29.03.2024
 
קבוצה של כ-50 מוסלמים מצרפת תגיע לישראל

 

 

שירות חדשות תיירות

 

מחר תגיע לארץ משלחת עולי-רגל בת כחמישים מוסלמים צרפתיים, וכן אלג'יראים, תוניסאים ומרוקאים המתגוררים בצרפת. נסיעה זו מאורגנת על ידי משרד הנסיעות התל-אביבי סלקט ישראל, והיא באה בעקבות ביקורם בארץ, בחודש מארס שעבר, של 18 אימאמים צרפתיים, ביוזמת שגרירות ישראל בצרפת.

האימאם חסן שאלגומי, שהגה את הרעיון, יוביל את הקבוצה. שאלגומי הוא אישיות צרפתית-תוניסאית מוכרת היטב בצרפת והוא מצדד בדוח-שיח בין-דתי, בפרט בין יהדות לאיסלאם. הוא יו"ר האגודה התרבותית של מוסלמי דרנסי, צפונית לפריס, המנהלת את מסגד אל-נור. ב-2103, מחויבותו זיכתה אותו בפרס קופרניק, המוענק על ידי האיחוד הליברלי של יהודי צרפת. נסיעותיו לישראל, קשריו ההדוקים עם הקהילה היהודית בצרפת והצהרותיו הרבות למען הדוח-שיח והשלום זוכים להערכה רבה מצד שלטונות צרפת וישראל גם יחד, התומכים בגישתו האמיצה במיוחד.

משום כך, כל הגופים הנוגעים בדבר נרתמו ביתר שאת לקידום הנסיעה הייחודית הזאת: שגרירות ישראל בפריס, כדי לחדד את מסלול הקבוצה בארץ ולנהל עם הקונסוליה הישראלית את תיקי הוויזות של הצליינים שאינם צרפתיים; לשכת התיירות של ישראל בפריס, יחד עם אל על, כדי להקל על מעבר הקבוצה בנמלי התעופה (כניסה ויציאה); שר התיירות הישראלי, עוזי לנדאו, שילוּוה בכעשרה חברי כנסת ערביים ויעניק במו ידיו לכל משתתף "תעודת צליין". זאת ועוד: משרד הפנים הישראלי, אשר הרבה בפגישות אם נכבדים מוסלמיים בארץ והעמיד לרשות הקבוצה אימאם בעל אזרחות ישראלית; שגרירה החדש של צרפת בישראל, פטריק מֶזוֹנָב, אשר הקפיד להזמין את הקבוצה לארוחת ערב במעונו הפרטי ביפו.

הצליינים המוסלמים יבקרו במסגד עכו, שם יקבל את פניהם אימאם העיר; יטיילו בירושלים, שם יעלו למתחם המסגדים ויבקרו במסגד אל אקצה; ישוחחו עם הישראלים שיפגשו במסלולם ויתארחו במלון ריץ, הממוקם בלבו של רובע מסחרי במזרח ירושלים והפונה לכיפת אל אקצה.

האימאם שאלגומי מציין ברצון את העובדה שבין 4,000 ל-5,000 מתפללים פוקדים מדי שבוע את המסגד שהוא מנהיג; שוועידת האימאמים שהוא משמש יו"ר שלה מתרחבת ושרבים מאוד בציבוריות הצרפתית מברכים אותו על אומץ לבו ומביעים את תמיכתם באופן שבו הוא מראה את יופיו של האיסלאם ואת רצונו לקדם את הדו-שיח הבין-דתי. כך הוא גם מאמין שהודות לתהליך של מסירה "מִפֶּה לאוזן", כלומר בין כל מי שחזרו או עתידים לחזור מנסיעה לישראל לבין מי שחולמים לבקר בה, הנסיעות של מוסלמים צרפתיים לישראל ילכו ויתרבו בשנים הקרובות. "אנשים רבים חושבים שזה אסור או מסוכן, אך כשישמעו את התגובות ואת דברי השבח של הצליינים החוזרים, הם ישנו באופן טבעי את דעתם", הוא מדגיש.

האימאם שאלגומי כבר מתכנן שתי נסיעות נוספות לחודשים מאי ונובמבר הקרובים, יחד עם סלקט ישראל ושגרירות ישראל בפריס, בלא לִמְנות נסיעות בין-דתיות רבות (יהודים, מוסלמים, קתולים ופרוטסטנטים), או של קבוצות הקשורות לקהילה הקופטית - שאף הן בתכנית. באשר למוסלמים של צרפת, האימאם שאלגומי משוכנע שהמהלך יעורר עם הזמן התלהבות אמיתית לבוא ולתהפלל במסגד אל אקצה, לבנות דו-שיח עם הישראלים ולפעול למען השלום בין העמים.

15/01/2014