27.04.2024
 
החלטת וויז אייר - קשר ישיר ללחימה בעזה

 

 

מאת יוסי פישר*

 

חברת וויז אייר הודיעה אמש על כוונתה להקפיא את טיסותה בקווים מוורשה, קטוביצה ופראג. בנוסף הודיעה החברה על צמצום פעילותה בקווים לבודפשט, בוקרשט, וסופיה. זהו צעד צפוי שלא בא בהפתעה. הסיבה להודעה זו ברורה וקשורה קשר ישיר להתמשכות הלחימה בעזה, עצירת ההזמנות בחו"ל לעונת הסתיו והחורף.

חברת וויז אייר פועלת במודל לואו-קוסט וככזו עיקר הרווחים שלה הם ממכירת כרטיסי טיסה קרוב ככל האפשר למועד הטיסה עצמה. בחלק ניכר מהמקרים, למעט בתאריכי שיא ידועים מראש, ככל שמזמינים מוקדם יותר - המחיר אותו משלמים זול יותר.

המשמעות ברורה. אלו שכבר הזמינו טיסות וויז אייר לסתיו ולחורף רכשו אותם במחירים נמוכים ועצירת ההזמנות בחו"ל יצרה מצב שבו כמות המושבים הלא מכורים על הטיסות גדולה. מתח הרווחים של וויז אייר מורכב מהמחיר הממוצע למושב וממכירה ממוצעת של מינימום 85% ממושבי המטוס. 'אין שומנים' ומתח הרווחים למושב נמוך, העניין העיקרי הוא אחוז התפוסה - LOAD FACTOR. על כך יש להוסיף שחברת וויז אייר מוכרת חלק ניכר מהמושבים לתיירים בחו"ל. יש ביטולים ועצירת הזמנות. הצפי של חלק גדול מגורמי התיירות שעד לסיום 2014 רק מחצית מכ-1.2 מיליוני המבקרים המתוכננים, יגיעו לארץ וגם זה בספק.

היצע המושבים של וויז אייר (ולא רק שלה) תוכננו ונבנו על כמות שיא של תיירים ושל ישראלים בעונת הקיץ והזמנות רבות של תיירים לעונות הסתיו והחורף. אי אפשר להתבסס אך ורק על הישראלים היוצאים בטח שלא בעונת הסתיו והחורף - זוהי עונה של תיירות נכנסת ולאו דווקא של תיירות יוצאת.

לחברות לואו-קוסט, כאמור, אין כמעט 'שומנים' - החשיבה היא בטווח הטקטי. אם אפשרי להפעיל את הקווים הללו ליעד אחר מתל-אביב, בו הם יצליחו 'למלא' יותר מושבים במחירים טובים יותר, אז מעבירים את הטיסות ליעד זה. כאשר המצב ישתפר בעוד תשעה חודשים או אולי שנה מהיום, סביר להניח שהחברה תפנה בבקשה לקבל 'סלוטים' חדשים בנתב"ג ותשוב להפעיל טיסות מיעדים אלו.

מה המשמעות לנוסעים הישראלים שירצו להגיע ליעדים הללו בעונת הסתיו/חורף הקרובה? פחות טיסות ישירות ליעדים, פחות היצע מושבים ובהכרח עליית מחיר. להזכירכם, לאחר קריסת מאלב ההונגרית בתקופה בה אל על היתה חברת התעופה היחידה שטסה בקו תל אביב - בודפשט, מחירי הטיסות של אל על נסקו לגבהים של 600 דולר לכרטיס ואף יותר מכך.

 

 

 

 

____________________________________________________________________

* מומחה תיירות, בעלי חברת VISION HOSPITALITY & TRAVEL

  

08/08/2014