25.04.2024
 
יוזמה: ח"כים ומרצים ערבים ירצו ברשות שדות התעופה

 

שירות חדשות תיירות

 

הוועדה לפניות הציבור של הכנסת, בראשות ח"כ עדי קול (יש עתיד), התכנסה לדיון בעקבות פניות שהגיעו אליה והצביעו על מקרי השפלה על רקע לאומי בבידוק הביטחוני ברשות שדות התעופה.

איזיס שחאדה, מורה בבית ספר בחיפה סיפרה בפני הוועדה: "אני כבר 19 שנים מלמדת בתיכון יהודי. אני מלמדת את התלמידים שלי אהבת הארץ וסובלנות כלפי האחר. אני התגלמות הדו קיום. בשדה התעופה באילת שפכו לי את כל המזוודה ולקחו לי את תעודת הזהות, אחר כך ליוו אותי לחדר צדדי יחד עם כמה מאבטחים ששומרים עלי שלא אברח. למרות שלא צפצפתי בשון גלאי מתכות הבודקת שמה כפפות והתחילה לבדוק אותי. היא מיששה אותי ובדקה לי את העצמות, אחר כך היא עברה לחלק העיליון שם יש חזייה עם ברזלים ולכן היא ביקשה שאוריד את החזייה. אותו דבר היה גם עם המכנסיים. אמרתי לה שזה לא מקובל עלי אז היא קראה לתגבורת. היא אומרת לי 'את רוצה לעבור את זה מהר או להישאר פה?' אמרתי לה שזו השפלה וזו בושה לכל החברה. איפה אנחנו כבני אדם? אנחנו מדינה שאמורה להיות דמוקרטית ונאורה שמוכרת לעולם פיתוחים טכנולוגיים. אין אפשרות לבדוק אדם בלי לבזות אותו? הראתי להם כרטיס של איגוד המורים, זה לא הזיז להם. זה השיעור באזרחות שהתלמידים שלי קיבלו לחיים."

ח"כ עפו אגבאריה (חד"ש): "המקרה של איזיס שחאדה הוא לא דבר חדש, חוויתי את זה בעצמי עוד לפני שהייתי חבר כנסת. זה נורא משפיל כשלוקחים אותך ככה. לצערי הרב האבסורד הוא שבמדינה שאמורה להיות הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, מתנהגת לאוכלוסייה בשלמותה ביחס כזה. לפעמים אתה רואה בן אדם זרוק שנראה כמו נרקומן עובר בכבוד ואת האוכלוסייה בערבית משפילים".

ח"כ מסעוד גנאים (רע"מ תע"ל): "מה שקרה עם המורה הוא מזעזע אבל זו לא הפעם הראשונה. האוכלוסייה הערבית עוברת מסכת השפלות בכל שערי המדינה, בן אם בנתב"ג ובין אם בשטחים. במחסומים שואלים אותי אם אני באמת חבר כנסת. אם מעל קדושת הביטחון רומסים את כבודו של אדם זה חושף את הפנים הגזעניות של המדינה. לפעמים העניין נתון רק לשיקול דעתו של הפקיד בשטח שיכול לעשות מה שהוא רוצה."

ח"כ עיסוואי פריג' (מרצ): "בואו נגיד את האמת, שר החינוך לא התקשר אל איזיס עד עכשיו. שר החינוך שממהר להתקשר לכל ילדה ששולחת מכתב לעיתונות לא ראה לנכון להרים טלפון למורה בכירה. זה מתחיל בביטול השפה הערבית וזה ממשיך בזה. כנראה שלבודקים לא הסתדר שיש מורה עברייה לתלמידים יהודיים והם לא רואים את זה בעין יפה. הבעיה היא לא ביטחונית אלא המטרה היא להזכיר לכל מי שלא יהודי שאתה לא משלנו, לא לתת לערבים להיכנס לשגרה ולהרגיש כמו כל אזרח אחר".

ח"כ ג'מאל זחאלקה (מרצ): "אפשר גם אחרת ושלא יספרו לנו סיפורים. המקרים של ההשפלה הם הכלל והמקרים שבהם אין השפלה הם היוצא מן הכלל."

עו"ד אריה שחם, היועץ המשפטי של רשות שדות התעופה: "אם גברת שחאדה הרגישה מושפלת אני מוכן להתנצל בפניה, אך ברשות לא מנסים להשפיל אף אחד. כל אדם כאשר יש חדירה לפרטיות יכול להרגיש מושפל וזה מאוד סובייקטיבי. אני רק לפני שבועיים חזרתי מארה"ב ובדקו לי את כל התיק ומיששו אותי למרות שידעו מה תפקידי. מבחינה סטטיסטית בקושי חמישה אחוזים מבני המיעוטים נבדקים. תלונות מתקבלות יותר מיהודים מאשר ממוסלמים ונוצרים. באילת בשנת 2013 התקבלו 50 תלונות, 22 של יהודים 19 של תיירים זרים ותשעה של ערבים. לגבי הנהלים - צר לי שהשב"כ לא נמצא כאן, כי הוא זה שאחראי על הנהלים שעליהם יש חיסיון, אבל אני יכול להגיד שהם לא שונים כלפי אדם כזה או אחר והבדיקה לא הולכת לפי קבוצת אוכלוסיה. שופטי בית המשפט העליון לא עושים חיים קלים לרשות שדות התעופה, שנמצאת תחת ביקורת קפדנית. הרשות השקיע למעלה מ-400 מיליון שקל לצורך בדיקת הכבודה, ומיום שישי האחרון לא בודקים יותר כבודת בטן מטוס, אלא במקום אחר, כך שהנוסע לא עומד ליד הכבודה כאשר בודקים אותה. יותר מזה - בנתב"ג הבאנו מערכת שגם את הבדיקה הגופנית לא יצטרכו לעמוד מול אדם אלא מול מתקן. אם מישהו חושב שיש ברשות הנאה או כוונה להפלות ולהשפיל אנשים, אז הוא טועה. מיעוט של אנשים, בהם גם ערבים, גם יהודים וגם תיירים, עוברים בדיקות כשיש התראות."

יו"ר הוועדה ח"כ עדי קול: "כאזרחית מדינת ישראל קשה לי לראות את הדברים האלה מהצד. לא יכול להיות מצב שאזרחים מפחדים לצאת משערי המדינה וצריך לעשות כל מה שניתן כדי שהם ירגישו שיש להם למי לפנות. אני מבינה את השמירה על ביטחון המדינה. אף אחד לא רוצה להתפוצץ במטוס, אבל גם אף אחד לא רוצה להרגיש שעושים לו את המוות בבידוק הביטחוני. אנחנו לא מבקשים לשנות את הקריטריונים שקבע השב"כ, אלא מבקשים להפעיל אותם בצורה פחות פוגענית. האיזון פה בין זכויות אדם לצרכי ביטחון לא מספיק. אני מבקשת שלקורסי ההכשרות לאנשי האבטחה והבדיקה, יגיעו להרצות חברי כנסת ערביים ובכירים במגזר על מנת להסביר כיצד נראית הסיטואציה הזו מהצד שלהם. האפשרות לפגוש את האדם שעבר את התהליך, עשויה לפתח רגישות בסיסית שתמנע מקרים כאלה בעתיד."

עו"ד אריה שחם קיבל את הבקשה של ח"כ קול והודיע כי בעתיד יזומנו חברי כנסת ומרצים ערביים על מנת להרצות בפני חניכי הקורסים ובכירי רשות שדות התעופה.

 

 

03/03/2014