20.04.2024
 
השוק הישראלי לא ערוך למהפיכת השמים הפתוחים

 

 

מאת יוסי פישר*

 

הבוקר נתבשרנו בכותרת כתבת שער במוסף ממון של ידיעות אחרונות ובאתר וואינט על "חגיגת הטיסות המוזלות". חברת איזיג'ט מכריזה כמעט מידי שבוע על הוספת קו תעופה נוסף בין אירופה לישראל. הבוקר - פתיחת קו תעופה מפריס לת"א.

בכותרת אחרת הבוקר: חברת התעופה Wizz Air פותחת קו תעופה חדש מפראג לתל-אביב החל מסוף חודש מרץ. לפני מספר ימים הודיעה חברה זו על כוונתה לפתוח קו תעופה לסופיה, בירת בולגריה.

ובכן, הבה נחקור ההשפעות הצפויות ממהפכה זו קצת יותר לעומק.

מה באמת מביאה מהפיכת ה'שמיים הפתוחים' חוץ מהוזלת מחירים בטיסות לערי אירופה?

  • תיירות הפנים שהיא מקור ההכנסה החשוב והעיקרי של רוב המלונות בישראל תספוג מכה. ומדוע? משום שבמחיר של חבילת נופש של טיסה ומלון באילת אפשר יהיה לרכוש טיסה ומלון באחת מערי אירופה. רומא, ברלין, פראג, בוקרשט, בודפשט, ורשה, ברצלונה ומילאנו (רשימה חלקית ביותר).
  • עלויות השכר של המלונות בארץ מחושבות בשקלים ואילו שער החליפין של האירו לשקל נמוך ועומד על 4.80 ש' לאירו ו-3.50 ש' לדולר.
  • אפיון התיירים המגיעים לישראל עומד לעבור שינוי משמעותי. פחות תיירות קבוצות והרבה יותר תיירות בודדים שיגיעו לארץ בטיסות זולות ויחפשו אכסון במחירים 'עממיים'. האם תל אביב או ירושלים יכולות לענות לשינוי בביקושים הללו? בטווח הקצר התשובה היא לא.
  • גילם של התיירים המגיעים לארץ ירד בתאם לאופי ואפיון הטיסות. הרבה יותר נוסעים צעירים בגילאים של 20-35 שמבחינתם טיסה אינה 'חוויה' אלא דרך להגיע ממקום למקום.
  • פחות צורך במדריכי תיירות שמשרתים בעיקר את התיירות הקבוצתית.
  • פחות צורך באוטובוסי תיירים, פשוט מכיוון שהתיירים הצעירים ישתמשו בתחבורה ציבורית או ישכרו רכבים לנהיגה עצמית.
  • חברות תעופה סדירות יוותרו על קווי תעופה, פשוט מכיוון שהן לא יהיו מסוגלות לפעול במתכונת 'לואו-קוסט' . חלק מחברות התעופה הסדירות יעברו ממודל של נציגות מלאה של החברה למודל של 'סוכן מייצג' - GSA, וזאת על מנת לקצת בעלויות כוח-אדם.
  • חברות התעופה הסדירות יקטינו את סוגי המטוסים ממטוסים רחבי גוף למטוסים צרי גוף חסכוניים בדלק ויורידו את היצע המושבים במחלקות היוקרה. חלקן אף יבטלו לחלוטין את המחלקה הראשונה בטיסותיהן ארצה.
  • סוכני הנסיעות יאלצו לעבור ממודל של עמלות עבור טיסות למודל של דמי יעוץ עבור איתור הצעות זולות ובעצם יקבלו שכר יעוץ ללא קשר לעלות החבילה.
  • חברות התעופה הישראליות לא יוכלו לעמוד בתחרות על מחיר בתיירות היוצאת וישווקו חבילות תיירות הכוללות טיסה, רכב שכור ומלון. יותר מתכונת צ'רטר ופחות טיסות סדירות.
  • חברות התעופה הישראלית ינסו לטוס יותר ליעדי נופש ופחות ליעדים עירוניים.
  • האם מיזוג של חברות התעופה הישראליות יעזור, ואם כן האם מיזוג כזה יאושר?
  • חברות התעופה הזרות ינסו למכור יותר טיסות 'קונקשן' ולא טיסות 'Point-To-Point', שבהן הן לא באמת יכולות להתחרות מול חברות הלואו-קוסט.

תשאלו את עצמכם, האם מישהו במשרד התיירות, משרד התחבורה וגופים המייצגים את תעשיית התיירות נתן את דעתו לכל הנקודות הללו ושינה, ערך והתאים את תקציביו למהפכה שאנו עומדים בתחילתה?

אם כן, מה הן התשובות לשאלות הללו? אני מניח שהתשובה למרביתן תהיה 'יהיה בסדר'. זוהי התשובה האופיינית כל כך לנו הישראלים. במקום ללמוד, לתכנן מראש ולנסות להבין את התהליכים לפני שאנו פועלים, אנחנו פעם אחר פעם לומדים כיצד 'להסתדר' לאחר מעשה.

 

 

______________________________________

*מומחה תיירות, בעלי חברת VISION HOSPITALITY & TRAVEL

 

 

25/12/2013