29.03.2024
 
"להפוך את רמת דוד לשדה לואו-קוסט, ונתב"ג יתפנה לפעילות חברות רגילות וטיסות ארוכות-טווח"

 

 

מאת יוסי פישר *

 

מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף שפירא, פירסם אמש את הדו"ח שלו על היערכות העורף לחירום. רוב רובה של התקשורת התייחסה לעיקרי הדו"ח בדיווחיה, אך רוב המדווחים לא נתנו את הדעת לנושא משמעותי ביותר שהדו"ח עוסק בו: הצורך במתן פיתרון טוב ויעיל לסגירת נתב"ג במצב חירום.

הנה החלק בדו"ח המתייחס לכך:

ליקויים בהיערכות התעופה האזרחית לחירום

"בעקבות הפסקת הטיסות של 38 חברות תעופה זרות לישראל במהלך מבצע צוק איתן החליטה רש"ת לאפשר פעילות בשדה התעופה עובדה (להלן - שדה עובדה) עבור טיסות בין-לאומיות. השירות בהפעלת שדה עובדה היה ברמה ירודה ונוצרו עומסים חריגים שעיכבו נוסעים שעות רבות. לרש"ת שני נהלים המתייחסים להפעלת שדה עובדה במצבים שונים, אם מסיבות שונות נמל התעופה בן גוריון (להלן - נתב"ג) מושבת. אף אחד מהם לא הופעל, ובפרט יש לציין את אי-הפעלת הנוהל שעל פיו היה אפשר לתגבר את שדה עובדה במשאבים ולאפשר טיפול טוב יותר בנוסעים".

אירוע זה היה חסר תקדים בהיסטוריה התעופתית של מדינת ישראל.

רשות שדות התעופה החליטה לאפשר פעילות בינלאומית בשדה התעופה עובדה ליד אילת. השירות בעובדה היה ברמה נמוכה והתאפיין בין השאר במחסור בדיילי קרקע, אי הפעלת כל עמדות הכרטוס, נוסעים הופנו ללא מיון על פי לוח הטיסות, טיסות הגיעו ארצה שלא בהתאם לתכנון. איחור של יותר מ-15 שעות שגרם לזמן המתנה ממושך של נוסעים. שני מטוסים המריאו לחו"ל ללא נוסעיהם והנוסעים הוחזרו לאחר המתנה ארוכה לנתב"ג.

השדה פעל במשך יממה אחת בלבד - מ-23.7.14 בחצות ועד 24.7.14 בחצות ועברו בו 3,115 נוסעים. זאת לעומת ממוצע של כ-60 אלף נוסעים העוברים בנתב"ג ביממה.

בעקבות הקשיים שאובחנו בהפעלת עובדה כשדה בינלאומי חלופי, מינה מנכ"ל רשות שדות התעופה יעקב גנות צוות פנימי שיתחקר וינתח את האירועים. גם מנכ"ל משרד התחבורה מינה צוות בדיקה אשר המנכ"ל עמד בראשו. בשורה התחתונה מסקנות שני הצוותים היו דומות: שדה התעופה עובדה לא היה יכול לשמש בתנאים שנוצרו באותו היום כשדה משלים או שדה חלופי להיקף הפעילות שתוכננה.

לדברי צוות הבדיקה גם נמל התעופה החדש הנבנה כעת ליד אילת על שם אילן ואסף רמון ז"ל לא יוכל בעתיד לשמש כתחליף לנתב"ג, ולשם כך יש להאיץ את הקמתו של שדה תעופה בינלאומי נוסף. מאז סיום המבצע והצגת מסקנות צוותי הבדיקה למנכ"ל רש"ת ומנכ"ל משרד התחבורה והשר הממונה עברה מעל שנה.

נתב"ג עובד בכל קיץ 2015 ובעונת החגים בעומסי שיא. 80 אלף נוסעים ביום בימי השיא של חודשי הקיץ והחגים הופכים למחזה נפוץ. הנוסעים מתבקשים להגיע שלוש ולפעמים ארבע שעות לפני הטיסות לשדה התעופה. למי שחזר באוגוסט האחרון מחופשה בחו"ל וחיכה למונית, תוסיפו 45 דקות עד שעה לזמן שביליתם בכניסה ארצה.

עם כל האמור, קחו בחשבון שהשנה האחרונה התאפיינה במשבר בתיירות הנכנסת. מה יקרה כאשר התיירות הנכנסת תחזור למימדיה לפני המשבר?

ממשלות ישראל ושרי התחבורה השונים בחנו במשך למעלה משני עשורים שדות תעופה חלופיים לנתב"ג. החל מרעיונות של הקמת אי מלאכותי מול חופי תל-אביב, עובר להארכת המסלול של שדה התעופה בחיפה אל תוך הים, עובר להפיכתו של המנחת במגידו לשדה תעופה בינלאומי, שדה התעופה הצבאי בנבטים שבנגב ושדה התעופה הצבאי ברמת דוד.

עד לרגע זה אין החלטה סופית. בדו"ח מבקר המדינה צוין כי משרד התחבורה כתב למבקר ש-"המשרד בוחן עם רת"א ועם גורמים נוספים את ההיתכנות של שדה התעופה רמת דוד כשדה תעופה בינלאומי נוסף שיוכל להוות שדה חלופי לנתב"ג".

נשאלת השאלה עד מתי נחכה? האם אנו צריכים עוד אירוע חירום על מנת להחליט על הפיכתו של השדה ברמת דוד לשדה תעופה בינלאומי אזרחי?

בינתיים, כמות הטיסות לנתב"ג גדלה באופן משמעותי משנה לשנה. הסכם השמיים הפתוחים עם האיחוד האירופאי תופס תאוצה והביא עימו לשגשוג בטיסות של חברות לואו-קוסט. הצפי הוא להמשך גידול משמעותי בפעילות החברות הללו בנתב"ג. בחלק ממדינות אירופה תופסת פעילות חברות הלואו-קוסט כמחצית מהיקף פעילות התעופה הכוללת. בישראל 2015, אנו עדיין רחוקים מאוד ממספרים אלו, אך התנועה בחברות הזולות מכפילה עצמה משנה לשנה והצפי הוא לגידול מתמשך בפעילות זו.

האם לא נכון היה להפוך את רמת דוד לשדה התעופה הראשי לפעילות חברות הלואו-קוסט ולהשאיר את נתב"ג פנוי לפעילות של חברות התעופה ה'רגילות' והחברות שטסות טיסות ארוכות טווח?

ברור שללא מנהיגות, הכרעה, וביצוע - הוועדות והצוותים הבודקים ימשיכו לדון. ממשלת ישראל חייבת להכיר בעובדה שהקשר האווירי האזרחי של מדינת ישראל עם העולם הוא צורך אסטרטגי מהמעלה הראשונה. ראש הממשלה צריך וחייב להרות לשר התחבורה לפעול ללא שהות נוספת להפיכתו של שדה התעופה רמת דוד לשדה תעופה אזרחי. בדיוק לשם פרויקטים אסטרטגיים לאומיים כאלו נדרש ה"סופר-טאנקר" שראש הממשלה מרבה להשתמש בו בנאומיו.

ללא תעופה אין תיירות, ללא תעופה אין מסחר. ללא תעופה, מדינת ישראל מנותקת מהעולם. כנראה שבממשלות ישראל השונות בונים על הזיכרון הקצר של האזרחים ועל הייאוש והאדישות. תזכרו את דברי המבקר בפעם הבאה שנתב"ג ייסגר. זוהי רק רק שאלה של זמן.

 

 

 

 

_________________________________________________________

* מומחה תיירות, בעל חברת VISION HOSPITALITY & TRAVEL

 

 

10/09/2015