28.03.2024
 
הסכם תעופה חדש בין ישראל לסין

 

 

שירות חדשות תיירות

 

ישראל וסין חתמו על הסכם תעופה חדש, המגדיל באופן משמעותי את תדירות הטיסות בקווים שבין שתי המדינות ומאפשר לחברות תעופה נוספות של ישראל וסין להפעיל טיסות סדירות בין שתי המדינות, כך הודיע היום שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ.

על פי ההסכם שנחתם בין מנהל רשות התעופה האזרחית (רת"א), גיורא רום לעמיתו הסיני לי ג'יאקסיאנג, תוכל כל מדינה להפעיל עד 14 טיסות שבועיות, סדירות ושבע טיסות מטען בין המדינות.

עד כה הפעילה חברת אל על שלוש טיסות סדירות בלבד, בקו תל אביב - בייג'ינג ואילו אייר צ'יינה אינה מפעילה בפועל טיסות בין ישראל לסין, אלא בקוד משותף (קוד שרינג) עם אל על.

מנהל רת"א מסר כי היקף התנועה השנתי בטיסות הישירות בקו תל אביב - בייג'ינג מסתכם כיום ב-50 אלף נוסעים. בנוסף לכך, כ-30 אלף נוסעים נוהגים לטוס בין ישראל לסין דרך יעדי ביניים.

ההסכם שנחתם מרחיב באופן משמעותי את האפשרויות של חברות התעופה של ישראל וסין ליישם הסכמי קוד-שרינג, על קווים בין שתי המדינות. כמו כן, הוא מאפשר לראשונה ליישם הסכמי קוד שרינג בין חברות תעופה בין ישראל וסין על קווים פנים-ארציים בין שבע נקודות ברחבי סין.

השר כץ ציין כי מתן אפשרות לחברות תעופה ישראליות נוספות וחברות סיניות להתחרות על קווי התעופה לסין, צפוי להעניק תמריץ למימוש הפוטנציאל הענק של תיירות נכנסת מסין ויגדיל את החשיפה של ישראל כיעד תיירותי."אני מאמין כי ההסכם עשוי להביא לישראל מאות אלפים ואף מיליוני סינים המעריצים את ההיסטוריה של עם ישראל ואת האתרים היהודיים המושכים אליהם מיליוני מבקרים מכל העולם," הוסיף כץ.

בפגישה שהתקיימה אתמול בערב בין משלחות תעופה מישראל ומסין, ציינו הסינים כי חברות תעופה הסיניות אינן מפעילות כיום טיסות לישראל, בעיקר בשל המחסור בכוח אדם מקצועי ולאור הצמיחה הגבוהה של ענף התעופה בסין. מדי שנה מתווספים למצבת המטוסים של החברות הסיניות כ-350 מטוסים חדשים. לדבריהם, ישנו גם גידול עצום בביקוש לטיסות פנים ארציות ואין מספיק טייסים היכולים לעמוד בביקוש הגובר.

במהלך הפגישה הציע ראש מנהל התעופה הסינית, לקלוט טייסים ישראלים בחברות התעופה הסיניות שיוכלו להפעיל קו תעופה ישיר לישראל כעובדים של חברות סיניות. ישראל וסין סיכמו לשתף פעולה ולבחון לעומק את האפשרות שהעלו הסינים.

 

מומחה התיירות והתעופה יוסי פישר מעיר:

יש לברך את פעולת רת״א ומשרד התחבורה בעניין קו התעופה מסין לישראל. יש חשיבות אסטרטגית גדולה בהפעלת קו תעופה סדיר נוסף על הקו שמפעילה אל על מבייג'ינג לתל-אביב עם קוד שייר עם אייר צ׳ינה. במאמר מוסגר, זהו אחד הקווים העמוסים והרווחיים ביותר של אל על בעולם כולו. השבוע נתבשרנו שהתיירים הסינים עברו את התיירים הגרמניים ונחשבים נכון להיום כתיירים שמוציאים הכי הרבה כסף בעולם.
מה שתמוה בעיני, שבעת הכרזת הסכם תעופה חדש - הגדלת כמות הטיסות ל-14 טיסות נוסעים שבועיות לכל מדינה, דהיינו 28 טיסות שבועיות בסך הכל לעומת שלוש טיסות שבועיות שאל על מפעילה כיום, לא נקבע מי יהיו חברות התעופה שיפעלו בקו. בדרך כלל, בהסכמי תעופה בי-לטראליים נקבע מראש מי יהיו החברות שיפעלו בקו ומאילו יעדים. אותו כנ״ל לגבי המובילים הישראליים. הרי אל על פועלת כמונופול על הקו בקוד שייר עם אייר צ׳ינה. לא הגיוני שאל על תקבל תוספת טיסות, הסינים יוסיפו חברת תעופה, ואילו בישראל לא יפעלו להביא מפעיל שני. אז נכון, לארקיע וישראייר אין ציוד מתאים, אבל הן בהחלט יכולות להתחלק עם החברה הסינית בסיכון על הקו ולפעול בקוד שייר מלא, תוך לקיחת חצי ממושבי המטוס לשיווק בישראל.
מה שנדרש הוא שחברה סינית תודיע שהיא מפעילה קו תעופה משגחאי לתל אביב או מגואנגז'ו. לרוב חברות התעופה הסיניות הגדולות יש GSA בישראל - טל תעופה מייצגת, טורבו תעופה מייצגת. 
לגבי נושא הטייסים הישראליים בתעופה הסינית נראה לי קצת מוזר. כיום טייסים זרים מטיסים מאות ממטוסי הנוסעים בסין - אנגלים, אמריקאים, אוסטרלים ועוד. אם חסרים לסינים טייסים אזרחיים, מדוע לא ערכו פה גיוס של טייסים כאלו? בנוסף לכך, אם הם יחתמו על הסכם קוד שייר מלא עם אחת משתי החברות הישראליות הנוספות, מה ימנע מהם לקחת טייסים מארקיע או מישראייר? טייסי ארקיע מוסמכים ברובם על בואינג, ואילו בישראייר חלק גדול מהטייסים מוסמכים על איירבוס. 
בשורה התחתונה: בשורה טובה, אך היא מעוררת יותר סימני שאלה מאשר נותנת פתרונות.  
 

 

26/08/2013