29.03.2024
 
ועדת הכספים קוראת לאוצר להקציב 180 מיליון ש′ לשיווק תיירות

 

 

שירות חדשות תיירות

 

שר התיירות לוין התייחס היום בדיון בוועדת הכספים של הכנסת להצעות לסדר שהוגשו בנושא המשבר בתיירות ואמר: "התיירות הייתה נושא עזוב עד כה ואני בהחלט שמח ומברך על כך שהנושא חוזר לכנסת לדיון חשוב ומשמעותי, כך שאי אפשר יהיה להתעלם ממנו יותר". השר הוסיף, כי "ענף התיירות הוא למעשה אחד משלושת מנועי הצמיחה העיקריים של המשק הישראלי. הוא מנוע צמיחה אמיתי שיכול להביא למדינה את השילוב החשוב של הכנסות ותעסוקה. בנקודת זמן זו אנחנו צריכים לקבל החלטה חשובה אם אנחנו מתייחסים אל התיירות כמנוע כזה, או מעדיפים להמשיך להתייחס אל הענף כמשהו שנמצא בשוליים". עוד אמר השר כי "רוב מדינות העולם כבר הכירו בתיירות כמקור שמשקיעים בו ועושים הכל כדי להפוך אותו למרכיב דומיננטי בהכנסות למשק, ובמובן הזה מדינת ישראל נמצאת בפיגור עצום".

"אני מציג פה היום נתונים שהם בעיניי בלתי אפשריים. תקציב השיווק בחו"ל בשנים האחרונות הוא בממוצע 220 מיליון ש', אבל עד היום לטובת 2015 קיבלנו פחות מחצי. אם מודדים את הוצאות התייר פה בישראל ואת ההכנסות שמגיעות לקופת המדינה, אנחנו לומדים שעל כל שקל אחד שאנחנו משקיעים בתיירות אנחנו מקבלים 73 ש' בחזרה. זה נתון מדהים ותשואה מדהימה שאני לא חושב שיש כזאת, לא בהיקפים ולא במידיות בשום תחום. 40,000 תיירים כבר מכסים את תקציב השיווק השנתי של משרד התיירות. כל תייר נוסף מעבר לכך יוצר הכנסות למשק. אלו יעדים ברי ביצוע ולא מונחים תיאורטיים חסרי משמעות, זה כסף שיושב לנו מתחת ליד ואנחנו חייבים לקחת אותו", אמר לוין.

השר הוסיף, כי משרד התיירות ביצע מהלך חשוב של תמיכה כספית לחברות תעופה זרות שהתחייבו לבצע טיסות לאילת. "אנחנו קופצים משש טיסות שבועיות לכ-25 טיסות. אם נצליח במהלך הזה, נגיע לכ-140,000 תיירים באילת כבר בחורף הקרוב. המהלך הזה גם הביא לארץ את חברת הלואו קוסט ראיינאייר".

השר אמר עוד, כי "לצערי, לתיירות אין לובי כמו שיש לענפים אחרים - אנחנו לא יודעים להתחרות לא בתחומי הרווחה ולא בתחומים חשובים אחרים. אבל הדרך לתת פתרון לבעיות התקציביות ברווחה ובתחומים אחרים היא הכנסת כסף למדינה - וענף התיירות יכול להביא את זה. זה ענף עתיר תעסוקה, גם בפיזור גיאוגרפי ובפריפריה, וגם נותן פתרון לאוכלוסיות מוחלשות יותר שאנחנו מנסים לשלב בעבודה".

השר סיכם ואמר, כי "אפשר להמשיך ככה ולהתנהל בצורה הזאת והמספרים לא יזוזו. יש פוטנציאל ענק אבל זה המקום לשפר, והשיפור יהיה רק באמצעות תקציבים שייקחו אותנו למעלה. כל היתרונות על השולחן ואנחנו צריכים לקבל פה אחת ולתמיד החלטה אמיתית לקדם את התיירות. אני אנהל את המאבק כמיטב יכולתי בממשלה, אבל אני קורא גם לוועדה לתת את ידה ולעזור."

בשנת 2014 הושקעו בשיווק התיירות למדינת ישראל 226 מיליון ש', אשר הכניסו לקופת המדינה 16.5 מיליארד שקלים מתיירות נכנסת. פרט לתשואה הגבוהה שמניבה התיירות, מדובר בתחום שמעסיק כיום למעלה מ-200,000 עובדים במשק וממשיך ליצר תעסוקה בעיקר בפריפריה.

יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני, קרא בסיום הדיון לאוצר להעביר למשרד התיירות בחודש הקרוב סכום של 180 מיליון ש' לטובת שיווק התיירות והוסיף כי "זו חלמאות לא לעשות זאת. הרי ברור לכולם, לחלוטין, שהכסף הזה מביא כסף".

 

 

13/07/2015