29.03.2024
 
פינוי בסיס ח"א בנתב"ג יושלם עד סוף השנה

 

 

 

שירות חדשות תיירות

 

בסיס חיל האוויר בנתב"ג, שעל פינויו הוסכם בשנת 2008, יפונה עד סוף שנת 2014, ויימסר לרשות שדות התעופה והתעשייה האווירית, כך התברר היום (רביעי) בישיבת הועדה לביקורת המדינה בכנסת. יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס) ביקר את השתהות משרד הביטחון בפינוי, והדגיש כי הוועדה תעקוב שההבטחות המשרד מתקיימות, ולא נתקעות בגלל הליכים בירוקרטיים. על משרד הביטחון להפיק לקחים ולפעול ביעילות, ועל רשות שדות התעופה לבדוק באלו תשתיות הנמצאות בשטח, הם מבקשים להמשיך ולהשתמש", אמר.

נציג מבקר המדינה, תא"ל יוסי ביינהורן אמר בדיון כי "מדובר דו"ח חמור מאד על התנהלות לא-תקינה, סחבת ורשלנות של משרד הביטחון, וגם רשות מקרקעי ישראל נדרשת ליותר תשומת-לב".

סמנכ"ל משרד הביטחון וראש אגף אמו"ן (מבצעים ונכסים), בצלאל טרייבר, אמר כי "משרד הביטחון ישלים את פינוי בח"א 27 עד סוף שנת 2014. צוותים של צה"ל ומשרד הביטחון כבר פינו חלק משמעותי מהמבנים בשטח, ובימים אלה התפרסם מכרז לפינוי וניקוי השטח במלואו. משרד הביטחון ניהל משא ומתן ארוך עם רשות שדות התעופה והתעשייה האווירית, במטרה לחסוך כספי ציבור ולמנוע הרס תשתיות כבדות במקום (ביוב, מים, חשמל) שנדרשות לשני הגופים. בהעדר הסכמות, התחלנו בפינוי בפועל. כפי שהשבנו יותר מ-100 מחנות ואלפי דונמים לטובת פיתוח עירוני וכלכלי, וכחלק מהמהלך ההיסטורי להוצאת מחנות צה"ל ממרכז הארץ והעתקתן לנגב ולגליל, כך נשלים את פינוי בח"א 27".

טרייבר הוסיף כי "אמנם הייתה השהייה בפינוי, אך היא לא נבעה מזלזול או התרשלות, אלא מרצון עמוק לפעול בהסכמה לטובת כל הגורמים". רועי קונפינו, נציג אגף התקציבים באוצר, ציין כי "עד היום לא הייתה דרישה שנעביר את חלקנו במימון, אנחנו מוכנים לבחון את האפשרות שגופים אחרים - ולא משרד הביטחון - ינקו את השטח , ואנו נממן זאת".

זוהר ירמיהו, נציג המשרד להגנת הסביבה הוסיף כי שטח הבסיס הוא 1,500 דונם, אך הסקר לבדיקת זיהום הקרקע נעשה על שטח מצומצם בלבד. פאני ששפורטה, מנהלת הפרויקטים הלאומיים ברשות מקרקעי ישראל, אמרה כי הרשות מתנגדת בתוקף לשחרר את משרד הביטחון מאחריותו לניקוי השטח, ולקבל את הבסיס כמות-שהוא, ואילו יעקב גנות, מנכ"ל רשות שדות התעופה ציין כי "קיבלנו את השטח כמות-שהוא, ביצענו את פינוי התשתיות העיליות, ונמשיך להתחשבן עם משרד הביטחון על ההוצאות. נעשה סקר זיהום קרקע משלים וזריז, בתיאום עם הגנת הסביבה ורשות המים".

 

14/05/2014