16.04.2024
 
תוכנית ממשלתית להוזלת מחירי הנופש בישראל

 

 

שירות חדשות תיירות

 

שר התיירות לוין ושר האוצר כחלון הודיעו על ה'תכנית הלאומית להוזלת מחירי הנופש בישראל'. לדבריהם, "התכנית תביא לייעול, קיצור ופישוט משמעותי של הליכי תכנון הבנייה של מלונות בישראל, הגדלה דרמטית של מספר חדרי המלון, תוספת משמעותית של מספר יחידות דיור ובסופו של התהליך - להוזלה של כ-20% במחירי החופשות". לפי הערכת אנשי המקצוע במשרד התיירות, בתוך כחמש שנים יתווספו כ-15,000 חדרי מלון בישראל, ובתוך 10 שנים כ-27,000 - דבר שיגדיל את התחרות בין בתי המלון ולהוזלה במחירים עבור הצרכן.

לפי התכנית, בתי מלון יוכרו כתשתית לאומית ויאושרו באופן מהיר וישיר בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל). בנוסף, ועדות מקומיות עצמאיות יוכלו לאשר תוספת של עד 20% לזכויות הבניה של מלונות לטובת מגורים, מהלך אשר יפחית ליזם את הסיכון בפרויקט, יגדיל את מקורות המימון שלו ויקצר את זמן החזר ההשקעה הראשונית בכחמש שנים.

כיום יש מחסור חמור בחדרי המלון בישראל ויזמים רבים נמנעים מבנייה חדשה בגלל הליכי תכנון ארוכים ומסורבלים וסיכון כלכלי גבוה. בעשור האחרון בישראל נבנו רק כ-3,000 חדרי מלון חדשים (עליה מזערית של 6%). ההיצע הנמוך של חדרי המלון בישראל הוא הגורם העיקרי לעליית מחירי הלינה בישראל בעשור האחרון (2004-2015) בכ-70%.

התמשכות וסרבול הליכי התכנון וקבלת ההיתרים מהווים חסם עיקרי בבניית מלונות חדשים בישראל, כאשר לא אחת נדרש למעלה מעשור לצורך השלמת הליכי הבניה. חסם נוסף הינו הפער שבין התשואה הממוצעת בענף ובין רמת הסיכון הגבוהה, דבר הגורם לקשיים בקבלת מימון מגופים פיננסיים ולהגדלת עלות ההון בפרויקט.

מטרת התכנית, לדברי יוזמיה, "היא לתת מענה אמיתי ומיידי לחסמים הללו, להגדיל את היצע חדרי המלון בישראל, להוות מנוע לתחרות בשוק ולהביא להוזלת מחירים. בנוסף, הדבר יביא להגדלת היצע המגורים במלונות, מהלך אשר משתלב עם מאמצי המדינה להרחבת היצע הדיור".

התכנית תובא לאישור הממשלה ביום א' הקרוב (15.11.15).

 

 

 

11/11/2015