29.03.2024
 
דיון בוועדת הכלכלה: "הנתונים לא טובים והאתגר גדול"

 

שירות חדשות תיירות

 

בדיון שנערך בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא כיווני הפעולה של משרד התיירות, התייחס השר לוין לנקודות העיקריות שהועלו ואמר כי האתגר הוא גדול מאוד ותוצאות לא ייראו בין לילה. השר הוסיף ואמר כי אם נטפל בכל אחד מההיבטים באופן יסודי, נראה פה תוצאות לאורך שנים.

עוד הוסיף השר ואמר: "פוטנציאל התיירות בישראל עצום, אבל אנחנו נמצאים בנקודה נמוכה בהרבה מאוד היבטים. צריך לומר בצורה גלויה שמספרי התיירות הנכנסת נמוכים. אפשר לומר שהכל קשור למצב הביטחוני ולצוק איתן, אבל אני חושב שזו לא גזרת גורל להישאר בנתונים הללו. אני אומר כאן בצורה ברורה - בניית בית מלון בישראל היא משימה כמעט בלתי אפשרית. יש רגולציה בלתי נגמרת, בענף שגם ככה שולי הרווח בו קטנים והתנודתיות בו רבה. הדבר הזה משפיע באופן ישיר על המחירים. בהיבט הזה אנחנו נידרש להתחיל להכין תוכניות והצעות חוק כדי לפשט את הליך הקמת בתי המלון, שיהא בו תמריץ למי שמסיים מהר. בהחלט צריך גם לנקוט במיסוי על מי שמחזיק את הקרקע ולא עושה איתה דבר. בהיבט סוגיית דירוג המלונות, אין ספק שקצב ההצטרפות הנוכחי לפרויקט פשוט לא קיים. אם אחרי כשנתיים הצטרפו לפרויקט רק 25 מלונות, אז נדמה שהעסק לא עובד. טרם כניסתי לתפקיד התגבשה הסכמה עם התאחדות המלונות שתיתן גיבוי ותמיכה בכדי שההצטרפות תיעשה באופן וולונטרי. בשורה התחתונה - אין שום הצדקה לפרויקט בצורה הזאת. אני רואה בעיה גדולה במצב הקיים ואני סבור שעדיף לבחור בין מצב של דירוג חובה מחייב לבין מצב של ביטול מוחלט. דירוג המלונות יתרום לטעמי גם להורדת המחירים".

השר לווין אמר עוד: "מבחינת השיווק דרוש שינוי חשיבתי יסודי בכל התפיסה. הגיע הזמן שמדינת ישראל תעשה שינוי ותשקיע משאבים גדולים בפעולותיה כלפי חוץ. משרד התיירות אמון על מיתוג ישראל ועל הצגת הפנים היפות של המדינה. צריך חשיבה חדשה ותקציבים גדולים. אם לא נשנה את צורת החשיבה וההתנהלות לא יהיה שינוי. אני כבר נפגשתי עם אגף התקציבים והבהרתי את עמדתי. יש 20 מיליארד ש"ח הכנסה בשנה מתיירות נכנסת, והתקציב הנדרש לשיווק לא יגיע אפילו ל200 מיליון ש"ח. אני לא מכיר הרבה תחומים בהם יש תשואה גבוהה כל כך. דמיינו לכם איפה נהיה עם תקציב כפול. אני בהחלט מקווה שהוועדה תסייע לנו בעניין זה. אנו חייבים לנקוט בנוסף גם פעולות להסרת חסמים. קשה לשווק כאשר אין לתייר ויזה וכאשר אין טיסות ישירות. אני פועל בשיתוף פעולה עם מדינות נוספות כדי לשווק חבילות משותפות לתיירים שמגיעים מרחוק. כבר שוחחתי על כך עם סגנית השר הממונה על התיירות באיטליה ועם שר התיירות הקפריסאי ואני בהחלט נחוש לקדם נושא זה."

 

בהתייחס לדברי יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, לפיהם אחד החסמים המרכזיים של התיירות לישראל הוא נושא המחירים, וכי הועדה מתוכננת לעסוק בנושא ולטפל בו, אמר היום בדיון אלי גונן, נשיא התאחדות המלונות: "ועדת הכלכלה של הכנסת צריכה לקחת את כל ההיבטים הציבוריים בחשבון: את הצרכן, את נושא המחירים, אבל גם את האפשרות לעשות עסקים בארץ. הועדה צריכה לקחת בחשבון את ה'עליהום' על אנשי העסקים בארץ ולאזן בין הדברים".

עוד הוסיף גונן: "התיירות בשפל חסר תקדים. אנחנו במצוקה קשה ביותר מאז 'צוק איתן' ולא רואים התאוששות בתיירות הנכנסת. יש לנו תיירות פנים יפה. התיירות בכל העולם נחשבת מוצר ציבורי. אין עוד תחום כלכלי כמו התיירות, שיכול לייצר מאסה גדולה של מקומות עבודה. כולנו אוהבים להיות סטרט-אפ ניישן, ואנשים שוכחים שהפכנו להיות 'אקזיט ניישן'. הגיע הזמן שנהיה 'טוריסט ניישן'. אם נעבוד נכון נגיע ל-6.5 מיליון תיירים, ואז נעסיק 355 אלף מועסקים בכל הארץ, ובעיקר בפריפריה. היה פה בביקור בארץ מנכ"ל ארגון התיירות של האו"ם, שכננו מירדן, והוא אמר שלא העלות והמחירים גורמים למדינה להיות תחרותיות. הוא אמר שפוטנציאל התיירות של ישראל אדיר, מדינות עם פחות פוטנציאל מביאות הרבה יותר תיירים מאיתנו, כי הן מתייחסות לתיירות ברצינות. די לראות את מחיר שכר המינימום במדינות שונות. אצלנו יותר גבוה מיוון, מטורקיה, מירדן, מספרד וממדינות רבות באירופה, וזה משפיע על המחירים". לדבריו, "אין שום סקר שמראה שבגלל המחיר לא באים. הבעיה היחידה שמונעת תיירות מלהגיע לישראל היא אך ורק: תדמית ישראל. משרד התיירות יצא השבוע במהלך חשוב: רשת ביטחון לכנסים. אם לא נעמיד היום, כאן ועכשיו 400 מיליון ש"ח לתקציב רב שנתי לשיווק - נשאר באותו המצב. עד היום ראינו תמיד קשר ישיר בין שיווק נכון לבין הבאת תיירים".

 

מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות, חני סובול, שהשתתפה גם כן בדיון בוועדת הכלכלה הדגישה, כי "מתבקש שמשרד התיירות ישקיע בשיווק תיירות הפנים בדומה להשקעותיו בתיירות הנכנסת, שחלקה בהכנסות למדינה נמוך משמעותית יחסית לתיירות הפנים".

"משרדי הנסיעות הם הערוץ המרכזי לשיווק תיירות הפנים בישראל", הוסיפה סובול, וקראה לשר התיירות ליישם שורת צעדים שיביאו לגידול מיידי במכירות. בין השאר מציעה ההתאחדות הקמה מיידית של קרן שיווק משותפת לתיירות הפנים, בדומה לזו הקיימת לתיירות הנכנסת. סובול הדגישה כי תיירות הפנים חשובה בעיתות שלום לא פחות מאשר בזמן חירום, ולכן יש לקדם אותה באמצעים מוגברים דרך משרדי הנסיעות, אשר כבר כיום חלקם במכירות תיירות הפנים גדול מכל שאר הערוצים".

 

 

 

 

17/06/2015