19.04.2024
 
התאחדות המלונות: לומדת מחשב להנגשת אירוח בעלי מוגבלויות

 

 

שירות חדשות תיירות

 

צו ההרחבה, שנחתם לאחרונה לשילוב עובדים עם מוגבלויות במגזר העסקי בשיעור של 2% מעובדי העסק (ולאחר שנה בשיעור של 3%), יחד עם התקנות החדשות, שאושרו בכנסת, לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות, מביאים את סוגיות ההתמודדות בנוגע להעסקה ואירוח של אנשים עם מוגבלויות לפתחם של מנהלי בתי המלון בישראל.

כדי לתת מענה לשאלות רבות שצפות בשטח, בבתי המלון, השקיעה בנושא התאחדות המלונות, בשיתוף עמותת 'נגישות ישראל' וחברת מתודיקה, ופיתחה לומדת מחשב מיוחדת, שעוסקת בהנגשת האירוח של אורחים נכים עם מוגבלויות. המטרה היא לאפשר להם חופשה מהנה בבית המלון ושירות מכבד, ושוויוני כמו לכלל האורחים.

הלומדה מתייחסת לשירות הניתן במערך ההזמנות של בית המלון, בכניסה למלון, בחדרים, בחדר האוכל, בבריכה ובספא.
כך למשל, בקבלה לבית המלון: כדאי להציע לכבדי ראייה כבר במהלך הצ'ק-אין כרטיס מיוחד לחדר עליו מוטבעים חיתוכים למישוש, שמסייעים להכניס את הכרטיס לדלת החדר בזווית הנכונה. מומלץ לפקיד הקבלה להציע לבעלי קשיים בקריאה, או בכתיבה, עזרה במילוי הטפסים ובהקראתם. העובדים מונחים, כמובן, גם לאפשר הכנסת כלבי נחייה לבית המלון, במידת הצורך.

בחדר: מוצע להתאים את גובה המיטה לאורח הנעזר בכסא גלגלים. מומלץ לסייע בהזזת ריהוט בתוך החדר עבור כבד הראייה, או עבור מי שנעזר בכיסא גלגלים, כדי לאפשר ניידות נוחה. מומלץ להתקין ידיות אחיזה בשירותים, או כיסא נייד במקלחת, לטובת האורחים הזקוקים לכך, ומומלץ לאפשר כלי עזר נוספים, שביכולתם לסייע.

בחדר האוכל: עובדי המלון מונחים באמצעות הלומדה לאפשר גישה פתוחה ונגישה למזנון ולהתאים את גובהו גם עבור היושבים על כיסאות גלגלים. העובדים מתבקשים לוודא שישנם שולחנות מותאמים בגובה עבורם, להקפיד על שילוט אוכל ברור עם אותיות גדולות וצבעים מנוגדים עבור המתקשים בראייה, וכך גם בתפריטים.

לדברי יובל וגנר, יו"ר עמותת נגישות ישראל: "הפוטנציאל המספרי של האורחים עם מוגבלויות בארץ עומד על למעלה ממיליון וארבע מאות אלף, בכללם אנשים הסובלים ממגבלות פיזיות, חושיות, שכליות ונפשיות. ישנן מוגבלויות הנראות לעין בזכות עזרים נלווים (כמו: כסאות גלגלים, קולנועיות ומקל הליכה), וישנן גם מוגבלויות אחרות, שאינן נראות במבט ראשון, כגון: מחלות לב, הפרעות נפשיות ואפילו קשיי שמיעה. יחד עם התאחדות המלונות ו'מתודיקה' פיתחנו כלי הסברה יעיל שנותן כלים לעובדי המלונות. מלונות שיעשו בו שימוש, כמתחייב בחקיקת הנגישות, ירוויחו לקוחות עם מוגבלות".

יואב בכר, סמנכ"ל משאבי אנוש בהתאחדות המלונות בישראל: "אנו רואים חשיבות גדולה בהדרכת עובדי בתי המלון לתת שירות מותאם לכלל האורחים. במהלך העבודה על הלומדה נדרשנו להתייחס לייחודיות של בתי המלון, למקצועות ולמחלקות השונות. צוות של מנהלי הדרכה מהמלונות, המכירים את הצרכים בשטח ואת מתודות ההדרכה לעובדים, היה שותף לתכנון הלומדה, וכך גם עובדים עם מוגבלויות, המועסקים בבתי המלון, ומכירים היטב ומקרוב את הצרכים המיוחדים. אני מבקש להודות לעמותת נגישות ישראל על הסיוע וההכוונה ולחברת מתודיקה, שייצרה עבורנו את הלומדה".

 

20/10/2014