20.04.2024
 
מורי הדרך דורשים לחייב כל קבוצת תיירים מאורגנת לשכור מורה דרך מוסמך

 

 

שירות חדשות תיירות

 

אגודת מורי הדרך פנתה אל משרד התיירות בבקשה לקדם במהירות האפשרית את התקנה המחייבת כל קבוצת מטיילים או תיירים מאורגנת לשכור מורה דרך מוסמך.

"הטרגדיה במצדה וההתייבשות של חלק מבנות הקבוצה שנתקעה בנחל אוג מוכיחות שוב עד כמה חיוני הדבר שבראש כל קבוצת מטיילים או קבוצת תיירים מאורגנת יצעד מורה דרך ישראלי מורשה", הסביר יו"ר האגודה, בני כפיר, את מטרת הפנייה. כפיר התייחס בדבריו אל מותה של הצעירה האמריקנית במצדה, לאחר שמעדה ונפלה ממקום גבוה, ונותרה נטושה בשטח, מתייבשת בחום הכבד (באזור זה נמדדו באותו היום יותר מ-45 מעלות), כשחבריה שמו לב להיעדרותה רק אחרי שעה וחצי. רק אחרי ניסיונות החייאה נקבע מותה בשטח. בתקרית אחרת, חולצו מנחל אוג 25 מטיילות שסבלו מהתייבשות בשני המקרים לא טיילה הקבוצה עם מורה דרך ישראלי בעל רישיון, ובשני המקרים אובחנו תקלות חמורות במיוחד באופן התנהגות האנשים שתיפקדו כמדריכים ללא רישיון.

"מורה דרך בעל רישיון עובר הכשרה, יודע להפעיל שיקול דעת והוא בעל ידע בסיסי בהגשת עזרה ראשונה", הסביר כפיר, "הוא נותן לקבוצה את כל המעטפת הארגונית של הטיול, אבל גם מנהיג אותה ומקבל החלטות במצבים חריגים בשטח. חלק גדול מאלה נעדרו אצל האנשים שהתיימרו להדריך את הקבוצות שנפגעו במצדה ובנחל אוג. מורה דרך מקצועי לא היה מאשר פיצול של הקבוצה ביום חם כל כך, היה מנחה אותם לשתות הרבה מים ובוודאי שלא היה מתעכב זמן רב כל כך בראותו שהצעירה נעדרת - זמן שהתברר כקריטי כאשר נמצא שהתייבשה למוות. חשובה לא פחות היא העובדה שמורה דרך שמחזיק ברישיון מטעם משרד התיירות נתון לפיקוח קבוע. יש לו אחריות כלפי המפעיל וכלפי המטיילים. כאשר הוא יוצא להדרכה, הוא חייב להיות מבוטח באופן שיבטיח פיצוי לתיירים שלו במידה שייגרם להם נזק באשמתו -צריך לבדוק אם חברות ביטוח נותנות כיסוי ביטוחי למדריכים שאינם בעלי רישיון. כמובן שכל זה אינו אומר שהימצאותו של מורה דרך בעל רישיון בקבוצה תחסן אותה מפני תקריות - אבל אני סבור שהיא בהחלט תצמצם את הסיכויים שדברים כאלה יתרחשו".

אגודת מורי הדרך נאבקת כבר שנים ארוכות לקדם חובת הצבת מורה דרך ברישיון על כל אוטובוסשל מטיילים או תיירים. "פניתי בנושא זה אל שר התיירות הנכנס, ובכוונתי לדון עמו על כך בהקדם האפשרי", אמר כפיר. בנוסף, הודיעה האגודה כי ביקשה ממשרד התיירות לפרסם פעם נוספת פרסום לציבור את כל החוקים והתקנות הרלוונטיים כך שחברות לא תוכלנה לטעון לחוסר ידיעה בנושא זה.

 

 

 

25/05/2015