18.04.2024
 
האם באמת כדאי לטוס עם הטורקים?

 

 

מאת יוסי פישר*

עם הסרת האמברגו התעופתי של מינהל התעופה האמריקאי ה-FAA ואיגוד התעופה האירופאי (EASA), חברות התעופה מתמודדות עם 'פקק' אווירי של אלפי נוסעים שנתקעו בעיקר באירופה ובצפון אמריקה. מדובר ב'פקק' שיקח לו מספר ימים כדי להשתחרר.

המצב בעייתי עבור כל הנוסעים, אך במיוחד לאותם אלפי נוסעים שנשארו תקועים בשדות התעופה של איסטנבול. נכון לאמש (שבת) בצהרים, חברות התעופה הטורקיות הודיעו על חידוש טיסותיהן לת"א. הסיבה העיקרית ל'פקק' באיסטנבול: איסור ביטחוני גורף על הפעלת טיסות של חברות תעופה ישראליות לטורקיה.

קצת נתונים: חברת הדגל הטורקית, טורקיש איירליינס, הינה חברת התעופה הזרה בעלת היקף הפעילות הגדול ביותר בנתב"ג. מדובר על 6-7 טיסות יומיות, רוב רובן יוצאות לנמל התעופה אטאטורק ואילו טיסה יומית אחת לשדה התעופה הבינלאומי השני בעיר - סביחה גוקצ'אן. על פי נתוני רשות שדות התעופה הטיסה חברת טורקיש בשנת 2013 - 582,000 נוסעים - גידול של כ-60% לעומת נתוני 2012. רוב רובה של הפעילות התעופתית של חברת טורקיש בישראל הינה טיסות המשך מאיסטנבול בעיקר לאירופה, לדרום מזרח אסיה, צפון אמריקה, ואפריקה.

חברת התעופה השניה הפועלת על הקו הינה חברת הלואו-קוסט פגאסוס. חברה זו מפעילה שלוש טיסות יומיות לשדה התעופה סביחה גוקצ'אן וגם חלק גדול מהנוסעים בחברה זו ממשיכים בטיסות המשך ליעדים אחרים באירופה.

אז מה מושך את הישראלים לטוס דרך איסטנבול?

  1. מחיר תחרותי ביותר לעומת חברות תעופה אחרות.

  2. קישוריות מצוינת ורשת נתיבים עניפה למספר עצום של יעדים בכל רחבי העולם.

  3. סוכני הנסיעות ממליצים על טורקיש מכיוון שחברה זו מעניקה להם עמלות, כאשר חלק גדול מהחברות האחרות הפסיקו תשלום עמלות.

  4. שרות מצוין בטיסות. טורקיש נבחרה כבר מספר פעמים כחברת התעופה הטובה באירופה.

  5. נקודות נוסע מתמיד למי שמחזיק באחד מכרטיסי החבר במועדוני הנוסע המתמיד של החברות בברית סטאר - ברית חברות התעופה הגדולה בעולם, שטורקיש חברה בה.

כמי שטס בשתי חברות התעופה הטסות לאיסטנבול וממנה הלאה בטיסות המשך, אכן מדובר בחברות תעופה טובות. שירות טוב, מטוסים חדישים ומחירים תחרותיים. טורקיש חברה ברמה גבוהה ביותר, והיא ממוקמת בצמרת מחקרי שביעות הרצון בקרב חברות התעופה האירופיות.

מה אם כן הבעייתיות?

מדינת ישראל מעניקה זכויות טיסה כמעט ללא הגבלה לחברות הטורקיות, ואילו החברות הישראליות מנועות מטיסות לטורקיה.

כאשר נוצר מצב בו יש אמברגו על טיסות לישראל, קשה לחלץ את הישראלים שנתקעו בנמלי התעופה של איסטנבול. מינהל התעופה הטורקי (גוף ממשלתי בשליטת ממשל ארדואן) לא ממש משתף פעולה עם מינהל התעופה הישראלי. מי שנתקע השבוע בפריס, בלונדון או בניו-יורק מרגיש בנוח לצאת משדה התעופה. לעומת זאת, ישראלים שנתקעו בשדות התעופה באיסטנבול פחדו לצאת משדה התעופה וחלקם אף דיווחו שנתבקשו שלא לדבר בעברית.

ובכן, המצב לא צפוי להשתפר. ההיפך הוא הנכון. בעוד כשבועיים יתקיימו בחירות לנשיאות טורקיה וכל הסקרים מצביעים על כך שראש הממשלה המכהן ארדואן יבחר אולי אפילו בסיבוב הבחירות הראשון.

מה עלינו לצפות ממנו? רק דברים רעים. רעים מאוד. ארדואן לא מעוניין בקשרים כל שהם עם מדינת ישראל. האיש עוין ביותר את מדינת ישראל ושונא יהודים. במשך השנים שמענו מפיו אין ספור התבטאויות אנטישמיות ואנטי-ישראליות. אחת האחרונות היתה בעת שמפגין שהפגין נגדו בעת אסון הכורים בטורקיה צעק משהו עליו וארדואן צוטט כצועק לו שהוא "מזרע ישראל", הנחשב לקללה בטורקיה האיסלמיסטית.

ביום חמישי האחרון הורד הדגל בנציגות טורקיה ברחוב הירקון בתל-אביב לחצי התורן והוכרזו שלושה ימי אבל בטורקיה לזכר הקורבנות בפלסטין. זוהי בהחלט התגרות דיפלומטית. ניתן להעריך בסבירות גבוהה שהממשל בראשותו של ארדואן יערים קשיים על המשך הקשרים הכלכליים עם ישראל. התעופה היא מרכיב חשוב בקשרים הללו.

מה אם כן אני מציע לכול אותם נוסעים שמחפשים 'דיל' וההצעה של חברת תעופה טורקית מציעה הצעה אטרקטיבית?

אם אתם אזרחים ערבים מוסלמים ישראליים, וחשבתם שהיותכם ערבים ומוסלמים יעזור. טעות בידכם. גם אתם 'על הכוונת' מהסיבה הפשוטה שאתם אזרחי מדינת ישראל. בטורקיה של ארדואן 'אין הנחות'. שם כולנו בסירה אחת. תחשבו מה יקרה באם תטוסו לשם ודרכונכם יאבד או יגנב? מי בדיוק יעזור לכם שם? איך תחזרו הביתה? תשקלו פעמיים, שלוש, האם רק המחיר והשרות משמעותיים עבורכם? אם עדיין אתם לא משוכנעים - אל תבואו בדרישות לאף אחד. אולי כדאי שמדינת ישראל תתערב בעניין ותחליט עבורכם. טורקיה הפכה למדינה עוינת לישראל ולישראלים, וככזו, אם אתם טסים דרכה - האחריות על כך צריכה להיות רק עליכם.

אגב, טורקיה משקיעה בימים אלו יותר מ-8.8 מיליארד דולר בהקמת נמל התעופה הגדול בעולם באיסטנבול, אשר לאחר השלמתו יוכל להתמודד עם 150 מיליון נוסעים בשנה. נמל התעופה יהיה השלישי של איסטנבול ויכלול שישה מסלולים. בשלב ראשון יוכל הנמל להתמודד עם עד 90 מיליון נוסעים בשנה. בתפוסה מלאה יוכל נמל התעופה החדש להתמודד עם 150 מיליון נוסעים. השלב הראשון יתחיל לפעול בשנת 2018. לשם השוואה, מספר הנוסעים שעברו בנמל התעופה הית'רו בלונדון (השלישי בגודלו בעולם מבחינת נוסעים), שכולל שני מסלולים, עברו בשנת 2013 72.3 מיליון נוסעים. בנמה"ת הארטפילד ג'קסון באטלנטה עברו אשתקד 94.4 מיליון נוסעים.

זהו אחד מהפרויקטים האסטרטגיים של ממשל ארדואן. רק שלא נתפלא אם יוחלט לקרוא לשדה תעופה זה על שם אחד מה'קדושים של עזה' - אחמד יאסין.

 

 

 

___________________________________________________________

* מומחה תיירות,  מנכ"ל חברת Vision Hospitality & Travel

 

 

 

27/07/2014