19.04.2024
 
תאי איירווייס: איך בונים אסון יחצ"ני?

 

 

מאת חגי רוזן

 

החלקתו מהמסלול של מטוס חברת תאי איירווייס אמש, אירוע שולי למדי ברמה המקומית, התגלגל לכלל אסון יחצ"ני של ממש, והכל בשל העניין המכונה 'כלל משבר התקשורת' (crisis communication rule) בברית התעופה סטאר.

הכלל אמנם אינו סודי, אלא רשום לכאורה בספר החוקים והתקנות של החברות בברית התעופה הזאת, וקובע (שוב, לכאורה) שמיד לאחר התרחשות תאונה, יש לצבוע ולהסתיר את לוגו החברה על המטוס הפגוע, כדי למנוע פרסום רע לחברת התעופה לה שייך המטוס בכלל ולברית סטאר בכלל.

 

 

(http://edition.cnn.com/2013/09/09/travel/thai-accident-logos-blurred/index.html) 

 

יש לציין כי הפרקטיקה המפוקפקת הזאת זכתה לקיתונות הלעג התקשורתי הראויים לה כבר בפברואר השנה, במקרה של מטוס חברת אליטליה, שהלוגו שלו נצבע לבן לאחר שהחליק מהמסלול ברומא. העובדה שמדובר במטוס של חברה השייכת לברית תעופה אחרת, סקאי טים, מלמדת שכלל כיסוי הלוגו כנראה משותף כנראה לעוד "מטפלי משברים" בחברות ובבריתות תעופה אחרות.

 

 

 

ובחזרה לתאי איירווייס והמטוס המושחר שלה. דובר החברה מצוטט בעניין זה ב-CNN ומצטדק: "זו מדיניות סטנדרטית של תעשיית התעופה להסתיר לוגו של מטוס שמעורב בתאונה רצינית", אולם זמן-מה לאחר מכן, באה הכחשה נמרצת לדבריו בחשבון הטוויטר הרשמי של ברית התעופה סטאר: "צביעת הלוגו אינה תואמת את הנחיותינו למקרי משבר. הדובר פשוט טועה". למחרת נאלצה תאי איירווייס עצמה להוציא הודעת תיקון לדובר שלה כי מדיניות השחרת הלוגו היא שלה ואינה של ברית סטאר.

 

וכך חברת הדגל התאית, שרצתה למנוע מעט יחסי-ציבור גרועים ברמה המקומית, מקבלת על ראשה אסון יחצ"ני של ממש, המתובל בקיתונות של ביקורת, לעג ובדיחות על חשבונה, שמתחיל באתרי החדשות הגלובליים הגדולים ומסתיים באחרון המשתינים בקיר הפייסבוק.

והכל - בגלל כמה פחיות צבע שחור.

 

 

 

09/09/2013