19.04.2024
 
כמה תירוצים נשמע עוד ממשרד התיירות?

 

 

מאת יוסי פישר*

 

 

לא חלפה יממה מאז הפרסום ב"בלומברג" על כך שתל אביב וירושלים זכו בסוף השבוע לכבוד המפוקפק כשנכנסו לרשימת 20 הערים בהן מחירי לילה במלון הם הגבוהים בעולם, עולה הבוקר הכותרת "פארסת דירוג המלונות" ב-Ynet. שנה לאחר שהמכרז הקודם נפסל, מוציא כעת מנכ"ל משרד התיירות אולטימטום לחברה שזכתה במכרז ה'מתוקן'.

אפשר לומר שהכל מקרי ושהאחד לא קשור בשני, אך אין כך הדבר. אחת הסיבות שבגללן משרד התיירות רצה ודרש להחיל דירוג על המלונות היה על מנת לקבוע רף מחיר לבתי מלון ברמות השונות. ללא דירוג בפועל, כל אחד נוקב מחיר כראות עיניו על פי כללי היצע וביקוש בלבד.

גם החלטות הוועדה לבחינת יוקר מחירי המלונות כמעט ולא הגיעו לידי מימוש. ללא תוספת משמעותית של חדרי מלון חדשים ברמות תיירות 3-4 כוכבים באזורי הביקוש המרכזיים, המחירים לא רק שלא ירדו - הם יעלו עוד יותר.

מעל שלוש וחצי שנים מאז שביקר פה עמיתי מרקוס לוטה, מנכ"ל התאחדות המלונות הגרמנית וחבר בהנהלת HOTELSTARS UNION (איגוד דירוג בתי המלון של האיחוד האירופי), ואנו דורכים במקום פחות או יותר.

לכל אוניה יש קברניט וקצין ראשון. כאשר האוניה לא מתפקדת, על הקברניט והקצין הראשון להסיק את המסקנות. אבל האמת היא אחרת -מדובר בנבחרי ציבור, כאלו שבמו-הצבעתנו הענקנו למפלגותיהם את המנדט ושלחנו אותם לייצג אותנו, אז בעצם אנחנו האשמים.

אני מתבייש שהמדינה שלי, שמצליחה לשגר לוויינים לחלל ולהוציא מקרבה מדענים ואנשי רוח הזוכים בפרס נובל, לא מצליחה לבנות חדרי מלון, להוציא מכרז בינלאומי ראוי לבחירת חברה שכל יעודה הוא לדרג בתי מלון. כן, כן - לא לבקע את האטום או לבנות שדה תעופה משלים לנתב"ג, רק לדרג כ-300 בתי מלון. אולי כדאי שנלמד מהירדנים ומהרשות הפלסטינית כיצד מדרגים בתי מלון - הם כבר עשו זאת.

אך במקום להתמודד עם הביקורת, שר התיירות לנדאו ומנכ"ל משרדו מתעלמים, משתלחים. לפעמים מחרימים. אז בינתיים נקווה שהאולטימטום יעזור ושהחברה האוסטרית לבסוף תספק את הביטחונות הנדרשים, אך מה יקרה בהמשך הדרך, אם החברה תראה לאחר זמן מה שאין לעסק כדאיות כלכלית? מי ייכנס לנעליה? לאור ניסיון העבר עם המכרז, מי בכלל ירצה לעבוד מול ממשלת ישראל שאותה מייצג משרד התיירות?

חבל שלא ביקשנו מהאפיפיור כשהיה פה שיתפלל עבורנו.

 

 

 

_______________________________________________

* מומחה תיירות, בעלי חברת VISION HOSPITALITY & TRAVEL

 

 

 

 

 

 

02/06/2014