19.04.2024
 
ישראייר: בדרך למיזוג בחודשים הקרובים?

 

 

מאת יוסי פישר*

 

בשבוע שעבר הוכרז על מכירתה של חברת הנסיעות הגדולה והוותיקה דיזנהאוז לידי חברת B.T.C. בסכום מוערך של כ-50 מליון ש"ח.

חברת B.T.C מוכרת בעיקר לעוסקים בתחום התיירות היוצאת ומתמחה בתיירות עסקית. חברת דיזנהאוז נמצאת בבעלות אי די בי תיירות, השייכת לאי די בי פיתוח. העיסקה תלויה עדיין באישור הממונה על ההגבלים העסקיים, והשלמתה צפויה בטווח של מספר חודשים קצר.

המעניין בעיסקה זו הוא מה שאינה כוללת - דיזנהאוז תיירות נכנסת, הפעילה כמפעילת תיירות נכנסת גדולה לישראל (בין המובילות בתחום), לא כלולה בהסכם המכירה ותשאר בידי אי די בי תיירות. יש כאלו הסוברים שהסיבה להשארתה של דיזנהאוז תיירות נכנסת בידי אי דיבי תיירות קשורה לכך שהשארתה תשרת את התיירות הנכנסת של חברת התעופה ישראייר, גם היא בבעלות מלאה של אי די בי תיירות, אך אני סבור אחרת. הסיבה האמיתית והריאלית לדעתי, היא שחיבורה של ישראייר ודיזנהאוז תיירות נכנסת תאפשר לאי די בי תיירות מהלך של מכירה של שתי החברות ביחד לחברת תעופה ישראלית אחרת. שתי המועמדות היחידות שעומדות על הפרק הן כמובן אל על וארקיע.

התחרות בתעופה בישראל גדלה באופן משמעותי מאז חתימתו של הסכם השמיים הפתוחים עם האיחוד האירופי. חברות התעופה הישראליות מתמודדות מול תחרות אגרסיבית בעיקר מול חברות הלואו-קוסט, אך לא רק מולן. גם מול חברת טורקיש המפעילה 8-9 טיסות יומיות לאיסטנבול ומשם לכל העולם וגם מול חברות תעופה לרוסיה וממנה.

נתחיל בארקיע. משפחת נקש, בעליה של ארקיע, משקיעה מילארדים ברכישת נדל"ן תיירותי והקמת מלונות חדשים בישראל. לפני מספר ימים הודיעה ארקיע על חתימת מזכר הבנות עם יצרן המטוסים האירופי איירבוס לרכישת ארבעה מטוסים חדישים רחבי גוף מסוג איירבוס A330neo. מטוסים אלו יצטרפו לרכישה קודמת שביצעה ארקיע לפני כשנתיים, של מטוסים צרי גוף מדגם A321neo. מטוסים אלו ישרתו את החברה בטיסותיה בעיקר לאגן הים התיכון ואירופה, ואילו המטוסים רחבי הגוף ישרתו את החברה בקווי תעופה חדשים לאסיה ואולי אף בקווים לצפון אמריקה ודרומה.

בסוף היום, עוד שנתיים מהיום, ישראייר וארקיע מחזיקות מטוסים של איירבוס ו-ATR (בומברדייה), והמשמעות ברורה. הטייסים והאחזקה של ציי מטוסים של שתי החברות יהיו פשוטים יחסית. ברור הוא שאם משפחת נקש תרצה, אין דבר שיעמוד כנגד רכישה של ישראייר ביחד עם דיזנהאוז תיירות נכנסת. סביר בהחלט להניח שגם הממונה על ההגבלים יאשר עסקה כזו ללא הרבה היסוס, למעט נושא הטיסות לאילת. ארקיע וישראייר הינן דואופול על הקו לאילת מאז שאל על סגרה את הקו מסיבות של חוסר כדאיות כלכלית. הקו לאילת צפוי לספוג ירידה משמעותית עם הפסקת הטיסות משדה דב ומעברן של הטיסות לנתב"ג.

אל על נמצאת מזה זמן "על המדף". מדי מספר חודשים אנו קוראים ידיעות בעיתונות על גורם זה או אחר המתעניין בחברת התעופה, אך מכל השמועות לא יצא כלום. עיקר הבעיות שאל על מתמודדת מולן נמצאות במבנה הסכמי העבודה שהנהלת החברה מנסה לשנות ללא הצלחה, הגבלת הטיסות (ללא שבתות וחגים), הסכמי פתיחת השמיים מול האיחד האירופי שהביאו את אל על לנקוט בצעד של פתיחת מותג לואו-קוסט בשם UP, שאמור להתחרות בקווי התעופה של מובילי הלואו-קוסט האירופיים, צי מטוסים ישן יחסית (בעיקר המטוסים רחבי הגוף) ולא יעיל מבחינת צריכת הדלק שלו.

מה יכולה ישראייר לתרום לאל על? ראשית, ישראייר חברה נפרדת שתוכל לפעול באופן עצמאי ואוטונומי גם בשבתות וחגים. הסכמי השכר בישראייר עדיפים בהרבה על הסכמי השכר הקיימים כיום באל על. בעצם, אל על תוכל למזג את מותג UP וגם את חברת סאן דור לתוך ישראייר ולהפעיל חברה עצמאית שתפעל כזרוע הלואו-קוסט וטיסות השכר של חברת האם אל על ללא הבעיות של ועדי העובדים והסכמים היסטוריים שיש לחברה. ברור לכל מי שעיניו בראשו שיותר ויותר קווי תעופה לאירופה וממנה יופעלו במתכונת של חברת לואו-קוסט, ולכן הדרך לחסוך בעלויות התפעול מבלי להקלע לסכסוכי עבודה בלתי פוסקים הוא להתמזג עם ישראייר. לכך יש להוסיף את דיזנהאוז תיירות נכנסת, הנחשבת לסוכן גדול של אל על, ותקבלו את הסיבות מדוע כדאי לאל על לרכוש את ישראייר.

איזה סוג עסקה יכולה להתרחש במקרה שאל על מעוניינת לקנות את ישראייר? בגדול, עיסקת מניות, בה אל על תשלם על הרכישה במניותיה לטובת אי די בי פיתוח, שהיא הבעלים של אי די בי תיירות.

מה יכול לסכל את העיסקה? בראש בראשונה הממונה על ההגבלים, שעשוי להציב סייגים לעסקה כזו. נתח השוק של אל על בישראל אמנם ירד מאוד בשנים האחרונות אך עדיין עומד על מעל 30% . ישראייר אמנם שחקן קטן יחסית, אך החיבור של דיזנהאוז תיירות נכנסת לעיסקה עלול להוות מכשול. שנית, לישראייר יש חובות לבנקים עבור רכישת מטוסי האיירבוס 320 אותם אל על תיאלץ לקחת על עצמה במסגרת עסקת מיזוג. שלישית, עירוב של צי מטוסים. אל על מפעילה צי מטוסים שכולו מתבסס על טהרת בואינג, ואילו ישראייר מחזיקה מטוסים של איירבוס ובומברדייה (ATR). גם המטוסים שאל על מפעילה ב-UP הינם מתוצרת בואינג, כך שמדובר בתחזוקה של מטוסים של מספר יצרנים, מה שאומר עלויות אחזקה ותפעול גבוהות יותר. על כך יש להוסיף שטייסים המטיסים איירבוס אינם יכולים לעבור להטיס בואינג ולהיפך. הסבה של טייסים למטוסים אחרים כרוכה בזמן והשקעה כספית. חברות לואו-קוסט דוגמת איזיג'ט או ראיינאייר מחזיקות ציי מטוסים של יצרן אחד ודגם מטוסים אחד עד שניים (איזיג'ט - איירבוס A319 ו-A320 וראיינאייר בואינג 737 בלבד), מה שמאפשר להן יעילות מבצעית גבוהה ועלויות תחזוקה נמוכות יחסית.

לסיכום, לדעתי השאלה העיקרית היא לא האם תהיה עיסקה למכירת ישראייר, אלא מי יהיה הגורם שירכוש ומתי תתבצע העיסקה. הערכתי היא שעסקה כזו עשויה להתרחש במהלך החודשים הקרובים.

 

 

 

________________________________________________

* הכותב שימש עד שנת 2013 כדירקטור באי די בי תיירות, בעלת חברת ישראייר 

 

 

 

 

 

26/03/2015