27.04.2024
 
תפנימו: תעשיית התיירות אינה על סדר-היום הלאומי

 

 

מאת יוסי פישר*

 

הגיע הזמן שנפסיק לשקר לעצמנו ונסתכל במציאות במבט ישר ואמיתי: תעשיית התיירות, או יותר מציאותי לכנותה מגזר התיירות במשק, הוא בעל חשיבות שולית למנהיגים, לפוליטיקאים ולמפלגות.

השבוע התבשרנו על מינוי ח"כ טלי פלסקוב ממפלגת כולנו לתפקיד יו"ר שדולת התיירות בכנסת. המטען שח"כ פלסקוב מביאה עימה לתפקידה זה הוא שבתחילת שנות התשעים של המאה שעברה, זמן קצר לאחר עלייתה לישראל, עבדה כחדרנית במלון בים המלח ואף קודמה לתפקיד אחראית חדרניות. ברור שזה עדיף על ח"כ ללא נסיון בעבודה בתיירות, אך האם זה מספיק?

בתקשורת צויין ש"קשריה הטובים של פלסקוב עם יו"ר מפלגתה שר האוצר כחלון יעזרו לה בתפקידה", אך האם יש גרעין של אמת בכך?

האמת צריכה להאמר, להיכתב ולהישמע: התיירות לישראל לא באמת מעניינת את הקברניטים של המדינה. האיום האירני, המצב הביטחוני בירושלים, בעזה ובגדה, יוקר הדיור, יוקר המחייה, הגדלת הפערים בין המגזרים השונים, מתווה הגז, הרפורמה בשוק הביטוח וזוהי רק רשימה חלקית ביותר - כולם מעסיקים הרבה יותר את קברניטי המדינה.

שרי התיירות ההולכים והבאים חדשות-לבקרים, משאירים אחריהם מסקנות של ועדות 'חצי אפויות' שהקימו ואף אחד לא מימש. החודש מלאו שלוש שנים להגשת מסקנות הוועדה לבדיקת יוקר המוצר התיירותי לנתניהו - להזכירכם, זהו ראש הממשלה המכהן גם כעת. שני שרי תיירות התחלפו מאז, ומה מומש ממסקנות הוועדה שאומצו אז? פטור מחובת העסקת מדריך כושר מוסמך בחדר כושר במלונות. אפילו דירוג המלונות, שהיה בבת-עינו של השר, תקוע עם שישה מלונות שדורגו בפועל בתקופה של מעל שנה.

הסלוגן ששר התיירות דאז, סטס מיסז'ניקוב, קידם וליווה את משרד התיירות בתקופתו היה "מהפכה בתיירות", אך בפועל מאז ועד היום לא ראינו את המהפכה אלא רגרסיה מתמשכת.

אלי גונן נשיא התאחדות המלונות מקדם מצידו קמפיין עם סלוגן - Israel Tourist Nation - האומנם?

תפנימו כבר, לעזאזל: בכדי לייצר מהפכה צריך מהפכנים. תפסיקו להזמין את הפוליטיקאים לנאום בטקסי ראש השנה, כנסים שנתיים, מתן תעודות הוקרה ופרסים. הפוליטיקאים אמורים להיות שליחי הציבור ובמקום זה, כולכם, כולנו, מפרנסים אותם ונותנים להם במה.

הבעיה היא לא רק בפוליטיקאים החיצוניים אלא גם ב'פוליטיקה' הפנימית. תבדקו מה האיגודים, ההתאחדויות והעמותות עושות בשבילכם? כמה אתם משלמים דמי חבר ומה התמורה שקיבלתם עבור זה?

כבר אמרתי. מהפכות מתחילות מבפנים.

 

 

 

 

 

 

______________________________________________

* מומחה תיירות, בעלי חברת VISION HOSPITALITY & TRAVEL

 

21/10/2015