25.04.2024
 
התיירות מיפן: עוד ספין של נתניהו

 

 

מאת יוסי פישר*

 

השבוע אישרה הממשלה את תוכנית ראש הממשלה לחיזוק הקשר הכלכלי עם יפן, חדשות טובות ללא ספק, אך הבה נבחן קשר זה מנקודת המבט של התיירות.

יפן היא אחת ממעצמות הכלכלה הגדולות והחשובות בעולם, ליתר דיוק השלישית בגודלה בעולם לאחר סין וארה"ב, ויש צורך לחזק את הגשרים הכלכליים בינה לבין ישראל. ההודעה לעיתונות שפורסמה לאחר ההחלטה כללה הרבה מאוד נתוני מאקרו המצביעים על גודלה וחשיבותה של כלכלת יפן.

בתחום התיירות ההחלטה מדברת על הגדלת מספר התיירים היפנים לישראל ב-45% עד לשנת 2017. נראה מרשים, מאתגר שלא לומר יומרני משהו. עד כאן הכל טוב, אך הבה נבחן את הנתון הזה. על פי נתונים שהביאה עירית רוזנבלום באתר "מוניטור", מחודש ינואר עד לחודש נובמבר 2014 הגיעו לישראל 12,000 מבקרים מיפן. אלו כוללים אנשי עסקים ומשלחות, קבוצות צליינים מכת המאקויה וקבוצה גדולה של תיירים שמגיעים לבקר במפעלי האצות ליד אילת. זוהי בגדול התיירות מיפן לישראל. כלומר, מתוך כ-3.3 מיליון מבקרים בישראל בשנת 2014, רק 12 אלף היו יפנים. תעשו לבד את החשבון באחוזים.

למרות הסכם תעופה בילטרלי הקיים בין ישראל ליפן, אין טיסות סדירות מישראל לטוקיו. במשך השנים חברות תעופה בחנו את הרווחיות הצפויה בקו זה ומשיקולים כלכליים החליטו שלא להפעילו. חלק מהקבוצות הגדולות מגיעות בטיסות שכר מיוחדות שמפעילה אל על במועדים מיוחדים כל שנה, והאחרים טסים דרך קוריאה, טורקיה ותאילנד.

על פי נתוני לשכת המסחר ישראל יפן, התיירות היוצאת מיפן בשנת 2014 עמדה על 18 מיליון תיירים. אם כך, חלקה של ישראל בתיירות היוצאת מיפן נמוך במיוחד.

האם מיפן תבוא הישועה למשבר התיירות הנכנסת שפוקד את ישראל מאז תחילת 'צוק איתן'? אולי ה'קוסם' או ה'סופר-טאנקר' יודע משהו שאנו איננו יודעים?

 

 

 

 

 

 

___________________________________________

* מומחה תיירות, בעלי חברת VISION HOSPITALITY & TRAVEL

 

07/01/2015