מבצע מתמשך בעזה ללא הסדרה = מכה קשה לתיירות הנכנסת
מאת יוסי פישר*
אתמול בערב במסיבת עיתונאים בקריה הצהיר ראש הממשלה שהמבצע בעזה ימשך "ככל שיהיה צורך בכך". המשמעות היא שבעצם אין אקורד סיום, הסדרה או הכרעה ואנו עומדים בפני לחימת התשה. המומחים הביטחוניים קוראים לזה בתקשורת "ייבוש במקום הכרעה". המשמעות הברורה היא שהחמאס ימשיך לשגר או "לטפטף" רקטות לדרום ולמרכז הארץ. אז נכון, כולנו שמענו מראש הממשלה ומשר הביטחון שמלאי הרקטות של החמאס נפגע קשות, אך האם ישראל תהיה מסוגלת לשווק עצמה כיעד תיירות כאשר מידי פעם - כל שבוע או עשרה ימים, ירעשו צפירות של סירנות בגוש דן או בירושלים? קטונתי מלהיכנס לשיקולים הרחבים והאסטרטגיים של קברניטי המדינה. שר הביטחון, ראש הממשלה, הקבינט, בוודאי לוקחים בחשבון את כל השיקולים הביטחוניים, מדיניים, כלכליים. ההסתכלות שלי היא אך ורק דרך המשקפיים של תעשיית התיירות והתעופה. להלן מספר נקודות שעליהן יש לתת את הדעת:
המשמעות הכלכלית ברורה. המלונאים, חברות התיירות הנכנסת, מורי הדרך, חברות ההסעות, חברות השכרת הרכב ואטרקציות התיירות צריכים להיערך להמשך ביטולים ועצירת הזמנות. הקיץ כבר מאחורינו, אך כעת התיירות הנכנסת מתרכזת בעונת הסתיו החשובה כל כך, וזו נמצאת בסכנה אמיתית. הרבעון הרביעי חשוב ביותר לתיירות הנכנסת - זוהי תקופה בה קבוצות רבות בוחרות לבקר בישראל. תרשו לי להעלות מספר שאלות משמעותית:
ברור לכל מי שצופה באמצעי התקשורות הזרים שדעת הקהל באנגליה, צרפת, בלגיה, וגם גרמניה נוטות כנגדנו ככל שהאסון ההומניטארי בעזה יחריף. אמצעי התקשורת שם יתקפו את ישראל ביתר שאת. האם לא יהיה נכון להמתין עד אשר נגיע לאיזו שהיא הסדרה שם? האם כעת ולאור המצב, לא הגיע הזמן שישראל תשקול ברצינות הסרה או הקלה משמעותית בחובת אשרות התייר לתיירים סיניים? לדעתי, השיווק של ישראל כמדינת תיירות בתקופה הקרובה חייב להיות ממוקד ביותר ברמת המיקרו למדינות יעד בהן החשיפה התקשורתית של ישראל אינה כה גדולה. אך לא רק זאת. המיקוד צריך להתבצע במגזרי שוק מוגדרים מראש, כמו האוונגליסטים בארה"ב שמאמינים במדינת ישראל בהקשרה הדתי, הסינים הנוצריים, הצליינים באפריקה ולא רק מניגריה. שיווק אזורי של אילת וים המלח כיעדי תיירות חורף למזרח אירופאים בדגש על הרוסים והאוקראינים שמחפשים שמש ותיירות ספא בחורף. המדינה תצטרך להקצות משאבים רבים בתמיכה במתן רשת ביטחון למפעילי חבילות צ'רטר שינחתו בעובדה, ומשם יוסעו לאילת ולים המלח. זוהי תקופה מאתגרת ולא פשוטה, אך מנסיוני, לאחר כל משבר ולחימה תנועת התיירות לישראל גדלה. הבעיה היא שכל עוד התותחים רועמים, השיווק הבינלאומי קשה, בעייתי ולפעמים מיותר.
______________________________________________ * מומחה תיירות, בעלי חברת VISION HOSPITALITY & TRAVEL
03/08/2014 |