26.04.2024
 
ההתאחדות: לדחות כניסתן לתוקף של תקנות דירוג בתי המלון

 

 

 

שירות חדשות תיירות

 

ב-3 בספטמבר אמורות להכנס לתוקף תקנות שירותי תיירות (בתי מלון), תשע"ג-2013, אשר אוסרות על כל גופי התיירות לעשות שימוש בדירוג בתי מלון לפי שיטת הכוכבים, כל עוד לא בוצע ואושר דירוג רשמי חדש. דא עקא, תקנות אלה אושרו בעת שהיתה סברה בתוקף, כי מהלך דירוג בתי מלון בישראל יהיה כבר בעיצומו בעת כניסתן לתוקף. הליך זה, אשר התאחדות סוכני הנסיעות תמכה בו לאורך כל הדרך, טרם החל.

נכון להיום, הדירוג באמצעות כוכבים אסור על בתי המלון מטעמים מובנים, ואינו מהווה עבירה כאשר גופים אחרים מציינים כוכבים בפרסומיהם. כלומר, במצב הנוכחי משרדי הנסיעות יכולים להודיע בפרסומיהם מהי דרגת הכוכבים של המלונות שהם מציעים ללקוחות. כל מפרסם עושה זאת עפ"י שיקולו ועל אחריותו בלבד.

זהו אלמנט חשוב בפרסום שירותי התיירות, ובעיקר משמעותי נוכח העובדה כי ספקי תיירות הפועלים מחו"ל ומציעים את אותם מלונות, משתמשים באורח קבע בשיטת הכוכבים בפרסומיהם, מה שמקנה להם יתרון מסחרי וכלכלי עצום בהשוואה למשרדי הנסיעות הפועלים בישראל, שמעסיקים אלפי עובדים ומשרתים מאות אלפי לקוחות.

יצוין כי נושא זה מצטרף אל פכים אחרים בתחום שירותי התיירות, אשר בהם מופלים משרדי הנסיעות בישראל לעומת ספקי תיירות הפועלים מחו"ל ואשר בדרך זו החוק הישראלי אינו חל עליהם (דוגמה: חוק הגנת הצרכן מאפשר ללקוח לבטל שירותי תיירות המתרחשים במלואם בחו"ל, אך אינו נאכף על ספקי תיירות הפועלים מחו"ל, כמדיניות מוצהרת של משרד התמ"ת). לא מיותר לציין גם, שהגדולים מבין גורמי התיירות המשווקים בתי מלון לישראלים בישראל, אשר נוטלים את ההובלה בשוק הישראלי, הינם אתרים בינלאומיים.

התאחדות סוכני הנסיעות אומרת כי "מכך ניתן להסיק שבחסות החוק הישראלי ובעידודו, מופלים בעלי עסקים ישראלים לרעה; בתמיכה בפועל של הממשלה, משתלטות על שוק שירותי התיירות בישראל פירמות בינלאומיות, על חשבון הישראליות. זאת ועוד, בנוסף על הנזק הנגרם לחברות הישראליות, יוצאת גם ממשלת ישראל נפסדת, שכן היא אינה שותפה בהכנסותיהם של הגורמים הבינלאומיים, בניגוד לחברות הישראליות אשר משלמות מסים כחוק".

נוכח כל אלה, הודיעה ההתאחדות כי אם אכן ייכנסו התקנות לתוקפן כמתוכנן, משרדי הנסיעות בישראל עומדים נוכח נזקים כלכליים משמעותיים ובלתי הפיכים, שכן ספקי התיירות הפועלים מחו"ל, בכללם האתרים הבינלאומיים, יציגו את המלונות בשיטת הכוכבים, בעוד הישראלים לא יוכלו לציין כל דירוג כוכבים.

פניית ההתאחדות אל היוע"מ של משרד התיירות בבקשה לבחון אפשרות לדחות את כניסת התקנות לתוקף ולשמר את הסטטוס קוו כל עוד לא החל תהליך דירוג בתי המלון, נענתה בשלילה. לעניין זה ראוי לציין כי הממשלה, ברצותה, יכולה לפעול כפי שראינו השבוע, עת עולה לאישור ועדת הכלכלה החלטת שר התקשורת על דחיית כניסה לתוקף של חלק מסעיפי חוק הדואר החדש, שכן טרם הושגו חלק מן התנאים המקדימים לשינוי עליו הוחלט.

לפיכך פנה מנכ"ל ההתאחדות יוסי פתאל אל מנכ"ל משרד התיירות בבקשה לכינוס פגישת חירום דחופה בנושא, במטרה למצוא פתרון למשבר.

 

 

מומחה התיירות יוסי פישר מעיר:

אפשר בהחלט להבין את פנייתו של יוסי פתאל בשם התאחדות סוכני הנסיעות בבקשה לא להחיל את התקנה מספטמבר בטענה של אפליה לעומת סוכנים זרים. מן הצד השני, החוק הישראלי אינו חל על סוכנים זרים  ובעיקרון הם יכולים לפרסם מה שהם רוצים בכפוף לחוקים של הארצות בהם הם פועלים.  לדוגמא Booking.com, Hotels.com או הדוגמא הטובה ביותר Tripadvisor.com - אלו מדרגות בפועל את המלונות שהן משווקות בדירוג כוכבים שהן קובעות. הם אינם כפופים באותה מידה לכללי התאחדות סוכני הנסיעות הישראלית גם לא בנושא ביטולים, כוח עליון, החזרים כספיים וכיוצ״ב.

הלאקונה הגדולה ביותר היא אי החלת הדירוג בפועל על המלונות, פשוט מכיוון שמשרד התיירות פישל בתהליך המכרז הבינלאומי ונוצר עיכוב בן לפחות שנה בדירוג מלונות ישראל. על פי דברי משרד התיירות, החברה שתדרג את המלונות תיבחר רק בספטמבר שנה זו, והיא תשלים את דירוג המלונות בתוך 12 חודשים (אשרי המאמין!).
מדוע אם כן, שסוכני המלונות בישראל לא יורשו לתקופת הביניים לקבוע דירוג עצמי של המלונות על פי מערכת קריטריונים שכל סוכן נסיעות יגדיר עבור לקוחותיו? דירוג המלונות כולו הוא תהליך וולונטרי וסביר מאוד שחלק מבתי המלון יבחר להיות בלתי מדורג. אז תיווצר בעיה נוספת - מלונות אלו ישווקו על ידי הסוכנים בחו״ל עם דירוג של אותם סוכנים ואילו סוכני הנסיעות הישראלים שמשווקים בארץ או לתיירות נכנסת לא יוכלו להשתמש בדירוג למלונות בלתי מדורגים.

 

 

18/08/2013