18.04.2024
 
תיירות ללא מרפא

 

 

מאת יוסי פישר*

 

כמדי שנה בשנה מוצא אגף התקציבים במשרד האוצר דרכים מקוריות על מנת להתמודד עם הגרעון הגדל. השנה עולה נושא תיירות המרפא.

אני נחשפתי לראשונה למשמעות של התיירות הזו כאשר אבינו ז"ל התמודד עם מחלה קשה והיה זקוק לטיפולים יומיומיים במרכז הרפואי איכילוב. אין לי תלונה, רק תשבחות על העבודה הנפלאה של הרופאים והאחיות. מה שאני זוכר היו הסיפורים שאבא ז"ל היה מספר לי על החולים שפגש בתור לכימותרפיה. כאלו שמכרו בתים בחו"ל על מנת לממן את הטיפולים מצילי החיים שניתנו להם בישראל, לעומת אלו שבהפסקות בין טיפול לטיפול נסעו לנופש במלונות באילת ובים המלח. התיירות הזו חשובה. חשובה מאוד. לא רק לבתי החולים אלא גם לכל העוסקים בתיירות וגם לא פחות חשוב - לתדמיתה הבינלאומית של ישראל.

בעשר השנים האחרונות התבסס מקומה של ישראל כאחת ממדינות היעד החשובות בעולם לתיירות מרפא.  על פי נתוני ה-MEDICAL TOURISM RESOURCE GUIDE לשנת 2013 תיירות המרפא של אזרחי ארה"ב גדלה באופן משמעותי ביותר. ישראל מופעיה במדריך כאחת המדינות החשובות לאמריקאים בתחום הפריות המבחנה.

רק לאחרונה פורסמה כתבה ב-FOX NEWS שכותרתה FOR SOME, TOURISM NOW INCLUDES SURGERY. בגוף הכתבה מסביר הכתב ש"תיירות המרפא המסורתית היתה מבוססת בעבר על חולים שנסעו למכסיקו או לארצות אחרות מעבר לים על מנת לקבל טיפול מהיר ובדרך כלל לחסוך בכסף. ארה"ב היא יעד תיירות מרפא מהמובילות בעולם, יחד עם טורקיה, קוסטה ריקה, הודו, מאלזיה, סינגפור, דרום קוריאה, יפן ותאילנד. כמה מהטיפולים הפופולריים כללו ניתוחים פלסטיים לסוגיהם, ניתוחי כלי דם, טיפולים נגד סרטן לסוגיו, ניתוחי שיניים, ניתוחי הרזיה וניתוחים אורטופדיים לסוגיהם.

קראתם נכון, גם ארה"ב, מדינה מהמתקדמות בעולם בתשתית הרפואה שלה, מייצאת תיירות מרפא.

ביום שישי האחרון פירסם עיתון יווני פופולרי בשם EKATHIMERINI כתבה גדולה שכותרתה בתרגום חופשי "הפוטנציאל העצום הגלום בתיירות המרפא". בגוף הכתבה נכתב על התחרות מול טורקיה, שבה משרד התיירות הטורקי מעודד את תיירות המרפא. על פי נתוני הכתב היווני, לטורקיה תיירות מרפא בהיקף של חמישה מיליארד דולר בשנה כיום, והתחזית היא שעד לשנת 2023 ההכנסות יגדלו לכ-20 מיליארד דולר. עוד מצוין בכתבה מחקר שערך פרופסור יאניס טונטאס מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת אתונה, בו הוא מצביע על פוטנציאל של 400 אלף תיירי מרפא והכנסות בסך שני מיליארד אירו בעשור הקרוב. עיתון טורקי מציין אף הוא נתונים במאמר מאוגוסט האחרון, בו נכתב שמתוך 35 מיליון תיירים בטורקיה בשנת 2013, כ-188 אלף תיירים הגיעו לניתוחים והשתלות שיער.

במחצית הראשונה של שנת 2014 הגיעו לטורקיה 162 אלף תיירים רפואיים, מה שמצביע על כמעט הכפלה של כמות התיירים לעומת 2013. נתונים אלו הם של סוכנות הידיעות הממלכתית של טורקיה - ANADOLU.

כמי שעוקב אחרי התיירות העולמית על בסיס יום יומי, אני רואה דיווחים רבים על כך שתיירות המרפא היא בעלת פוטנציאל גידול משמעותי ביותר. מדינות מפותחות בעולם משקיעות כסף רב על מנת לעודד תיירות מרפא אליהן. בשנת 1985, עת בה עבדתי כמתמחה במלון שרתון במינכן שבגרמניה, המלון אירח בחודשי הקיץ אלפי לינות של תיירים, בעיקר מארצות המפרץ הפרסי, שבאו לטיפולים רפואיים במינכן.

כעת דובאי, שהפכה בעשור האחרון למעצמת תיירות עם 10.5 מליוני תיירים בשנה, השכילה להבין את הפוטנציאל הטמון בתיירות המרפא ומעודדת אף היא תיירות מרפא אליה מהמפרץ הפרסי, סעודיה  ומאסיה. במאמר  שכותרתו "האם דובאי הופכת לבית החולים של העולם?" ופורסם ב-20 בספטמבר באתר GULFBUSINESS, נכתב שאיחוד האמירויות שינה את מדיניות הנפקת הוויזות שלו על מנת לקדם את המטרה של הבאת 500,000 תיירי מרפא לדובאי כל שנה, עד לשנת 2020.

אם יש תחום בו ישראל היא בהחלט מעצמה, הרי זה ברמת הרופאים והשירותים הרפואים שאנו מציעים. חולים ממדינות רבות אשר לחלקן אין יחסים דיפלומטיים עם ישראל מגיעים לטיפולים כאן. רובם של חולים אלו ובני משפחותיהם לא ממש מושפעים מהביקורת בתקשורת העולמית על ישראל - הם פשוט רוצים להגיע הנה ולהתרפא. אלו הם השגרירים הטובים ביותר שאנו יכולים לייחל אליהם. הטלת מע"מ והיטל של 15%, או כמה שלא יהיה, על תיירי מרפא לישראל יביא לקיטון משמעותי בכמויות התיירים הללו. אלו בדיוק התיירים אותם צריך לעודד להגיע.

על פי הנתונים שמתפרסמים, מגיעים לישראל 60 אלף תיירים המוגדרים כתיירי מרפא. אלו מוצאים כמיליארד ש' ובחשבון פשוט - 16,000 ש' לתייר. החשבון הזה מטעה בעיקרו, מכיוון שחלק ניכר מתיירי המרפא מגיעים ארצה עם בני משפחה, כך שההוצאה של תייר המרפא עצמו גבוהה הרבה יותר לעומת בני משפחתו. מדינת ישראל אולי תצליח 'לקצר' במקצת את התורים בבתי החולים (וגם בכך אני לא בטוח), אך במקום זאת רופאים ישראלים יעברו לעבוד בקליניקות ובבתי חולים פרטיים בחו"ל - מעין 'מרפאות חוץ' במדינות שמקבלות בזרועות פתוחות תיירי מרפא. קפריסין, יוון, רוסיה ואף טורקיה ישמחו לקבל את הידע הרפואי בבתי החולים שלהן.

רופא מפורסם בהדסה עין-כרם - מומחה עולמי לתחומו שפניתי אליו לטיפול באבינו ז"ל,  סיפר לי שנשיא מדינה עשירה מאוד בחבר המדינות לשעבר נתן לו 'צ'ק פתוח' ואמר לו לרשום את הסכום שהוא רוצה על מנת להקים באותה מדינה מרכז לטיפול בסרטן דם. הרופא הזה סירב, פשוט מכיוון שהוא ציוני. בעתיד לא נראה לי שהרבה מהרופאים יסרבו להצעות כאלו.

 

 

 

________________________________________

* מומחה תיירות, בעלי חברת VISION HOSPITALITY & TRAVEL

 

 

 

07/10/2014