזמינה

 

 

מאת גיורא נוימן

 

"מה שעובר על התיירים המגיעים לישראל בטיסות אל על הוא מכשול רציני המונע גידול בתיירות הנכנסת לארץ. בכנסים הבינלאומיים שאני עורך, ואני עורך לא מעט, אני ממליץ למשתתפים: תחסכו לעצמכם את ההשפלות לפני העלייה למטוס ואל תטוסו באל על. אני מקווה שאנשי החברה יבינו שלהתעלל ולהשפיל בני אדם זה מתכון בטוח להוציא את החשק לבקר כאן," כך אמר פרופ' יורי פינס, מהמחלקה ללימודי אסיה באוניברסיטה העברית.

פינס, מומחה לסין המודרנית, דיבר בדיון שערך משרד התיירות בנושא התיירות הנכנסת מסין, במסגרת יריד התיירות IMTM שנפתח אתמול (יום ג') בתל אביב.

באוזני קהל של כ-100 אנשי תיירות ניתח פינס הפוטנציאל של סין כארץ מקור לתיירות, ובמקביל עמד על הקשיים העיקריים במימוש פוטנציאל זה. "חשוב להבין שלא רק המתעשרים החדשים של סין הם צרכני תיירות אלא בעצם כולם. בסין חי היום הדור הראשון שלא הכיר מצוקה בחייו והוא מסגל לעצמו אורח חיים ודפוסי צריכה דומים לארצות מפותחות אחרות. אופי התיירות היוצאת משתנה ומתבגר ומשקלה של תיירות היחידים גדל על חשבון התיירות בקבוצות, כמו שכבר קרה אצלנו מזמן. לכן גם שיטות השיווק המסורתיות של ישראל צריכות להשתנות."

מכשול לא פחות משמעותי ממה שמתרחש בעת הבידוק הביטחוני הוא ההליכים המסורבלים לקבלת אשרה. בתיירות הסינית יש שתי עונות שיא, האחת בראש השנה הנחגג בחורף, שבו יש חופשה של שבוע, והשנייה ביום העצמאות באוקטובר, שגם בו יש חופשה דומה. אבל בין לבין יש גם חגים ישראליים, סחבת ועיכובים מורטי עצבים, וכשמתקרב מועד החופשה והוויזה לא מגיעה רבים מוותרים על ישראל ובוחרים במקומה טיול ביפן, שמאפשרת קבלת ויזה בקלות באינטרנט.

"53 מדינות כבר ביטלו את חובת הוויזה למבקרים מסין," המשיך פרופ' פינס, "מדוע ישראל לא יכולה ללכת בעקבותיהן? אני יודע, במשרד הפנים בוודאי ישתגעו מהרעיון שמיליארד סינים עומדים להציף אותנו. אז אפשר להתחיל בפיילוט - לפטור מחובת ויזה רק תושבי ערים עשירות, כמו בייג'ין, שנגחאי וגואנגז'ו, שמהן אין סיכוי שיבואו לכאן מחפשי עבודה."

פינס הציע עוד כמה רעיונות: "אתם רוצים שיבואו לכאן סינים? יופי, אז בואו נדאג לאווירה מזמינה. לפני כמה ימים הייתי במאוריציוס, מדינה קטנה שרוב הסינים בוודאי לא שמעו עליה. בטח פחות מאלה ששמעו על ישראל. אבל במלון שבו הייתי כשליש מהאורחים היו מסין, ובכל מקום ראיתי קישוטים וסמלים של ראש השנה הסיני. אפילו בחנויות בנמל התעופה באיסטנבול, למרות המתיחות בין טורקיה לסין, היו מכירות מיוחדות עם מוטיבים של ראש שנה הסיני. ומה דעתכם שמישהו ייקח יוזמה ויפתח בישראל כמה מסעדות סיניות של ממש, ולא רק הזוועה שאנחנו מכירים היום? התיירות הנכנסת תרוויח מכך וגם לנו הישראלים תהיה הזדמנות לטעום מהמטבח הסיני."

בשלב התגובות מהקהל הוסיף אחד השומעים וסיפר כי היה מעורב בארגון מפגש בין אנשי היי-טק מישראל ומסין. הניסיון להשיג אשרות למשתתפים הסיניים היה כה מתסכל עד שהמארגנים נאלצו להעתיק את מקום המפגש מישראל לתאילנד. לעומתו, שומע אחר מהקהל העיד כי לאחרונה השיג אשרות לקבוצת תיירים ללא עיכובים רבים.

אהובה זקן, סמנכ"לית תפעול, תקינה ואיכות השירות במשרד התיירות, שהנחתה את הדיון, מסרה כי לאחרונה הונהגו כמה הקלות בהליכי האשרות. "אנחנו עובדים קשה מול משרד הפנים והשגנו קלות, אבל זה בהחלט לא מספיק ואנחנו ממשיכים במאמץ."

(עוד על הדיון - ראו בידיעה נפרדת).

 

 

 

10/02/2016