24.04.2024
 
משרד התיירות: 6.5 מיליון ש′ השקעה בהנגשת אתרי טבע ותיירות

 

 

שירות חדשות תיירות

 

בשנתיים האחרונות השקיע משרד התיירות כ-2.5 מיליון שקלים מתוך סך השקעה כוללת של כ-6.5 מיליון שקלים, בפיתוח אתרים תיירותיים מונגשים לבעלי מוגבלויות, ביניהם: עשרות אתרי טבע, מורשת, היסטוריה, דת ומוזיאונים.

תיירים ומבקרים בעלי מוגבלויות המתכננים לפקוד את ישראל יוכלו מעתה ליהנות ממגוון מסלולים מונגשים ואף חוברת צבעונית המפרטת את כל האתרים שעברו שיפוץ והתאמה למטיילים בעלי מוגבלויות. בחודש האחרון הפיק מנהל המוצר התיירותי במשרד התיירות בשיתוף הרשות לפיתוח ירושלים חוברת סיורים מונגשים לנכים ובעלי מוגבלויות בעיר העתיקה בירושלים, שפותחים בפני מבקרים בעלי מוגבלויות את האפשרות לחוות את האתרים הדתיים וההיסטוריים במקום. בחוברת מפורטים חמישה סיורים הכוללים רקע היסטורי ומידע לגבי הנגישות בכל אתר, וכן פירוט המקומות בהם נדרש סיוע נוסף למטיילים.

 

הסיורים המונגשים:

  1. משער יפו עד שער ציון

  2. ברובע היהודי

  3. נושא ירושלים בתקופת בית המקדש השני

  4. בהר הבית

  5. בוויה דולורוזה

 

חלק מהסיורים מחייבים הזמנה מראש כדי לספק את מתקני ההנגשה השונים, לרבות שימוש במעליות ושאר הסדרים ייחודיים לכל אתר.  

ניתן להשיג עותק של החוברת בלשכת התיירות בשער יפו בירושלים וכן באגף הפרסומים של משרד התיירות. בנוסף, נמצאת החוברת באופן מקוון באתרי האינטרנט של משרד התיירות בכתובת:  

http://goisrael.com/other/flashbooks/nl/Jerusalem%20%E2%80%93%20The%20Old%20City%20Accessible%20Tours/html/index.html#/1/

ב-2012 הוציא משרד התיירות חוברת טיולים מונגשים של מסלולים בכל הארץ (צפון, מרכז, דרום), שנכתבה על ידי מדריך טיולים מנוסה המתמחה בבעלי מוגבלויות. הכיתוב נוח לקריאה ומספק מידע על נגישות האתר לפי הקריטריונים הבאים: לקויי ראייה, כסאות גלגלים, קשיי הליכה, עגלות לתינוקות ולקויי שמיעה.

לינק לחוברת: http://goisrael.com/other/flashbooks/all/accessibleisraelenglish/index.html

 

בין המסלולים המוצעים:

צפון:

  • סביב החופים הצפוניים של הכינרת

  • אזור הגלבוע

מרכז:

  • שמורת הטבע התנכית נאות קדומים

  • תל אביב, מוזיאון הפלמ"ח ונמל תל אביב

ירושלים:

  • העיר העתיקה של ירושלים

  • הר הרצל ויד ושם

דרום:

  • נקודת תצפית על הגבולות בנגב

  • שמורת הטבע עין פשחה וקומראן בים המלח

 

כמו כן קיימת במשרד התיירות תכנית התמחות מיוחדת בנושא מוגבלויות עבור מורי דרך מורשים. בתוך כך אתר האינטרנט של משרד התיירות נגיש בפורמט A2 לבעלי מוגבלויות בראייה ובו מפורסמים אתרים נגישים ואטרקציות.

לאחרונה קיים משרד התיירות סיור בכורה לתיירים בעלי מוגבלות בדרך הבשורה שהונגשה לבעלי מוגבלויות, במטרה לחשוף את הקטעים שהוכשרו לכך לאורך המסלול. האירוע כלל סיורים בהר הקפיצה, יער בית קשת, כפר כנא וביקור בכנסיית החתונה, טבחה וכפר נחום.

משרד התיירות מיישם את תקנות הנגישות לבניין ציבורי בביצוע התאמות נגישות בלשכות התיירות באר ופועל לקידום עקרונות חוק "שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות". המשרד דואג לייצוג הולם של אנשים בעלי מוגבלויות ויישום עקרונות ההעדפה המתקנת.

אתרים שהונגשו על ידי משרד התיירות:

ראש הנקרה - נבנה גשר מיוחד בהשקעה של למעלה ממיליון ש'.

עתלית - אניית המעפילים גלינה - בניית מעלית עם גישה למפלסי התצוגה באנייה, מערכת שבילים היקפית, והדרכות למוגבלים בשמיעה.

הפרויקט כולל בניית פיר מעלית שיאפשר גישה למפלסי התצוגה העיקריים באנייה, ומערכת שבילים היקפית לגישה לתיאטרון הצמוד ולמעלית.

מצדה - כל האתר כולו נבנה בראייה הוליסטית. היום כל בעל מוגבלות פיזית לרבות כיסא גלגלים יכול לעלות עד לפסגה (רגלית או באמצעות הרכבל) ולטייל עליה. קיימת במקום מערכת שבילים נגישה, נגישות למוזיאון, הדרכה וכו'. ייחודיות המקום היא בדגמים שונים המיועדים להמחשה לעיוורים.

 

חורשת טל

ההנגשה של האתר לאנשים עם מוגבלויות לרבות חנייה מסודרת, שבילים, גישה לשירותים, התאמת השירותים, אזורי הפיקניק, ההצללה והירידה למים.

 

אתר השריון לטרון

התקנת מעלית שתאפשר עליה של אנשים בעלי מוגבלויות למרפסת התצפית של המבנה המרכזי באתר.

 

מוזיאון עין שמר

הנגשת המיצגים במוזיאון "חצר הראשונים" לבעלי לקויות שמיעה וביצוע שיפורים פיזיים בחצר המרכזית, לרבות שביל מחבר לשירותים ורמפה לצריף המגורים, לשימוש בעלי לקויות פיזיות.

 

גן לאומי בית שאן

שיפורי הנגשה פיזית של קליטת קהל למופע האורקולי. הפרויקט כלל שביל נגיש ברחבת התצפית ליד הכניסה, שביל נגיש מחבר לאזור המופע המקדים של המופע הלילי, כולל תחנת מנוחה, גישה למבואה לבית המרחץ וגישה לאזור הישיבה סמוך לבמה התיאטרון.

03/12/2013