20.04.2024
 
על פציעות ישראלים בתאונות סקי

 

 

שירות חדשות תיירות

 

עונת הסקי העומדת בפתח היא אחת מעונות התיירות היותר מאתגרות ומרתקות עבור התייר הישראלי. זאת בעיקר בגלל האופי הספורטיבי והפיזי שלה. חופשות הסקי, שצברו תאוצה בשנים האחרונות, כוללות מגוון פעילויות החל מסקי רגיל ועד לסנו-בורד, אופנועי שלג, גלישה במזחלות שלג ועוד.

מנתוני חברת ביטוח הנסיעות לחו"ל PassportCard, המבוססים על עשרות אלפי מבוטחים ישראלים אשר נסעו בשנתיים האחרונות לחופשות סקי, עולה כי חופשת סקי עלולה לגרום לפציעות ולנזקי גוף הרבה מעבר לממוצע בחופשה רגילה.

מקרב כלל הישראלים שנפצעו בתאונות סקי עולה כי המדינה בה הכי הרבה ישראלים נפצעים בה היא צרפת, המובילה את הטבלה עם כ-36% מכלל הנפגעים. במקום השני, ובפער קטן יחסית של שישה אחוזים בלבד, מופיעה אוסטריה עם כ- 30%. במקום השלישי בהפרש ניכר מהמדינות המובילות, מופיעה איטליה עם 16%, במקום הרביעי נמצאת בולגריה עם כ-7% בלבד. במקום האחרון בדירוג: אתרי הסקי בשווייץ, ארה"ב, ונסיכות אנדורה, ש"זוכים" כל אחד ל-3% מהפצועים מקרב תיירי הסקי הישראלים. נתונים אלה מבטאים גם את מגמת הפופולריות של המדינות המועדפות על ידי הישראלים לחופשות סקי.

פרט נוסף העולה מן הנתונים, הוא שיעור הפציעות בקרב גברים ונשים. ובכן, גברים ישראלים נפצעים יותר, בהרבה יותר. מהנתונים עולה כי 62% מהפצועים הישראלים בתאונות סקי הם גברים ואילו רק 38% הן נשים.

סוגי פציעות הסקי השכיחות הם: שברים, שברים מורכבים, פציעות ראש, קרעים ומתיחות של רצועות הברכיים, ושברים בצלעות. המכנה המשותף לכלל הפציעות לעיל הוא שבכל המקרים הטיפול הנדרש כולל בין היתר: טיפול ראשוני בשטח - במרפאות שבאתר הסקי, ובחלק מהמקרים פינוי לבית חולים באזור לצורך ניתוח/קיבוע. למרות הטיפול שניתן במקום, כמעט בכל המקרים נדרשת הטסה מיוחדת לארץ.

מניתוח הנתונים עולה עוד כי האוכלוסייה הצעירה יותר לא חסינה בכלל מנזקי נפילות - ההיפך הוא הנכון. מקרב אוכלוסיית תיירי הסקי הישראלים עולה כי 55% מהנפגעים הם עד גיל 40, וזאת לעומת 45% בלבד בגילאי 41 ומעלה.

ראשית, עוד לפני הטיסה, יש לקחת בחשבון שהטיפול הרפואי הניתן במדינות מערב אירופה הוא טוב יותר לאין-שיעור מאשר זה שבמדינות מזרח אירופה. פציעה המתרחשת בצרפת, אוסטריה, איטליה, גרמניה ושווייץ תטופל בדרך כלל באופן מקצועי יותר מאשר פציעה שמתרחשת בבולגריה או רומניה. טיפול מקצועי בפציעה יכול להביא להחלמה מהירה ומיטבית. שנית, טרם הנסיעה יש לבדוק את התשתית הרפואית באתר - האם יש מרפאה, מה שעות הפעילות שלה, האם יש לאתר יכולת לפנות פצועים ועוד. מעבר לכך, פרט חשוב מאוד שייתכן מאוד שייראה לנו זניח, הוא קליטה סלולרית. במידה ובאתר ובסביבתו ישנה קליטה סלולרית ניתן יהיה בקלות יחסית להתקשר לשירותי ההצלה וכן לאתר את הפצוע. לסיום, נקיטת זהירות היא אלמנט הכרחי כאשר מדובר בחופשות סקי. גלישה במסלולים מסומנים בלבד ולא בדרכים לא מסומנות וקשות לאיתור, גלישה במסלולים המותאמים לרמתו של הגולש וכן חבישת קסדה - חובה. הקסדה הוכיחה את עצמה כמצילת חיי אדם וכמונעת פציעות ראש מסוכנות אשר יכולות לגרום לשיתוק ואף למוות.

אם איתרע מזלכם ונפצעתם - כדאי שתדעו כי עלות הטיפול ברוב פציעות הסקי (כ- 61%) הן פציעות שעלות הטיפול הרפואי בהן הוא עד כ-1,000 דולר. עלות הטיפול ב-25% מהפציעות נע בין 1,000 ל-5,000 דולר. 11% מהפציעות נמצאות בטווח בין 5,000 ל-10,000 דולר, ואילו רק 3% מהפציעות הן בטווח עלות טיפול של 10,000 דולר ומעלה.

יואל אמיר, מנכ"ל חברת PassportCard המתמחה בביטוחי נסיעות לחו"ל אומר, "בדיקה של כמה פרטים כגון מיקום האתר, הימצאותם וזמינותם של צוותים רפואיים במקום ואף הכיסוי הסלולרי במקום יכולים להיות מה שיבדיל בין חיים למוות. בסופו של דבר במקרה חירום בו צריכים לאתר גולש נעדר או להתפנות לקבלת טיפול רפואי, גם הפרט הקטן ביותר חשוב, ולכן אני ממליץ על היערכות מדוקדקת יותר לחופשת סקי מאשר לחופשה רגילה".

 

 

 

 

 

13/12/2015