25.04.2024
 
כיצד משמרים המלונות תיירות נכנסת? הדוגמה הטורקית

 

 

מאת יוסי פישר*

 

בימים אלו מבקר בארץ חבר ותיק שלי - בעל רשת מלונות מאיזור אנטליה שבטורקיה. האיש, שאותו ואת משפחתו אני מכיר שנים רבות, סיפר לי כיצד בחר להתמודד עם המשבר בתיירות היוצאת מרוסיה.

הנה מקצת מדבריו. כדאי מאוד להקשיב להם:

"כבר לפני מספר חודשים, הבנתי מהסוכנים הרוסים והאוקראינים הגדולים שהעונה הקרובה תהיה בעייתית עבורם ובהכרח גם עבורנו. מדובר בסוכנים משמעותיים ביותר, עם מאות אלפי נופשים בכל עונה לאיזור אנטליה בלבד. ברור היה לי שאנו כולנו בסירה אחת. הממשלה שלנו באה לקראת הסיטונאים הרוסים והאוקראינים ונותנת להם 6,000 דולר על כל טיסה שהם מביאים, אך הפתרון לא נמצא כולו בידי הממשלה. במסגרת הפרטית שלי, קיבלתי החלטה שאני במלונות שלי אבוא לקראת הסיטונאים. העונה אצלנו מתחילה בתחילת מאי. זוהי תקופה עמוסה מאוד - חגים לאומיים ברוסיה החל מהאחד במאי.

מה שעשיתי הוא לפתוח את המלונות שלי שבועיים לפני פתיחת העונה הרשמית ואת תקופת ההרצה (שבכל מקרה אני משלם בה שכר מלא לעובדים) אתן חינם לסיטונאים שעובדים איתי במשך העונה. כך במשך שבועיים - בכל יום אני מעניק 200 חדרים בחינם לסיטונאים והם מכרו אותם. אני רואה בזה השקעה בשיווק וחיזוק הקשר שלי עם הסיטונאים. כמה זה כבר עולה לי? את מערכות החשמל והמים אני בכל מקרה 'מריץ' לקראת העונה, את שכר העובדים שלי בכל מקרה אני משלם מאמצע אפריל, אז מה שעולה לי זה המזון והמשקאות - כמה עשרות אלפי דולרים עלות לשבועיים. אבל מה היחס בין העלות השולית לעומת הרצון הטוב שאני מראה כלפי הספקים שלי? האם יש מחיר שיכול לכמת את יחסי הציבור החיוביים להם זוכים המלונות שלי בקרב הסיטונאים?"

חברי מלונאי מקצוען אמיתי והיה בעשרים השנים האחרונות גם בעליה של סיטונאות תיירות ברוסיה וגם שותף בחברת תעופה רוסית/טורקית שהביאה מאות אלפי תיירים מרוסיה לאנטליה. אולי הגיע הזמן שגם אצלנו בישראל לא נבוא רק בדרישות ראויות, צודקות ונכונות ככל שיהיו, למשרד התיירות ולממשלה, אלא גם בעלי העסקים, בדגש על המלונאים, ינסו לתרום את חלקם על-מנת שהתיירים מרוסיה ואוקראינה פשוט לא יבחרו לנסוע למדינות אחרות ששם עשו, עושים ויעשו צעדים משמעותיים לשמור עליהם?

 

 

 

 

________________________________________________

* מומחה תיירות, בעלי חברת VISION HOSPITALITY & TRAVEL

 

 

 

19/04/2015