18.04.2024
 
There′s no business like Shoa business

 

 

מאת חגי רוזן

 

בעיתוי מקרי למדי נחשפנו השבוע בתקשורת לשתי ידיעות, שהקו המחבר ביניהן היא התובנה המכאיבה, אך ישנה-נושנה, שחברות תיירות ותעופה עושות קופה נאה למדי מזכרון השואה.

הראשונה היא תחקיר "הארץ" בנושא גוף בשם "העמותה לקידום מודעות חברתית ולהעשרת הידע של עובדי המדינה" המארגנת לחבריה טיולים בסבסוד המדינה לאתרי שואה כגון פריס, ברלין, בריסל, ברצלונה ומדריד, במסגרתם מטיילים המשתתפים להנאתם בין שכיות החמדה התיירותיות ואתרי השופינג "תוך מתן דגש למורשת היהודית, חיזוק זכרון השואה" (והביקור בברצלונה ומדריד, אם תהיתם, הוא "לחיזוק מורשת יהדות ספרד והאינקוויזיציה").

הפרשיה השניה, והחמורה הרבה יותר מהפן המוסרי, היא התלונה שהגישה הנהגת ההורים הארצית למשרד מבקר המדינה, בדרישה כי יבחן אם מתבצע תיאום מחירים על ידי חברות התיירות המוציאות משלחות תלמידים לפולין. לטענתם, "המסעות לפולין לוקים בהרגשה קשה כי יש תיאום מחירים בין החברות על חשבון הורים תמימים שכל רצונם להקנות ערכים נוספים לילדים".

הבה לא ניתמם: המחירים הנדרשים על סיורי התלמידים לפולין, מדיפים עד למרחוק את ניחוח הקומבינה וצחנת הפקעת-המחירים. כל איש מקצוע בענף התיירות שמעיין בחישובי העלויות של המסעות הללו, מבין את עומק שולי-הרווח החזיריים בריבוע שעושות חברות התיירות בסוג הנסיעות הזה.

 

אז הרי לכם סיכום קצר לרוח התקופה:

בעוד בכנסת עוד לא הכריעו אם המילה "נאצי" חוקית או לא, ועדיין יש ניצולי שואה שנמקים בעליבות, בבדידות ובחוסר-כל אל מול ידו הקפוצה של משרד האוצר, אלפי עובדי מדינה נוסעים להנאתם לטיולים ושופינג מסובסד בחו"ל בחסות זכרון השואה, וחברות תיירות ותעופה עושות סיבוב חזירי נאה על סיורי תלמידים לאושוויץ-בירקנאו.

ובכן, עובדים ומנהלים יקרים בחברות תיירות ותעופה, העושים את השואה וזכרונה לדף מפואר בספרי המאזן השנתי שלכם (כן כן - כל ענף התיירות, אשתו וחמותו, יודעים בדיוק למי מכוונים הדברים), עם הישמע צלצוליה של הקופה הרושמת בעסק שלכם, אתם מוזמנים כרגיל לפצוח בריקוד עליז וסוער, כי "There's no business like Shoa business", ואפשר לשלם את החשבון במכולת מנסיעות לאושוויץ-בירקנאו, בדיוק כפי שאפשר לחזק את מורשת האינקוויזיציה גם במחלקת ההלבשה התחתונה ב"אל קורטה אינגלז" בברצלונה.

עד עתה הבטנו בכם והקאנו בשקט. 

 

נדמה לי שמתקרבת השעה שבה נכון וראוי יהיה להקיא עליכם גם בפומבי.

 

 

 

25/01/2014