19.04.2024
 
הבשורה עפ"י משרד התיירות: קרוואנים

 

 

מאת יוסי פישר *

 

היום התבשרנו על כך ששר האוצר חתם על צו המורה להפחית את מס הקנייה על קראוונים ממונעים וזאת במטרה לעודד תיירות מסוג זה בישראל ו-"להוזיל את יוקר המוצר התיירותי". האמנם?

מזה מעל לשנתיים מתגלגל הרעיון של קראוונים ואתרי קמפינג לתיירים. מי שמוביל את המהלך הזה מתחילת דרכו הוא מנכ"ל משרד התיירות אמיר הלוי, שאף צוטט היום כאומר: "מזג האוויר בישראל אידיאלי ללינת שטח. אנחנו מרחיבים את אפשרויות האכסון התיירותי ומפתחים את ענף הקרוואנים שתופס תאוצה בכל העולם. זו הזדמנות לגיבוש משפחות, להתנתקות מהטלפונים והתחברות לטבע היפהפה שלנו וגם להוזיל את מחיר הנופש".

רק תחשבו על תשתיות הכבישים העמוסה של ישראל, על מחירי הדלק הגבוהים. העובדה הקשיחה והבלתי ניתנת לשינוי היא שהביקוש העיקרי לאמצעי אכסון מצד התיירים הינו בירושלים ובתל-אביב. אין-ספור דוחו"ת, הן של גורמים בינלאומיים והן של גורמים ישראלים נכתבו בנושא זה. סוג התיירים המגיעים לישראל משתנה בהתמדה בשנים האחרונות הרבה כתוצאה מחתימת הסכם השמיים הפתוחים עם האיחוד האירופי, והגדלת נפח וכמות הטיסות של חברות הלואו-קוסט האירופיות. התיירים שמגיעים כבודדים - חלקם לסופ"ש ארוך או מספר ימים קצר יותר מהממוצע של התיירים שהגיעו לפני עשור לארץ. התיירים הללו רוצים ברובם לשהות בת"א או בירושלים, ומשם לעשות גיחות לטיול בצפון הארץ ובדרומה. היכן בדיוק נלין אותם? באתר קראוונים בפארק גני יהושע או באתר קראוונים בפארק דרום בת"א? האם הקמתם תשתיות חשמל, ביוב ומים באתרי קראוונים במקומות הללו? איפה יאכלו? היכן יבלו? האם תהיה משם תחבורה ציבורית למרכזי הבילוי?

בשנים האחרונות פועלים במשרד התיירות להגדלת התיירות מסין, הודו ואסיה. רוב רובם של התיירים ממדינות אלו יגיעו במסגרת קבוצתית (מגבלה של ויזות ושפה). האם הם הלקוחות הפוטנציאליים לחופשה ממונעת בקרוואן? קרוואנים בהגדרה מיועדים לטיולי משפחות או קבוצות חברים. האם רוב המשפחות המגיעות לביקור בישראל יעדיפו שהות בקרוואנים? האם לא נכון להעריך שהתיירים שמגיעים במסגרות קבוצתיות בכל מקרה יגיעו למלונות או ל-Airbnb? ראו מה קורה בברלין, שם יש תוספת של אלפי אמצעי איכסון זולים מדי שנה - מלונות חדשים, B&B, ואכסניות ברמות שונות. 

חלילה לי לפגוע בפריפריה. עכו חשובה מאוד, וכך גם טבריה וצפת, אבל קודם כל עלינו לענות לדרישות התיירים - והם רוצים ת"א וירושלים.

מה שברור לי הוא שבאופן כזה לא יוזילו את מחירי האכסון ויגדילו את התחרות, אולי יגוונו קצת את ההיצע וגם זה בשוליים. הרי המלונאים לא רוצים תיירות זולה וברור מדוע. האינטרס המובנה הוא לשמור על מחירי איכסון ורף רווחיות גבוה ככל שאפשר.

ישנם פתרונות. צריך רק לחשוב "מחוץ לקופסא" - החל במתן תוספת זכויות בניה מעל בנייני משרדים בתמורה להקמת מלונות, דוגמת קראון פלאזה במרכז עזריאלי, ועד אישור למלונות צפים שיעגנו באיזור נמל ת"א ונמל יפו, הפיכת מגורי הסטודנטים באוניברסיטת ת"א למלונות בעת פגרת הקיץ - ואלו רק דוגמאות.

הבעיה היא שאנו זקוקים לאסטרטגיה ומדיניות לאורך זמן - כלים שלובים, חיבור הדוק בין התעופה והתיירות. עד שזה לא יקרה, נצטרך כנראה להסתפק בקראוונים וחניוני קמפינג.

 

 

 

 

_________________________________________________

* מומחה תיירות, בעלי חברת VISION HOSPITALITY & TRAVEL

 

29/09/2015