24.04.2024
 
ביה"ד לעבודה מורה לטייסי אל על להפסיק מיידית את העיצומים

 

שירות חדשות תיירות

בית הדין האזורי לעבודה תל-אביב נעתר אתמול לבקשת חברת אל על, והוציא צווים זמניים המורים להסתדרות, לנציגות העובדים ולנציגי הטייסים לבטל כל הוראה ארגונית שנתנו לטייסי אל על לשבש את טיסותיה, לרבות בדרך של חוסר היענות ואי זמינות.

בכך קיבל ביה"ד את טענות החברה וקבע, כי אין הטייסים רשאים לעשות דין לעצמם: "כך נכון לגבי כל קבוצת עובדים מאורגנת, ונכון שבעתיים שעה שמדובר בקבוצת עובדים, שגם אם נכונה טענתה שתנאי העסקתה אינם "מרקיעי שחקים", הרי שדומה שאין ספק שהיא ניצבת בראש הפירמידה".

בית הדין הורה להסתדרות, לנציגות העובדים ולנציגי הטייסים לוודא את קיומו של שקט תעשייתי מוחלט ועבודה מלאה ותקינה ואוסר כל אחד ואחד מטייסי החברה להשתתף בעיצומים.

בית הדין קבע, כי הנהלת אל על הוכיחה ששעות ספורות לאחר ששלח קברניט ניר צוק - בכיר נציגי אצ"א בנציגות העובדים - את מכתבו מיום 31.12.2014, אליו התייחס בית הדין כמנוסח בטון לוחמני, פחת בצורה דרסטית שיעור ההיענות של הטייסים לביצוע טיסות באופן שאילץ אותה לדחות ולבטל מספר לא מבוטל של טיסות. עוד נאמר בהחלטה, כי התמונה הכוללת המצטיירת היא תמונה ברורה של עיצומים המיועדים להפעיל לחץ על ההנהלה. בהתייחס למכתבו של קברניט צוק, ציין בית הדין: "האם לא ברור לכל מי שקורא את הדברים, שלפנינו דרישה מאורגנת של וועד אצ"א לשיפור תנאי עבודת הטייסים תוך אמירה קטגורית שאם לא ישופרו התנאים באחת, הטייסים "יישארו בטרקלין ביתם"? האם ניתן ברצינות להתייחס לאמירות של וועד אצ"א בפנינו, שהטייסים אינם פועלים בצורה קולקטיבית על פי אותה הוראה, אלא רק לא מגלים נכונות - איש איש כביכול בצורה אינדיבידואלית - "למאמץ מיוחד ולוויתורים על זכויותיהם ועל תכניות שקבעו לזמנם הפנוי" לאור יחסה הלא טוב של ההנהלה אליהם? לדעתנו, התשובה הברורה היא לא". 

בית הדין גם קבע, כי חיזוק משמעותי לכך שמדובר בפעילות ארגונית מתואמת ניתן למצוא לכך שבשנים האחרונות עשו לעצמם הטייסים שיטה לשבש את טיסות החברה בכל פעם שהם מבקשים להפעיל לחץ על הנהלתה. עוד הוסיף, ששיקול הבטיחות לא יכול לאפשר לוועד אצ"א לנקוט בצעדים ארגוניים קולקטיביים "מוסווים" בדרך כזו או אחרת, כפי שנעשה כאן, תוך שימוש מובהק לרעה בזכות האישית הנתונה לכל טייס לסרב לבקשת חברה לאייש טיסה ספציפית.

בעקבות החלטת בית הדין הוציא מנכ"ל אל על, דוד מימון, איגרת לכל הטייסים ובה דגשים מפסק הדין. מימון קרא לכל הטייסים "לקיים את הפסיקה במלואה ולפעול בשיתוף עם שאר גורמי החברה לקיומן של טיסות סדירות לטובת הנוסעים ועובדי החברה".

 

 

 

21/01/2015