16.04.2024
 
תיירות בהודו לקידום מעמד האישה

 

 

מאת נילי ארנועם

 

מעמד האישה בהודו כיום הוא נושא חם. אונס נשים בזמן האחרון תפס כותרות, אבל מצב הנשים בהודו הוא נושא מוכר. נשים שהיו מועלות על המוקד בעודן בחיים, יחד עם הבעל כשנפטר ונשרף. נשים שהתאלמנו ונאלצו למצוא מקלט ב"בית נשים", בית מחסה לנשים שנותרו ללא בעל שיפרנס אותן, ושלל זוועות נוספות.

Dhan Foundation הוא ארגון ששם לעצמו למטרה, בין היתר, גם את נושא העצמת הנשים בהודו באמצעות פרוייקט "Tourism for Development".

המדובר במפגש של ארגוני נשים מקומיות עם קבוצות תיירים מכל רחבי תבל, המאפשר הכרה של אורחות חיי הנשים בהודו, מפגש שהכנסה כספית לנשים בצידו (כסף = עצמאות = שחרור מתלות בבעל, ועוד יתרונות).

במסגרת טיול מאורגן של חברת 'איילה גיאוגרפית' בדרום הודו, בהדרכתה של מורן קושניר, התקיים מפגש שכזה בכפר סמוך לעיר מדוראי (Madurai) שבמדינת טאמיל נאדו, שם הוקמה פדרציית הנשים הראשונה בהודו. נתקבלנו על ידי הנשים בקבלת פנים מסורתית שכללה חלוקת פרחי לוטוס, שזירת פרחי יסמין בשערינו וברכה המשולבת בסימן טיקה על המצח. טיקה מסמלת את העין השלישית, זו המאפשרת לנו לראות מעבר ל"מיה" (שהיא האשליה המרכיבה את המציאות החומרית). צפינו בהכנת הרנגולי המסורתית, ציור ססגוני שעושות נשים כל בוקר בכניסה לבית, שמטרתו להכניס את המזל הטוב הביתה.

בהמשך ישבנו לשיחה עם נשות הכפר הפעילות בארגון Dhan ולמדנו על האירגון ועל השינוי שחל שחל בחייהן בעקבות השתתפותן בפעילויות ובעשייה של ארגון זה. התכבדנו בכיבוד מקומי ולסיום אף קיבלנו גם שי יפה למזכרת. היה זה מפגש אנושי מרגש, עם נשים אמיצות, חלוצות, פורצי דרך. עוד פן נוסף בחוויה המטלטלת ששמה הודו. מקדשים מרשימים, נופים מרהיבים, שלל צבעים, ריחות משכרים טעמים בלתי מוכרים - וטעם נוסף של מפגש אישי עם מציאות חיים אחרת, הנמצאת בשינוי.

תיירות היא מנוף לשינוי עמדות דו-כיווני. לא רק התייר למד הוא גם מלמד, משפיע ומניע מהלכים לשינוי חברתי במסגרת המפגש האנושי.

 

לפרטים נוספים:

www.developmenttourism.in

דוא"ל: tourism@dhan.org

(Mr. K.P. Bharathi)

 

 

 

24/03/2014