20.04.2024
 
מוזיאון בית שאן החדש - תרבות, אמנות ומורשת

 

 

מאת נילי ארנועם

 

במלאת 66 שנה למדינה, נחנך בבית שאן מוזיאון לאמנויות, תרבות ומורשת, המנציח את עברה, זה הקרוב - מעיירת העולים, המעברה שהוקמה קום המדינה, ועברה הרחוק - לאורך ההיסטוריה.

המוזיאון נמצא בבנין  אבן  ישן, ששימש כבנין הדואר בתקופת המנדט הבריטי, ליד בנין הממשל, הסארייה מתקופת הטורקים, ועמד בשממונו שנים רבות. מי שעשה יש מאין, הוא שייקה כהן שהקמת מוזיאון שכזה היה חלום חייו והוא הוציא אותו אל הפועל תודות לרפי בן שטרית, ראש העיר החדש, שהרים את הכפפה והעמיד את הבנין העזוב לטובת המוזיאון.

בית שאן היתה עיר חשובה לאורך ההיסטוריה. מיקומה על צומת דרכים חשובה לאורך בקעת הירדן שבשבר הסורי-אפריקני והדרך הראשית מן הים התיכון  אל עבר הירדן ומזרחה, מהתקופה הכנענית, הישראלית, ההלניסטית ועד ימינו אנו.

בית שאן היא "סקיתופוליס", העיר הגדולה מימי והיוונים והרומאים, ששרידיה המפוארים נחשפו בשנים האחרונות. זהו אתר מומלץ ביותר לביקור, לא פחות ואפילו יותר מאתרים מפורסמים אחרים, כמו קיסריה למשל.

כאשר הוקמה מעברת בית שאן,  לא היה ידוע על השרידים הארכיאולוגים שהיו טמונים תחת שיכוניה, והם נחשפו רק אחר כך. אל המעברה הגיעו עולים חדשים מכל הגלויות מהמזרח ומהמערב. משפחתו של שייקה כהן הגיעה מפרס בהיותו ילד בן 10. לאחר מספר שנים בהם למד במוסדות חינוך מחוץ לבית שאן, חזר למקום כדי לחפש את שורשיו. הרבה הוא לא מצא, שכן בתים ישנים נהרסו וחדשים נבנו במקומם. יחד עם זאת מצא שייקה אוצר שלא יסולא בפז - כ-5,000 תמונות מן הימים הראשונים של המושבה. מאז דבק בו החיידק, והוא לא חדל מלאסוף חומר אודות הימים הראשונים של העיירה.

לאחר שנים שעסק בהוראה, בחינוך ובניהול מרכז פדגוגי, עם פרישתו מהעבודה, מילא את כל זמנו כגימלאי באיסוף חומרים שהם היום בסיס למוזיאון, שכאמור נחנך זה עתה. מכיסו הפרטי מימן את פעילותו ובמו ידיו שיפץ את הבניין, ניקה, צבע והקים בו את התצוגה. זהו המשך למוזיאון הוירטואלי, האינטרנטי, "מוזיאון הילדים לתולדות בית שאן ובנותיה", שהפעיל בטרם קיבל לידיו את הבנין.

פסיפס אנושי מרתק של עולים חדשים מכל הגלויות. משפחת ויינגרטן למשל, שהגיעה ממזרח אירופה, הקימה בבית שאן מפעל משקאות שנקרא "הכרם". לא יינות, אלא משקאות קלים. ה"גזוזניק", כך קראו לו בשכונה. משקאות קלים קרים כדי לצנן את הנשמה בחום הלוהט של בקעת בית שאן. כהוקרה לנחישותו של שייקה כהן לשימור עברה של המעברה והעיירה, העניק לו אבי המשפחה תרומה קבועה, אותה ממשיך היום גם בנו, מנחם, למרות שהמפעל (הנקרא עכשיו "כרמית"), כבר לא נמצא בבית שאן. בשיתוף פעולה ובעזרה של תושבים ותיקים אחרים נוספים, הצליח כהן להגדיל את האוספים, שלא תמיד עמדו במבחן הזמן. אוסף גדול קטעי עיתונות למשל, מן השנה הראשונה ועד לאחרונה, נאכל וחוסל על ידי עש.

מן העבר הרחוק והקרוב, הפנים גם אל ההווה והעתיד - כך נותן המוזיאון במה לתושבי בית שאן העוסקים בציור, פיסול ועוד עבודות אמנות בעץ ובחומרים אחרים. אוסף מרשים של עבודות חובבים ברמה גבוהה של אמנים מקצועיים הנמצאים בפריפריה,  הרחק מאור הזרקורים. מעכשיו, יש להם בית להציג בו את יכולתם וזאת רק ההתחלה. שייקה כהן מקווה שיוכל לקבל חללים נוספים באותו בנין ולהרחיב את התצוגה של העבר יחד עם המחר.

לפרטים ולתיאום ביקורים - שייקה כהן 052-3136396

אפשרויות לינה שונות - סוויטות אירוח "אל הגלעד" אביטל קופלזדה 050-6866444

אכסניית הנוער בית שאן, ועוד.

 

 

 

10/05/2014