28.03.2024
 
חקירת ההתרסקות באילת: הטייס טעה

 

 

שירות חדשות תיירות

 

טעות אנוש של הטייס גרמה להתרסקותו של מטוס הפייפר ליד שדה התעופה באילת, לפני כחודש. כך קובע חוקר התאונות האוויריות הראשי של משרד התחבורה, עו"ד יצחק רז (רזצ'יק).

בתאונה שארעה ב-1 באוגוסט 2013 נהרג טייס המטוס, יגאל ברייטמן, ושני נוסעים נפצעו באורח קשה ובינוני, כשמטוס הפייפר הדו מנועי מסוג נבאחו, התרסק בסמוך לכביש הכניסה לאילת.

לקראת הנחיתה, התכוון הטייס להעביר את ידיות ברזי אספקת הדלק, מהמכלים החיצוניים למכלים הפנימיים. בעשותו כך, קבע החוקר, הטייס סגר בטעות את ברז דלק מנוע ימין בהעבירו למצב "OFF" וגרם בכך לכיבוי המנוע בתוך זמן קצר. לדברי החוקר הראשי, מאחר שהפרופלור המשיך להסתובב, כביית המנוע, בנתוני ההנמכה והכוח בהם היה מצוי המטוס, אינה מורגשת וקשה מאוד לזיהוי.

חוקר התאונות פענח את הקלטות קשר הרדיו והמכ"ם לצורך ניתוח נסיבות התאונה. הקלטות אלה שימשו אותו לביצוע סימולציה ממוחשבת של תרחישים אפשריים לצורך קביעת תרחיש התאונה.

התברר, כי לקראת הנגיעה במסלול, הטייס החליט "ללכת סביב", ככל הנראה עקב הבנה שגויה של הנחיה שניתנה ע"י הפקח למטוס שאחריו. הטייס פתח את שתי המצערות לכוח מלא ומאחר שרק המנוע השמאלי פעל, נוצרה אסימטריה חריפה, בעטיה המטוס נכנס לפנייה אלכסונית חדה ובלתי נשלטת, מערבה, התגלגל וצלל אל הקרקע.

במצבו של הנוסע שנפצע קשה חל שיפור, אך הוא עדיין אינו זוכר את התאונה ולכן החוקר הראשי עדיין לא שוחח עמו.

עו"ד יצחק רז הציג בשבוע שעבר, בפני משפחת הטייס שנהרג, את עיקרי דוח החקירה. הדוח המלא צפוי להתפרסם בתוך מספר שבועות.