27.07.2024
 
מכונאי תובע מיליונים מאל על: "נחשפתי לחומרים מסוכנים ולקיתי במחלת ריאות"

 

 

שירות חדות תיירות

 

תושב ראשון לציון שעבד במשך 32 שנה כמכונאי מטוסים בחברת אל על, הוכר על ידי המוסד לביטוח הלאומי כנפגע עבודה לאחר שלקה במחלת ריאות כתוצאה מחשיפה ממושכת לחומרים רעילים. בנוסף הכיר הביטוח הלאומי בפגיעה בשמיעתו של העובד, שניזוקה כתוצאה מרעשים אליהם נחשף במסגרת עבודתו.
תביעה נוספת שהוגשה ע"י עו"ד עמוס מוקדי נגד חברת אל על, שעניינה פיצוי העובד על נזקי גוף ואובדן כושר השתכרות - נדונה בימים אלה בבית משפט השלום בראשון לציון.
בתביעה נטען כי אל על הנהיגה שיטות עבודה שאינן בטוחות, לא הדריכה את העובדים ולא הזהירה אותם מפני הסכנות הטמונות בעבודתם, וכן, לא סיפקה להם אמצעי מיגון ראויים.
בתביעה שהוגשה לאחרונה לבית משפט השלום בראשון לציון, טוען מכונאי קרקע של אל על, שעבד בחברה במשך 32 שנה - כי הפך לנכה כתוצאה מהתנאים הקשים אליהם נחשף במהלך עבודתו.
בתביעה, שהוגשה על ידי עו"ד עמוס מוקדי, נטען כי העובד נחשף מדי יום במהלך כל שנות עבודתו למגוון חומרים מסוכנים. לטענתו, כמעט כל משימה שאותה ביצע, הייתה כרוכה בשאיפת אדי ורסיסי חומרים מסוכנים שונים, ובהם שמן, חומצות, צבע, חלודה, דלקים, פיח ועוד. בנוסף, הוא נחשף לרעש של המראות ונחיתות, ונאלץ לטפל במטוסים כשמנועיהם פועלים.
עוד נטען בתביעה, כי גם בית המלאכה של החברה, הממוקם בקרבת מסלולי ההמראה והנחיתה, חשף את המכונאים לרעש מנועי המטוסים, לטרטור מנועי כלי הציוד המכני ההנדסי הרב שכלל טרקטורים ומשאיות תדלוק - וזאת במשך כל שעות העבודה - ולאורך שנים.
כתוצאה מכך, נטען בתביעה, סבל העובד מעת לעת מדלקות ריאות חולפות ומקוצר נשימה, שהחריפו משמעותית בשנת 2007, והצריכו טיפול תרופתי קבוע. בנוסף, נמצא כי הוא סובל גם מירידה בשמיעה.


לדברי עו"ד מוקדי, בתחילת שנת 2010 חלה החמרה נוספת במצבו הבריאותי, והעובד החל לסבול מקוצר נשימה קשה ומירידה חדה בתפקודי הריאות. "רופאיו של העובד חשבו תחילה כי מקור ההחמרה במצבו הרפואי הינו אלרגי, אך לאחר בדיקה התברר כי הוא סובל מאסטמה בדרגה בינונית-קשה, שהוחמרה עקב תנאי עבודתו", טוען עוה"ד.
בהוראת רופאיו, הוא נאלץ לשהות במנוחה מוחלטת במשך חצי שנה, ולאחר מכן לשוב לאל-על בתפקיד משרדי, ובהיקף משרה של 50% בלבד.
כיום, סובל העובד, פרט לקוצר נשימתי, גם מטנטון ומירידה חדה בשמיעה בשיעור של 50-60 דציבלים באוזן שמאל, ו-40-50 דציבלים באוזן ימין - ירידה בעלת תבנית האופיינית לחשיפה לרעש מזיק.
לאחר מאבק משפטי, שאותו ניהל העובד מול המוסד לביטוח לאומי באמצעות עוה"ד, הכיר המל"ל בפגיעתו כתאונת עבודה. במסגרת התביעה, קבע ד"ר יצחק רוזנברג, מומחה ברפואת ריאות, כי לעובד נגרמה נכות צמיתה בשיעור של 60%.
כבוד השופטת שרה מאירי מבית הדין האזורי לעבודה, קיבלה את חוות דעתו של ד"ר רוזנברג, ופסקה כי יש להכיר במחלת האסטמה של העובד כפגיעת עבודה.
בשל כך, ולאור הטיפולים הרפואיים הרבים שלהם נזקק, הוצאות עבור עזרה מהזולת והירידה המשמעותית בכושר השתכרותו, הגיש העובד לבית משפט השלום בראשון לציון תביעה לפיצויים בשל אובדן כושר עבודה ואובדן כושר השתכרות, נגד חברת אל-על באמצעות עו"ד מוקדי.
"טרם התאונה היה התובע בריא וכשיר לכל עבודה", טוען עו"הד. "כתוצאה מהחשיפה לחומרים המסוכנים ולרעש, נגרמה לו פגיעה קשה ובלתי הפיכה בתפקוד הריאות והאוזניים. התובע סובל מקוצר נשימה חמור, מעייפות מתמדת, משיעולים תכופים, מתחושת חנק ומצפצופים בלתי פוסקים באוזניו".
בתביעה נטען להפסדי השתכרות רבים שנגרמו לתובע, ירידה בהיקף עבודתו ב-50% והוצאות כלכליות כבדות שלהן נדרש ועוד יידרש בעתיד הכוללים טיפולים רפואיים קבועים ותכופים, לרבות תרופות, טיפולי אינהלציה ועוד.
לאור כל זאת, העובד תובע מחברת אל על פיצויים בשל נזקי גוף בסכום 2.5 מיליון שקלים - הסכום המקסימלי הקבוע בחוק. תביעה מתנהלת בימים אלה בבית המשפט.

 

 

 

 

 

 


22/06/2015