28.03.2024
 
ישראל אינה מדינת תיירות נורמלית

 

 

מאת יוסי פישר*

 

אומץ ציבורי לא חסר לשר התיירות החדש ד"ר עוזי לנדאו. בהצהרה יוצאת דופן במסיבת עיתונאים לרגל השנה החדשה אמר השר, הנמצא כחמישה חודשים בתפקידו, שלישראל לא מגיעים 2.5 עד 3 מיליוני תיירים בשנה כפי שטוען משרד התיירות מזה כעשור. לדברי השר, מדובר לכל היותר במיליון עד מיליון וחצי תיירים אמתיים. השאר לדברי השר הם כ-700 אלף מבקרי יום, יהודים המגיעים לביקורי קרובים וחלקם לא לן במלונות והשאר, אנשי עסקים שבאים לפגישות עסקיות שלדברי השר "לא השיווק שלנו הביא אותם".

השר הוסיף ושאל במסיבת העיתונאים "אז מדוע הם לא באים? אולי למישהו מהמומחים יש תשובה?"

כבוד השר, קשה לקבל תשובה חד משמעית ובטח לא תוך חמישה חודשי עבודה. אך ביקשת ואני אנסה כמיטב יכולתי לענות לך.

ראשית, תדמית: בכל הסקרים הבינלאומיים תדמיתה של ישראל כמדינה היא שלילית. אפשר להתווכח עם העולם, אפשר להשקיע מאות מיליונים של דולרים בשנה בשיפור תדמיתה של ישראל במסעות יחסי ציבור. האם זה יעזור? אולי, ממש לא בטוח, ואם כן אז בשוליים בלבד. תדמיתה של מדינה נבנית לאורך שנים של עבודה קשה. תקרית אחת, פעולת טרור אחת, מעצר של ילד בן 10 בגדה על ידי חיילים חמושים לאחר שזרק אבנים מסוקר בכל רשתות התקשורת וגורם ל'השמדת ערך תדמיתית' אדירה.

שנית, מצב ביטחוני משתנה. אנחנו חיים 'בשכונה מסוכנת' המתאפיינת באלימות המסוקרת בהרחבה בתקשורת המערבית. גיאוגרפיה אינה הצד החזק של מרבית התיירים הפוטנציאלים לישראל. זכור לי שבשנת 1990 עת עבדתי בנציגות של חברת נסיעות ישראלית בגרמניה, התקשר אלי סוכן נסיעות וביקש להזמין חדרים עבור לקוחותיו במלון המלך שלמה בים השחור. אמרתי לו בטלפון שיש בישראל את הים האדום והים התיכון ולחופי שניהם יש מלונות בשם הזה (הדיאלוג בגרמנית נשמע די מבדח). על כך השיב לי סוכן הנסיעות: ים שחור, ים אדום - העיקר שיש שם ים!

שלישית, מחירים - ישראל הינה יעד תיירות יקר ובהרבה מהמקרים התמורה לכסף שהתייר מקבל נמוכה יחסית להוצאה. הסיבות לך רבות: מחירי אכסון גבוהים כתוצאה מחוסר תחרות, מיסים עקיפים גבוהים על המלונות הקיים, יתר ריכוזיות בתחום ועוד הרבה סיבות שאת רובן בחנה וועדת בר-ניר לבדיקת יוקר המוצר התיירותי. מדינת ישראל כמיטב המסורת נותנת פתרונות חלקיים לבעיות, ובמקרה של המוצר התיירותי החליטה המדינה להוריד חלק קטן מהעלויות המושתות על המלונות - כעת זה המדריך בחדר הכושר. נותרו עוד משגיחי הכשרות, המצילים בבריכות, קציני הביטחון, הארנונה העירונית. אבל מה עם תוספת של 12,000-15,000 חדרי מלון באזורי ביקוש תוך שלוש שנים? פותחים את השמים לתחרות, מעודדים את חברת ראיינאייר לטוס לישראל במחירים תחרותיים. נשאלת השאלה כבוד השר, היכן ירצה ללון מי שישלם 100 אירו לכרטיס טיסה הלוך ושוב לתל אביב ונדרש לשלם במלון בינוני-מינוס 200 דולר ללילה?

כבוד השר, ביקשת תשובות, אז באופן חלקי להלן תשובות שאולי יעזרו לך לקבל פתרונות לנקודות שציינת.

בנושא התדמית, אין ביכולתו של משרד התיירות, גם אם תקציב השיווק שלו היה מוכפל או משולש, לשנות את תדמיתה של ישראל. לאחר הטבח שבוצע בלוקסור לפני מספר שנים בקבוצת תיירים, מצרים השקיעה 150 מיליון דולר בתוך שנה במסעי תדמית. זה עזר לה באופן חלקי. לצערנו, אם נשקיע סכומי עתק כאלו, גם הם יכולים לרדת לטמיון בתוך יום כאשר פורצות תקריות אלימות בגדה או שישראל נאלצת להפציץ בעזה.

הפיתרון הוא להתרכז במדינות בהן התקשורת מסקרת את ישראל באופן שולי יחסית. באסיה - סין, הודו, וייטנאם, תאילנד ובהמשך גם אינדונזיה, הן פוטנציאל תיירותי ענק לישראל שאינו ממומש במספרים עד כה. מדינות חבר העמים לשעבר: קזחסטאן, אוזבקיסטן, בלארוס, גאורגיה, ארמניה. מדינות דרום ומרכז אמריקה : ברזיל, מכסיקו, ארגנטינה, צ'ילה.

בנושא המצב הביטחוני הרעוע באזורנו: כאשר בטלוויזיה מציגים את מפת האזור בהקשר למהומות במצרים או לטבח המתמשך בסורי, ישראל נראית תמיד צמודה מאוד למדינות אלו. מעטים מאוד מבין הצופים יודעים מה באמת המרחק בין גבול טורקיה - סוריה לאילת או בין קהיר לים המלח. מה שנוסה בעבר יכול לעבוד גם כיום - שיווק אזורי: ים המלח איזור בינלאומי, אילת לחופי הים האדום, המשולש הקדוש ים כנרת נצרת וכפר נחום. גם אם לישראל יש תדמית לא טובה - למקומות הללו יש תדמית מצוינת. ים המלח הוא אטרקציה עולמית ואין סיבה שהתייר הסיני מגואנגז'ו או שנחאי לא יבוא במיוחד לבקר בים המלח ובמדבר יהודה בשילוב עם פטרה בצד הירדני.

בנושא המחירים, יש הרבה דוחו"ת אם של חברות יעוץ בינלאומיות - ארנסט אנד יאנג , בנק ישראל, מסקנות של ועדות ממשלתיות - האחרונה וועדת בר ניר. החסם העיקרי הם מחירי המלונות. הורדה של 30-40 אחוזים במחירי האכסון בישראל תגביר את הביקוש ותהפוך את המוצר התיירותי הישראלי לנגיש עבור קהלים שאולי היו רוצים לבקר פה, אך פשוט לא יכולים להרשות לעצמם. איך עושים זאת? גורמים לכך שלבנות מלון חדש בישראל יהיה עסק כלכלי מכניס עם תשואה מינימלית על ההון של לפחות שבעה עד תשעה אחוזים לשנה, כפי שקיים במדינות רבות באירופה. מקצרים ומקצצים את הביורוקרטיה, כך שלבנות מלון בישראל לא יארך 10 שנים ואף למעלה מזה. תכנון מלון הרויאל ביץ' החדש בתל אביב החל בשנת 1999 והמלון נפתח רק לאחרונה - לאחר 14 שנה!

משווקים באופן אגרסיבי ומוזילים באופן משמעותי קרקע עם יעוד מלונאי הנמצאת בידי המדינה - מינהל מקרקעי ישראל, כך שלבנות מלון יהיה עסק כלכלי משתלם עבור חברות יזום נדל"ני.

מאפשרים עירוב יעודים ושילוב של מלונות עם דירות (לא דירות נופש עם חוקים דרקוניים) אלא ממש דירות. מכירת דירות, משרדים או שטחי מסחר במלונות תאפשר ליזמים רשת ביטחון על החזר השקעה נמוך ממלונאות.

כבוד השר, אלו תשובות חלקיות מאוד אך בגדול נותנות לך חומר שאולי איתו תוכל להתקדם. אני כמו כל עם ישראל מקווים שתצליח. שנה טובה.

 

 

 

_____________________________________________

* מומחה תיירות, בעלי חברת VISION HOSPITALITY & TRAVEL

 

 

29/08/2013