28.03.2024
 
גם התיירות הנכנסת זקוקה ל"כיפת ברזל" משלה

 

 

מאת יוסי פישר*

 

 

לפני כ-18 חודשים לערך הסתיים הסבב האחרון של לחימה מול החמאס בעזה. אז לקח לתיירנים הישראלים כתשעה חודשים לערך לחזור למצבת ההזמנות והתפוסות שהיו לפני המבצע. בהחלט התאוששות מרשימה. ניתן להעריך שעם סיומו העתידי של הסבב הנוכחי ייקח לתיירות הנכנסת זמן דומה להתאושש.

ההבדלים בין הפעם הקודמת לפעם הנוכחית באים לידי ביטוי בירי הרחב של רקטות ובפריסת היירוטים של כיפת ברזל. הפעם מרבית הארץ טווחה על ידי רקטות מעזה, אך לא רק משם. גם צפון הארץ טווח על ידי רקטות מלבנון וגם מסוריה אם כי בהיקף קטן וגם אילת הדרומית ספגה נפילות. נתב"ג בפעם הראשונה בהיסטוריה ככל הידוע לי היה מטרה אסטרטגית של רקטות החמאס.

אל נקל ראש בשינוים הללו. לא היה איזור תיירותי אחד בארץ שנעדר ממפת הטיווח של אויבינו. די ברור שכל עוד חמאס שולט בעזה, התיירות תהיה בת ערובה. קשה לפתח תיירות נכנסת בדגש על תיירות תמריץ, קבוצות ותיירות כנסים - כל אלו מתוכננות לטווח ארוך, כאשר הסטטיסטיקה מלמדת שכל 18-24 חודשים מדינת ישראל נמצאת בסבב לחימה.

עם כל הכבוד הרב שאני רוחש למערכת 'כיפת ברזל' שעמדה בכל הציפיות שהיו ומעבר לכך, אף תייר שיש לו אפשרות לבחור, לא רוצה להגיע למדינה שעריה נמצאות תחת איום רקטי. הכניסו את עצמכם לראשם של התיירים. האם אתם הייתם מבקרים בברלין, פריס רומא או לונדון, אם היו נשמעות בהן סירנות לסירוגין? האם אתם נוסעים כיום לקייב אם אתם לא חייבים, כאשר בדונייצק הנמצאת מאות ק"מ ממנה מתרחשת לחימה?

אז מה אני בעצם אומר? בדיוק את מה שאמרתי בוועדה לבחינת יוקר המוצר התיירותי בישראל שאותה יזם שר התיירות הקודם מיסז'ניקוב ומנכ"ל משרד התיירות דאז, נועז בר ניר. אחת ההמלצות המרכזיות והחשובות של אותה וועדה היתה לאשר רשת ביטחון ליזמי תיירות שתאפשר בנייתם של בתי מלון חדשים, אך לא רק.

דוגמא הממחישה את המצב: לפני מספר ימים חנכה רשת הילטון ובעלי מלון וולדורף אסטוריה את מלון הדגל של החברה בירושלים ברוב הוד והדר. ההשקעה במלון עמדה על כחצי מיליארד שקל ונמשכה קרוב לעשר שנים. שלושה ימים לאחר מכן נפלו רקטות באזור ירושלים ויורטו רקטות רבות בגוש דן.

מלונאות נבנית לאורך שנים. ההחזר על השקעה למלון יוקרה בישראל אורך כ-13-15 שנה. כיצד אם כן נשכנע משקעים זרים לבוא לישראל ולהשקיע במלונאות ללא רשת ביטחון? מה התמריץ של בנקים מסחריים להעניק הלוואות לבניית מלונות כאשר קיים כל העת סיכון של החזרי חוב?

לצערי, משרד התיירות בהנחייתו של שר התיירות הנוכחי לנדאו ומנכ"ל משרדו הלוי החליטו שלא לאמץ את המלצות הוועדה של השר הקודם.

גם התיירות הנכנסת זקוקה למערכת "כיפת ברזל" משלה - מערכת שתדע לפעול באופן מיידי על מנת לגבות את תעשיית התיירות המפרנסת כ-200,000 אלף מתושבי המדינה. בטווח הקצר אך לא פחות חשוב מכך בטווח הארוך. אם לא כך, נמשיך לראות את הדשדוש רב השנים וחוצה ממשלות בבניית מלונות חדשים. לעומת זאת, כתוצאה מהביקושים העולים במשך השנים לעומת המלאי המצומצם המתווסף למלאי החדרים הקיים, מחירי המלונות יוסיפו לעלות.

כל הנקודות הללו עלו בוועדת בר ניר, התקבלו על ידי הוועדה ואושרו על ידי הממשלה. אולי טוב היה אם שר התיירות שלנו היה עוסק פחות בהצהרות פוליטיות לוחמניות על מיגור שלטון החמאס בעזה בעת המבצע, ומנסה יותר להיות קשוב לצרכי תעשיית התיירות.

 

__________________________________________________

* מומחה תיירות, בעלי חברת VISION HOSPITALITY & TRAVEL

 

 

 

 

15/07/2014