19.04.2024
 
הוצתה טחנת הנזירים בנחל ציפורי

 

 

שירות חדשות תיירות

 

טחנת הנזירים העתיקה אשר בנחל ציפורי הוצתה ביום שישי לפנות בוקר ולקומה העליונה של המבנה נגרם נזק משמעותי. גג הרעפים של הטחנה נשרף כולו וקרס. מנכ"ל רשות ניקוז ונחלים קישון, חיים חמי, הורה להגיש תלונה במשטרת חוף. השומר הנמצא במקום מטעם רשות הניקוז הבחין בלהבות לפנות בוקר והזעיק את מנכ"ל הרשות חיים חמי.

טחנת הנזירים הינה מבנה עתיק מן המאה ה-16 שאותו חוכרת רשות ניקוז ונחלים קישון מן המסדר הכרמליטי. מדי שנה, בחגים ובמהלך חודשי האביב והקיץ, מבקרים בטחנה אלפי ישראלים.

רשות ניקוז ונחלים קישון פועלת להקמת מרכז הדרכה ראשון מסוגו בארץ לנושא שיקום נחלים בטחנה. אנשי הרשות מפעילים במקום שורה של תוכניות חינוכיות וקהילתיות ביחד עם תושבי הישובים ראס עלי, איבטין, כעביה, הרדוף ונופית. במסגרת התוכניות עוסקים ילדים, בני נוער והוריהם בשיקום נחל ציפורי וסביבתו וביצירת חיים משותפים סביב הטחנה והנחל העובר בתוכה.

מנכ"ל רשות ניקוז ונחלים קישון, חיים חמי אמר לאחר האירוע: "אינני יודע מי עשה את הדבר הנפשע הזה, אבל זה לא ירפה את ידי ואת ידיהם של אנשי רשות הניקוז שפועלים כאן לכל אורך השנה, ביחד עם השכנים מאיבטין, ראס עלי, כעביה, הרדוף נופית וישובים נוספים. אנחנו כבר פועלים במרץ לשקם את המקום ואני רוצה לקוות שבתוך שבועות ספורים הכל יחזור להיות כשהיה. בכל מקרה, ביתר החלקים של הטחנה נמשיך לארח את האלפים שנוהגים להגיע לכאן בחודשי האביב והקיץ. נמשיך לפעול וליצור כאן סביבת חיים משותפת ויצירתית ונקים בטחנה את מרכז ההדרכה הראשון בארץ שיוקדש כולו לנושא שיקום נחלים".

לפני שנתיים, במאי 2012, נמצאו בטחנת הנזירים קרעי דגל ישראל שהועלו באש.

טחנת הנזירים הינה טחנת קמח בעלת ארבעה מפלסים שנבנתה בתקופה העותומאנית (1516-1917 לספירה) וממוקמת באפיקו של נחל ציפורי. הטחנה, שנראית יותר כאחוזה ופחות כטחנת קמח, הונעה בכוח המים הזורמים וניזונה ממימיו השופעים של מעיין עין יבקע (ראס על עין), המעיין הראשי בנחל ציפורי, השוכן כ-2 ק"מ מזרחית לטחנה. מי המעיין הגיעו אל בריכת אבן שראשיתה עוד בתקופה הרומית (63 לפנה"ס- 324 לספירה) , משם הובלו המים באמצעות אמה בנויה לתוך ארובה מיוחדת בגג הטחנה, ובאמצעות זרימת המים הונעו אבני הריחיים הכבדות שטחנו את הקמח.
טחנת הנזירים קיבלה את שמה מאחר שהטחנה נרכשה על ידי מסדר הכרמליטים בחיפה. המנזר רכש את מבנה הטחנה באמצע המאה ה-19 מבעליה הקודמים, משפחה דרוזית משפרעם.
עד היום ניתן להבחין בסמל הכנסייה הכרמליטית החרות על משקוף האבן מעל הכניסה לטחנה. טחנת הנזירים פעלה עד שלהי שנות ה-20 של המאה ה-20, אז החלו לפעול בשפרעם ובכפרים נוספים באזור, טחנות קמח שהופעלו בכוח מנועי דיזל, ועד מהרה יצאה טחנת הנזירים מכלל שימוש.
לפני כשלוש שנים חכרה את המקום רשות ניקוז ונחלים קישון לתקופה של 20 שנה ובכוונתה, כאמור, להסב את המקום לטובת מרכז ההדרכה הראשון בישראל לחקר ולימוד סביבת הנחלים.

 

 

 

17/05/2014