29.03.2024
 
מוזיאון העיצוב חולון: "קוטור חדש, איריס ואן הרפן"

 

 

מאת אתי ישיב

צילומים: אוריאל ישיב

 

ב-22 לנובמבר נחנכה במוזיאון העיצוב חולון תערוכה חדשה של האופנאית ההולנדית איריס ואן הרפן, עם תשע קולקציות שיצרה משנת 2007 ועד השנים האחרונות. כול הדגמים המוצגים נרכשו מואן הרפן על ידי מוזיאון חרונינגן, שיצר את התערוכה, הציג אותה באולמיו והשאיל אותה עתה למוזיאון העיצוב חולון. אוצרים: מארק וילסון וסו-אן ואן דר זיפ.

 

 

התמיהה שלנו מה לאופנאית במוזיאון עיצוב, זכתה לתשובה רק לאחר שראינו את המוצגים והבנו שואן הרפן אמנם "תופרת" בגדים, אבל בעצם היא אמנית (מעצבת? פסלת?) מיוחדת במינה שמשנה בעבודותיה את המושג "אופנה" ולוקחת אותו עם רעיונות חדשים, טכנולוגיות עכשוויות (כמעט עתידיות) ושילובים כמעט בלתי אפשריים, למחוזות יצירה בלתי נודעים. אלה זיכו אותה ואת בית האופנה שלה, בהכרה בינלאומית, תערוכות ופרסים ואף ב"פרס נובל" של האופנאים - חברות בסינדיקט האופנה הצרפתי "הוט קוטור" (Haute Couture), שאך מעטים ובולטים במיוחד זוכים להתהדר בה. המושג "הוט קוטור" קיים עוד מימי המלכה מארי אנטואנט, שעיצוב בגדיה, יחד עם האמנות, הארכיטקטורה והמוזיקה של התקופה, השפיעו על האופנה האירופית העילית. הסינדיקט הצרפתי נוסד ב-1868 והקריטריונים שלו לנשיאה בתואר גובשו ב-1945 ועודכנו ב-1992. "הוט קוטור" הינו שם מוגן שהנבחרים רשאים מחד להשתמש בו, אך מאידך עליהם לעמוד בכול החוקים הנוקשים הנלווים אליו.

 

מקורות ההשראה הנרחבים של ואן הרפן נעים בין עשן תעשייתי, מים ניתזים, עורבים, מאגיה שחורה, מנהגי חניטה במצרים העתיקה, ועולם האורגניזמים החיים ומכול אלה נוצרו הקולקציות המופלאות, כשהבגדים נראים כמו מבנים פיסוליים ועשויים מחומרים וטכנולוגיות מיוחדים במינם: מרשתות מתכת שעובדו עד כדי רכות לבישה, חבלים של אניות, צלעות של מטריות לילדים, עורות שעברו טיפולים שונים, עד טכנולוגית הדפסה תלת מימדית. בין לקוחותיה של ואן הופר אפשר למצוא את ליידי גאגא וביורק ואילו מארי אנטואנט - היא הייתה, כנראה, מזדעזעת מכמה דגמים ולובשת בשמחה את האחרים...

התערוכה תוצג במוזיאון העיצוב חולון עד ה-7 במרץ, 2015.

 

 

01/12/2014