24.04.2024
 
בכורה עולמית כפולה באופרה הישראלית

 

 

מאת אתי ישיב

 

האופרה הישראלית תקיים בחודש יולי השנה בכורה עולמית לשתי אופרות ישראליות חדשות. האחת, "האדונית והרוכל" מאת חיים פרמונט על פי סיפור של עגנון, ליברית מאת צרויה להב והשנייה, "שיץ" מאת יוני רכטר, על פי מחזהו של חנוך לוין, עריכת ליברית על ידי מולי מלצר. שתי האופרות קצרות (כול אחת כשעה) ויועלו בערב אחד, מתחת לכותרת המשותפת "טורפים". שם זה מבטא את תפיסת במאי שתי האופרות, עידו ריקלין, שלמרות ששתי היצירות הענקיות הללו באות מז'אנרים שונים, "מדובר בשני קטבים של עולם אחד", בו שולט רעב. בראשון הרעב הנורא של האדונית (הגויה) לבשר בעליה ובשני הרעב של בני משפחת שיץ הישראלית לכסף, למזון, לכוח. כך הופך היהודי הנודד של עגנון לאדון הארץ של לוין. המנצח איתן שמייסר, מעצבי הבמה, התלבושות והתאורה, תזמורת האופרה וכול הזמרים הסולנים הינם ישראלים וכך ממשיכה האופרה לתת דגש על טיפוח אמנים ישראלים והעלאת יצירות ישראליות מקוריות. הבכורה העולמית של שתי האופרות תוקדש לזכרו של גארי ברתיני ז"ל, שהיה בזמנו המנהל המוזיקלי של האופרה ואף ניצח על האופרות הישראליות "יוסף" ו"אלפא ואומגה", במלאת עשור שנים למותו.

מימין: עידו ריקלין, חיים פרמוט, צרויה להב, יוני רכטר, חנה מוניץ ומולי מלצר     (צילום: יוסי צבקר)

 

במסיבת עיתונאים שנערכה במשכן האופרה לרגל הבכורות, בהשתתפות המנכ"לית חנה מוניץ וכל האמנים היוצרים השותפים להעלאת שתי האופרות, ניכרה גאווה, יראת כבוד, התרגשות רבה והנאה לקראת הבכורה המיועדת. הקטעים הקצרים שזמרי האופרה שרו במהלך המסיבה זכו למחיאות כפיים סוערות והשאירו את הנוכחים משתאים ועם טעם של עוד.

חנה מוניץ, מנכ"לית האופרה, סיפרה שכבר כעת יש התעניינות בינלאומית באופרות החדשות. כך למשל שלושה מנהלי בתי אופרה במוסקבה וסנט פטרסבורג יגיעו לבכורה להתרשם מהאופרות ולבחון אפשרות להעלותן ברוסיה.

"הטורפים" תעלה על במת האופרה בתל-אביב שמונה פעמים, בימים 3, 4, 6, 7 (פעמיים), 9 (פעמיים) ו-10 ביולי ומחירי הכרטיסים ינועו בין 175 ל-428 שקלים.

 

 

13/03/2015