19.04.2024
 
חברות התעופה ייאבקו נגד ייקור הזיכיון לשירותי הנדלינג בנתב"ג

 

 

מאת גיורא נוימן

עוד פרק בפרשת הזיכיון למתן שירותי קרקע ("הנדלינג") בנתב"ג: חברות התעופה הפועלות בנמל החליטו לצאת למאבק משותף נגד החלטת רשות שדות התעופה (רש"ת) להקפיץ את דמי הזיכיון שהיא גובה מהחברות המשרתות את חברות התעופה מ-11% ל-17.5% ממחזור המכירות שלהן.

לחדשות תיירות נודע כי בהתייעצויות שערכו השבוע, החליטו מנהלים בחברות התעופה לבדוק אילו צעדים משפטיים ניתן לנקוט נגד רש"ת.

לדברי בכירים בחברות התעופה הזרות בישראל, העלייה בדמי הזיכיון תתגלגל מייד על חברות התעופה, שייאלצו לספוג את הנזק או לגלגל אותו הלאה אל הנוסע ולייקר את הטיסות.

כזכור, בית המשפט המחוזי בת"א פסל את המכרז שיזמה רש"ת בראשית השנה ובו ניסתה להקטין את מספר החברות שיפעלו בנתב"ג משלוש לשתיים, וזאת בניגוד לעמדתן של חברות התעופה ולדעתה של הרשות להגבלים עיסקיים. במכרז שנפסל זכו החברות קיו-איי-אס (QAS) ולאופר ג'י-אייץ'-איי (GHI). אירוהנדלינג, החברה השלישית הפועלת כיום בנמל ולא זכתה במכרז החדש, פנתה לבית המשפט המחוזי והצליחה לשכנעו לבטל את המכרז מעיקרו. לפני שלושה שבועות דחה בית המשפט העליון ערעור על החלטת בית המשפט המחוזי, ורש"ת נאלצה להכריז כי שלוש החברות הנוכחיות ימשיכו לפעול בנמל עד 2015.

לא ברור מה הקשר בין כשלונה של רש"ת בבית המשפט לבין החלטה להקפיץ את דמי הזיכיון בצורה כל כך דראסטית. אחד הנימוקים ששכנעו את בתי המשפט לפסול את המכרז היה הסכנה כי המצב החדש יצמצם את התחרות בנתב"ג וייקר את מחירי השירות. בכיר באחת מחברות התעופה העיר השבוע במרירות, כי בצעדה החדש של רש"ת גלום המסר ש"לא משנה מה חושב בית המשפט, אנחנו נעלה את המחירים איך שמתחשק לנו."

 

 

20/08/2013