25.04.2024
 
קובי קרני, יו"ר ההתאחדות: "המאבקים של ההתאחדות חסכו לענף עשרות מיליוני דולרים"

 

 

מאת גיורא נוימן

ענף התיירות חסך בעשור האחרון עשרות מיליוני דולר בזכות הפעילות והמאבקים של ההתאחדות, אמר קובי קרני, יו"ר ההתאחדות, בשיחה עם חדשות תיירות לקראת ראש השנה. כדוגמה הוא הביא את הפעילויות המשפטיות ופעילויות השדולה מול שלטונות מע"מ, מול הממונה על ההגבלים העיסקיים ומול ועדת הכלכלה של הכנסת בתחום ההגנה על זכויות הצרכן.

אבל לא כל חברי העמותה מודעים לעבודה העצומה שעושה הוועד, אומר קרני, ושמים לב רק להוצאות הכבדות שבהם היא כרוכה. "כשהסוכן עסוק בבעיות היומיום שלו הוא לפעמים שוכח את העניינים היותר גדולים. אני שומע מפעם לפעם על חבר ששואל: רגע, בשביל מה אני צריך התאחדות? או: מה אני קיבלתי מזה בעצמי? אז אני אומר לכל החברים - בלי התאחדות הענף הזה מתפרק תוך לא הרבה זמן."

בנובמבר הקרוב עומד הממונה על ההגבלים העסקיים לבדוק מחדש את ההיתר שקיבלה יאט"א להפעלת הבי-אס-פי בישראל, ושני הצדדים כבר נערכים לקרב הבא. חברות התעופה פנו לממונה וביקשו לבטל את הסעיף המאפשר לסוכני הנסיעות לקזז מהתשלום למסלקה את סכום המכירות של החודשיים האחרונים לפני קריסתה של חברת תעופה. בחברות התעופה טוענים כי השיטה הקיימת מענישה את כל חברות התעופה האחרות ומאלצת אותן להשתתף בנזק שגרמה מתחרה שלהן.

בהתאחדות סוכני הנסיעות טוענים לעומת זאת, כי 30% עד 40% מהמכירות נעשות זמן רב יותר מאשר חודשיים לפני הטיסה, ובמקרה של קריסה הסוכן חייב על פי חוק להחזיר ללקוח את כספו, אף שכבר העביר אותו מזמן לבי-אס-פי.

קובי קרני תוקף את עמדתן של חברות התעופה ואומר: "הגוף הזה, שגובה מאיתנו את הכסף עבור חברות התעופה ויודע לבדוק את האיתנות הפיננסית שלנו ולדרוש מאיתנו ערבויות - מדוע הוא לא מסוגל לבקש ערבויות מהחברים שלו? לבדוק אותי אתם יודעים היטב ועל הכסף שלכם אתם שומרים יפה מאוד. אבל כשאחד החברים שלכם מסתבך, הכסף שלקחתם ממני הופך אצלכם להפקר? אי אפשר להחזיק את החבל בשני הקצוות."

קרני התייחס גם למדיניותה של אל על לחזק את מרכז ההזמנות הישירות: "באל על מודאגים מחברות הלואו קוסט, אבל ככל שהיא תתרחק מסוכני הנסיעות כך היא תהיה יותר חשופה לתחרות האכזרית והפרועה של מתחרות כמו איזיג'ט או בעתיד ראיינאייר."

 

03/09/2013