18.04.2024
 
נסיונות הנשמה לתיירות הרפואית לישראל

 

 

שירות חדשות תיירות

 

ברקע הירידה של השנה ורבע האחרונה בהיקפי תיירות המרפא עד לכדי מחצית מהיקפם ב-2013 , בעקבות צוק איתן המשבר הכלכלי ברוסיה ושחיקת הרובל, ועל רקע הביקורת הציבורית הקשה כלפי סוג זה של תיירות, התכנסה אתמול במלון דן פנורמה בתל אביב, ועידה מרכזית לדיון במעמדה ושל התיירות הרפואית בישראל, במעמד שר הבריאות יעקב ליצמן ושר התיירות יריב לוין.

דו"ח מבקר המדינה, שפורסם במאי 2013, קבע במפורש כי תחום תיירות המרפא "פוגע בעיקרון השוויון ודומה לרפואה הפרטית".

שר הבריאות ליצמן הצהיר בוועידה כי הוא תומך בתיירות הרפואית, ובד בבד קורא להסדרתה. לדבריו: "יחד עם שר התיירות הקמנו ועדה, בראשות מנכ"לי המשרדים, כדי להסדיר את התיירות הרפואית, לייעלה ולקבוע מינונים נכונים, באופן שתוסיף משאבים לבתי החולים, ובמקביל, חס וחלילה שלא תבוא על חשבון רפואת אזרחי ישראל, שקודמת לכל".

שר התיירות לוין אמר כי: "התיירות הרפואית היא תחום עיסוק מרכזי של משרד התיירות, ואני נחוש לקדם את הנושא ולהפוך אותו לתחום מוביל ומשמעותי בישראל. מדינת ישראל עשתה עד היום הכול כדי להילחם בתחום ולחסל אותו, בהתאם למדיניות של השרה לשעבר, גרמן. המציאות הזו תשתנה בזכות פעולותיו של שר הבריאות, הרב ליצמן, אשר עם כניסתו לתפקיד הביע נכונות מלאה לקדם את הנושא במלוא המרץ. אנו פועלים בשיתוף פעולה ועומלים על גיבוש תכניות פעולה. משרד התיירות ייתן תמיכה וסיוע שיווקי בכדי להביא את הפוטנציאל הרב הגלום בתיירות הרפואית למימוש מלא".

יו"ר הועידה, נועז בר ניר, מנכ"ל התאחדות המלונות בישראל, התמקד ביתרונות תיירות המרפא עבור תעשיית התיירות הישראלית ובתרומתה לכלכלה ולתעסוקה, לטענתו. לדבריו "בשנתיים האחרונות התפתח משבר גדול בעקבות מבצע צוק איתן, התחזקות הרובל והכאוס במדינות מסביבנו, ולכך נוספה בלימה מוזרה מצד הממשלה. התוצאה הייתה: איבוד שנתיים, שבהן כל העולם התקדם בפיתוח תיירות המרפא ורק ישראל צעדה לאחור. כתוצאה מכך, נפגעה הכנסתם מתיירות מרפא של בתי חולים, שנאלצו לפטר אנשי צוות רפואי, שטיפלו בישראלים, על בסיס מימון תקנים מהתיירות הרפואית".

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, חיזק את דבריו ואמר ש-"כיום ענף התיירות הרפואית הינו אחד מענפי ייצוא השירותים המוביל בישראל, בהיקף של 1.5 מיליארד ש' בשנה, וכי יש אפשרות להרחיבו להיקף של 5 מיליארד ש' תוך שלוש שנים".

הכלכלן דוד בועז הציג את התועלת הכלכלית למשק של התיירות הרפואית על רבדיו השונים והתייחס ל"חוסר ההיגיון" שהיה קיים בממשלה הקודמת, עת הוטל מס על תיירות רפואית, בעולם שבו ישראל אינה מונופול.

ד"ר תמר קרני, יו"ר לשכת האתיקה של ההסתדרות הרפואית, התייחסה במהלך הועידה לקוד האתי, שנחתם רק לאחרונה להסדרת תחום תיירות המרפא בארץ, במטרה להוביל לשיפור איכות השירות הניתן לתיירים הרפואיים, ולשמירה על המוניטין הרפואי בישראל.
הקוד האתי מתייחס בעיקר לנושאים הבאים: הטיפול בתייר רפואי שמגיע לישראל, התאמת הטיפולים למצבו הרפואי, בדיקת יכולת הריפוי עוד בטרם מגיע התייר הרפואי לארץ, מתן הסבר נאות לתייר הרפואי בשפה אותה הוא מבין, מתן שירותי איכותי כדי לשמור על מוניטין הרפואה הישראלית, תמחור נאות ועוד.

ד"ר ליאוניד אידלמן, יו"ר הר"י, ביטא את עמדתו כי לישראל שמור מקום מכובד בתחום הרפואה בעולם, וכי המודעות לבריאות והמוכנות להשקיע בה עולות עם הרווחה הכלכלית במדינות שונות, משום כך, מיליארדי דולרים מושקעים מדי שנה בתיירות המרפא ברחבי העולם, וישראל היא שחקנית של ממש במגרש זה.

אולג שולמן, נשיא איגוד חברות המרפא איתמ"ר, המייצג את הסוכנים העוסקים בתחום, ציין כי: "האמירות החד-משמעיות בעד תיירות המרפא, שנשאו השרים, ואשר איתמ"ר שותפה להן, מהוות תפנית חיובית ביחס המדינה לתיירות המרפא. מדובר בשינוי תפיסה, כאשר סוף סוף ישנה הבנה והכרה כי תיירות המרפא היא לא נטל, אלא נכס למדינת ישראל שיש לקדמו ולטפחו".

פרופ' יוסי פרס, מנהל המרכז הרפואי לילדים ע"ש שניידר, הציע רעיונות לשלב את נציגי משרדי הכלכלה והחוץ במדינות הפוטנציאליות, בקישור מרכזים רפואיים מקומיים באותן מדינות - למרכזים רפואיים בישראל, לשם ייעוץ וגיבוי בארץ למקרים הקשים. כמו כן, הציע להכשיר בארץ צוותים רפואיים מחו"ל, כדי שישראל תהיה מדינת הגיבוי למקרים הקשים, וכן לשמור על רצף טיפולי עם החולים דרך הרחבת הטלה-מדיסין (רפואה מרחוק) לפני פעולות רפואיות, שמתבצעות בארץ, ואחריהן.

בוועידה נערכו כמה פאנלים בנושאים שעל סדר היום, הראשון בהם: הסוגיה - "האם התיירות הרפואית באה באמת על חשבון הישראלים?" כתב הבריאות רן רזניק, מ'ישראל היום', הנחה את הפאנל, בו השתתפו נציגים מעולם המשפט והאתיקה.

את הפאנל השני בנושא "איך מעודדים את התיירות הרפואית בארץ"?, הנחה מנכ"ל התאחדות המלונות, בר ניר, והשתתפו בו: ליאוניד אידלמן יו"ר הר"י, אולג שולמן יו"ר האגודה הישראלית לתיירות רפואית, ד"ר איתמר עופר מנכ"ל הרצליה מדיקל סנטר, פרופסור יוסי פרס מנהל מרכז שניידר לרפואת ילדים ונשיא איגוד חברות התיירות לישראל. ד"ר איתמר עופר מנהל הרצליה מדיקל סנטר הציע "שמשרד הבריאות, בתכנון הטכנולוגיות, ייקח בחשבון את צרכי תיירות הרפואית, כך שלא יהיה חשש של פגיעה בתושבים ישראלים".

הפאנל האחרון בוועידה דן בסוגיה: "האם תפקיד הממשלה לשווק את התיירות הרפואית בישראל, ומה תפקידם של משרדי הבריאות והתיירות בהקשר זה?" בפאנל השתתפו בין היתר, נועז בר ניר מנכ"ל התאחדות המלונות, פיני שני ראש אגף השיווק, בפועל, במשרד התיירות, דני אנגל מנהל השיווק של המרכזים הרפואיים באסותא ועו"ד איתן צפריר.

 

02/12/2015