20.04.2024
 
מה קורה בהתאחדות המלונות?

 

מאת יצחק אשר

 

השבוע, לאחר חרושת שמועות ארוכה, פורסמה באחד מאתרי התיירות ברשת, ידיעה לפיה נועז בר ניר, מי ששימש כמנכ"ל משרד התיירות תחת השר סטס מיסז'ניקוב, עתיד להחליף את שמואל צוראל ב-1 במאי בתפקיד מנכ"ל התאחדות המלונות.

קדמה לידיעה זו ביקורת רבה על תיפקוד ההתאחדות והעומד בראשה. הביקורת פרצה באופן גלוי לציבור בכנס השנתי של התאחדות המלונות לפני חודשיים בירושלים. דוד פתאל, בעל רשת מלונות פתאל - רשת המלונות הגדולה בישראל ומלונאי עתיר זכויות בזכות עצמו, ביקש באופן חריג את רשות הדיבור בכנס. הוא עלה לבמה והעלה רשימה של נושאים, אשר לדעתו הוזנחו או טופלו באופן לקוי על ידי ההתאחדות. מיד לאחר שפתאל השמיע את דבריו, נטל אלי גונן, יו"ר ההתאחדות, את זכות הדיבור והשיב לו על דבריו. אלא שהעובדה נותרה בעינה - כשהמלונאי הגדול במדינה מעביר ביקורת על תפקוד ההתאחדות - אין ברירה ליו"ר שלה אלא "להקריב" מישהו (אם לא את עצמו) בניסיון להראות כי נעשה מאמץ לתיקון הליקויים. השורה התחתונה הגיעה במהלך השבוע, בידיעה שלא הוכחשה עד כה, על כך ששמואל צוראל עתיד לסיים את תפקידו בהתאחדות בעוד חודש ועל כך שמחליפו יהיה נועז בר ניר.

המוזר בכל התהליך של הצגת המועמד, היא שלא נעשתה באופן פורמלי, תוך שיתוף המלונאים. שוב עולה הכוונה למנות לתפקיד מנכ"ל לשעבר במשרד התיירות ולא מלונאי. לבר ניר קדמו צוראל - סמנכ"ל בכיר לשעבר במשרד התיירות (ששימש בשעתו גם מנהל שיווק בשרתון מוריה), ואבי רוזנטל, קודמו בתפקיד שגם הוא שימש מנכ"ל משרד התיירות. אלי גונן בעברו שימש גם כן כמנכ"ל משרד התיירות (וגם מנכ"ל שרתון מוריה).

בר ניר הוא אדם עתיר זכויות שהיה מנכ"ל טוב במשרד התיירות, אך מאופן הצגת מועמדותו / מינויו לתפקיד עולות מספר שאלות המעוררות תהייה: ראשית, האם התקיים בנשיאות ההתאחדות דיון מעמיק לגבי מה נדרש כיום ממנכ"ל ההתאחדות? שנית, האם התקיים הליך מסודר של פניה למספר מועמדים ובחינתם לתפקיד, במסגרת ועדת איתור ומיון? שלישית, מדוע לא פורסם מאום על הליך החלפת המנכ"ל והפנייה לחיפוש מועמדים מתאימים לתפקיד? רביעית, האם פנו למלונאים מובילים - מנכ"לי רשתות בתי המלון הגדולות ויושבי הראש של התאחדויות המלונות האזורית, על מנת שאלו ימליצו על מועמדים? אין צורך להמציא את הגלגל. די לבחון כיצד התאחדות סוכני הנסיעות פועלת בימים אלו לאיתור מנכ"ל להתאחדות לאחר שמנהלה יוסי פתאל עזב.

בעת הזו, בה ענף המלונאות ותעשיית התיירות כולה נמצאת במשבר עמוק, האם לא היה נכון וראוי לעשות הליך שקוף ומעמיק על מנת לאתר את המועמד/ת המתאימים ביותר לייצג את המלונאים, לא רק מול הממשלה ומוסדות המדינה אלא גם בציבוריות הישראלית? על המלונאים לבחון עצמם, ורק הם יכולים להחליט מי האדם הנכון לעת הזו לייצגם. רק שלא יבואו בתלונות לממשלה שזו האחרונה לא מתייחסת אליהם ברצינות.

 

 

03/04/2015