25.04.2024
 
איציק פנסו, מנכ"ל רשת פלאנטו: השילוב של טכנולוגיה והסכמים עם ספקים הוא ההצדקה לקיומן של רשתות

 

 

ריאיין: גיורא נוימן

 

- איך אתה מסכם את תשע"ג בענף התיירות בכלל וברשת פלאנטו בפרט? בכמה משרדים (סוכנויות) גדלתם השנה? כמה סוכני נסיעות עובדים כיום במשרדי הרשת?

מבחינת הענף אין ספק שהשנה הנושא המרכזי היה הורדת עמלות הבסיס באל על ל-5%. זה נושא שתהיה לו השפעה מיידית על שורת הרווח של המשרדים שלא ייערכו בהתאם. גם נושא השמיים הפתוחים מהווה שינוי  מרכזי בתעשייה, אולם לדעתי קשה כיום להעריך את השפעותיו לאורך זמן על משרדי הנסיעות. אנו בפלאנטו מסכמים את התוצאות העסקיות בסוף השנה האזרחית. יחד עם זאת, כאשר משווים את התוצאות בנקודת הזמן הנוכחית, אנו רואים גידול ברמת הפעילות ברשת, הן בנוסעים והן במחזורים.

הרשת גדלה במספר הסוכנים והפרי לנסרים שלה, כמו גם במספר השלוחות המסונפות למשרדים, ומונה כיום למעלה מ-80 משרדים ושלוחות ומעל ל-600 סוכנים.אנו בוררים בקפידה את המבקשים להצטרף כבעלי מניות לרשת ואני יכול להגיד בסיפוק כי ברשת חברים משרדים ותיקים ואמינים  מאוד בענף. הרשת המשיכה השנה לשפר את המערכות הטכנולוגיות שלה ולהטמיע אותם בקרב סוכניה. שולחן העבודה של הסוכן בפלאנטו מספק היום פלטפורמה משוכללת של מערכות ההזמנה השונות כמו גם מערכות מידע החשובות, לעבודתו השוטפת של הסוכן. הטכנולוגיה של פלאנטו מהווה היום את הטריגר לפנייתם של סוכנים ומשרדים להצטרף לרשת.

 

- בעידן שבו עמלות חברות התעופה ממשיכות להישחק -  האם הרשתות, כמו פלאנטו, יכולות לייצר לסוכן הנסיעות תחליפים ראויים לאובדן ההכנסות מהמקורות המסורתיים?

בעידן של שחיקת עמלות הפתרון היחידי לסוכנויות הקטנות והבינוניות הוא להתקדם לטכנולוגיות מתקדמות אשר תייעלנה את עבודת הסוכנים, ותאפשר להן להשיג את המוצרים במחירים אטרקטיביים ביחס לשוק במקביל להגברת המקצועיות של הסוכן. הטכנולוגיות הללו, הפיתוח וההטמעה, דורשות משאבים כספיים לא מבוטלים אשר ניתן להשיג אותם רק בדרך של התחברות לרשת כדוגמת פלאנטו או התמזגות לאחת מהחברות הגדולות בענף.

חשוב להבין לטעמי שהמוצרים המסורתיים של טיסה ובית מלון ימשיכו להוות 80-90 אחוז מתמהיל המוצרים של מרבית סוכני הנסיעות. השאלה תהיה מאילו פלטפורמות יירכשו מוצרים אלו. השקעה בפלטפורמות הללו, תוך התחברות לספקים הנכונים, בארץ ובחו"ל, היא זו שתייצר את הערך המוסף לסוכן הנסיעות. השילוב של טכנולוגיה והסכמים רשתיים עם ספקים הוא למעשה ההצדקה לקיומן של רשתות כמו פלאנטו.  

 

- תשע"ג שמסתיימת עכשיו התחילה עם חששות למיתון, המשיכה עם מלחמה קצרה בעזה, אחר כך עם בחירות ומסתיימת כעת בהתחזקות דרמטית של השקל מול המטבעות הזרים ואי ודאות ביטחונית מצפון. איך אפשר לנהל עסקים בסביבה כל כך לא יציבה?

בשנים האחרונות אני עד בתחילת כל שנה לחששות ממיתון והאטה כלכלית,  ועדיין אנו רואים שעם כל החששות הללו עם ישראל יוצא לבלות ולעשות עסקים בחו"ל, גם כאשר יש מבצע צבאי כזה או אחר. אני אופטימי ומאמין שכל עוד לא יהיה מצב קיצון של מלחמה ארוכה או אירוע עולמי, תימשך רמה זו של מספר הישראלים היוצאים לחו"ל ואף תגדל. לגבי השינויים בשערי המט"ח, למדנו לחיות איתם ולכל גוף עסקי יש פתרון הגנה כזה או אחר. לסיכום, עם הגורמים האקסוגניים הללו למדנו להתמודד. הקשיים האמיתיים היום לסוכנים הם דווקא הגורמים התוך ענפיים, כמו המכירה הישירה של הסיטונאים וחברות התעופה אשר שוחקת את רמות הרווח ומקשה על שימור הלקוח.

 

- מה להערכתך יהיה הנושא החם ביותר שיעסיק את הענף בשנת תשע"ד?

להערכתי יהיו שני נושאים מרכזיים שהיו גם בשנה זו: הראשון - התפתחות תהליך המכירה הישירה של הסיטונאים והשפעתו על מכירות הסוכנים. השני קשור באל על - האם החברה תשכיל לפצות את סוכניה הנאמנים בעמלות יתר כפי שעשתה במהלך שנה זו, ולפצות על ירידת עמלות הבסיס?

 

 

 

03/09/2013