20.04.2024
 
אין בארץ מעבדה מוסמכת לבדיקת איכות דלק המטוסים

 

 

 

שירות חדשות תיירות

 

 

הועדה לביקורת המדינה דנה היום (שני) בבדיקת איכות הדלק למטוסים. זאת, בעקבות דו"ח מבקר המדינה בעניין, והאירוע בו הושבתה אספקת הדלק למטוסים בנתב"ג, בחודש מאי 2011. בדיון התברר כי טרם הוסמכה רשמית ע"י משרד הכלכלה, מעבדה לבחינת ואישור איכות הדלק. יו"ר הועדה אמנון כהן (ש"ס) אמר כי "המצב מטריד ביותר, אולי עדיף לא לטוס..."

מהדו"ח עולה כי התקן הישראלי לדלק למטוסים אינו מחייב לבדוק אם הוא מכיל חומרים מסוימים שעלולים לפגוע באיכותו (חומר מפוחם, מתכות, חול, חלודה וחומר דמוי פוליאטילן), וכמו-כן מינהל הדלק ורשות שדות התעופה חלוקים ביניהם בעניין האחריות לפיקוח על איכות הדלק, והמינהל אף לא ביצע באופן שוטף ומסודר מעקב אחר התחזוקה והתפעול של תשתיות הדלק. נציג המבקר, צבי ורטיקובסקי הזהיר כי "כולנו זוכרים את הורדת הדירוג של נתב"ג, ויש להיזהר שבגלל איכות הירודה של הדלק למטוסים, לא תוכרז חלילה ישראל כלא-בטוחה לטיסות".

חן בר יוסף,מנהל מינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה השיב כי "עשינו ביקורת ומרבית המתקנים מתקדמים היטב, אך יש עדיין תהליכים שטרם הושלמו. תקן רשמי לאיכות הדלק ייקבע בתוך כארבעה חודשים". הוא התייחס לאירוע לפני כשלוש שנים, ואמר כי מיטב המומחים בארץ, תוך התייעצות עם מומחים בעולם בדקו אותו, אך לא נמצא אשם בודד שאפשר להטיל עליו את האחריות, ומדובר במכלול גורמים לאירוע, ולכן לדבריו הוגדרו שינויים בייצור, במסננים ובתהליך האספקה של הדלק למטוסים.

מאיר דיין האחראי בחברת אל על על אבטחת האיכות, הזהיר כי "גם כיום אין לנו תשובה ממשרד האנרגיה מה אנו עושים אם מתרחש אירוע דומה", ואילו מנהל נתב"ג שמואל זכאי הדגיש מאידך כי "אמנם לא הצליחו לזהות את מקור הבעיה במדויק, אך פעלנו כאילו הבעיה באחריותנו, ולכן האצנו הקמת מיכל רביעי בנמל, שתאפשר הזרמת דלק במשך שלושה ימים רצופים, גם אם תתגלה בעיה באיכות הדלק". לדבריו, רשות שדות התעופה עוקבת בקפדנות אחרי אחסון הדלק, ואיכותו נבדקת ע"י שתי מעבדות, וכן גובש נוהל שיתוף-פעולה עם צה"ל, ומועבר דיווח מדי זמן למינהל הדלק במשרד האנרגיה. זכאי ציין כי "יש לזכור שמערכת המסננים וידאה, שלא תיכנס אפילו טיפת דלק שאינה-ראויה למטוסים".

נציג בתי הזיקוק, אריה צוקרמן טען מנגד כי "זה שלמעבדה אין הסמכה, אין זה אומר שהיא איננה יכולה לבדוק. זה כמו שמסעדה היא כשרה אך אין לה תעודת כשרות. כל המכשירים נבדקים בבדיקה בינלאומית, והתוצאות אמינות".

 

 

17/02/2014