28.03.2024
 
לופטהנזה: כבר לא מסתירים את העבר הנאצי

 

 

מאת חגי רוזן

 

היחצ"נים החרוצים של לופטהנזה הפיצו (בארה"ב ובאירופה) הודעה לעיתונות תחת הכותרת Lufthansa: Aviation Pioneer, החוגגת 75 שנה לטיסה הטרנס-אטלנטית הראשונה לניו-יורק ("טיסה נון-סטופ" עם חמש תחנות-ביניים שארכה יותר מ-24 שעות, אבל לא נדקדק בקטנות).

המדובר, בקצרה, במטוס מדגם פוקה-וולף FW200 "קונדור" (סימון D-ACON) של החברה, שנחת בחגיגיות ב-11 באוגוסט 1938 בשדה התעופה פלויד-בנט בניו-יורק.

למען ההקשר ההיסטורי, מדובר באותו חודש בדיוק שבו ממשלת גרמניה חוקקה חוק המורה לכל היהודים להוסיף לשמם את השמות "ישראל" או "שרה", כדי להקל על זיהויים. שלושה חודשים אחר-כך אירע "ליל הבדולח".

אבל עזבו אתכם ממרה שחורה - הבה נחגוג יחד עם לופטהנזה את האירוע ההיסטורי בניו-יורק, תחילה בתמונה שיחצ"ני לופטהנזה בחרו לצרף להודעה לעיתונות:

 

 

 

וכשירות לקוראינו, הנה תמונה של המטוס באותו אירוע עצמו, אך מזווית אחרת, שיחצ"ני לופטהנזה בחרו לוותר עליה, משום-מה:

 

 

ולהתרשמות כללית נוספת, הנה תמונה של מטוס אחר מאותו דגם, אך של אותה לופטהנזה, הפעם בנסיבות חגיגיות אחרות (חדי-העין בוודאי יזהו את הברנש במעיל הבהיר בחזית התמונה). הימור לא נועז מצדי: גם עליה יוותרו יחצ"ני החברה הגרמנית.

 

והנה עוד תמונה של אותו ההיטלר עצמו, הפעם צבעונית, ליד מטוס אחר של לופטהנזה:

  

 

אם להודות על האמת, ההודעה לעיתונות של לופטהנזה בדבר הטיסה ההיסטורית לניו-יורק לפני 75 שנים באה מעט בהפתעה. חברת התעופה הגרמנית טרחה כל השנים להדגיש כי "לופטהנזה הישנה", זו שנוסדה ב-1926 ושימשה בנאמנות גם את המפלגה הנציונל-סוציאליסטית ואת הצורר שעמד בראשה עד היכחדם ב-1945, היא חברה אחרת מלופטהנזה הנוכחית, שהחלה לפעול לאחר מלה"ע השניה (ב-1955). כעיקרון, הם טענו כל השנים, אין לנו קשר ללופטהנזה הישנה, על מנהליה חברי המפלגה הנאצית, תומכיה, משת"פיה וצי מטוסיה שהועמד תחת פיקוד הלופטוואפה (חיל האוויר הגרמני) במהלך מלה"ע.

כך שהודעתה החגיגית של חברת הדגל הגרמנית מבהירה למעשה כי היא אכן, כפי שניחשנו כל השנים, ממשיכת-דרכה של הלופטהנזה הישנה, והיא איננה יכולה עוד לנהוג כבאותו דיאלוג נודע מהקומדיה הארסית המופלאה One, Two, Three של בילי ויילדר משנת 1961, בו מנהלה האמריקני של חברת קוקה קולה בברלין שלאחר המלחמה פונה לעוזרו הגרמני בעל העבר המפוקפק וסח לו: "כמובן שהיית אנטי-נאצי ולא אהבת מעולם את אדולף", וזה עונה לו בפנים מיתממות: "אדולף מי?".

אמנם, אליבא דלופטהנזה דהיום, אין שום "קשר משפטי" בין שתי הלופטהנזות, אבל מה לעשות, רגשות הנוסטלגיה העמוקים שלהם מתגברים על חוסר הקשר המשפטי, ובצדק. כנראה שהם חשים שכעת כבר ניתן להתגעגע לגרמניה ההיא.  

 

 

בשנת 2010 שודר בטלוויזיה בגרמניה סרט תיעודי על עברה הנאצי של לופטהנזה, בשם "לטוס משמעו לנצח - ההסטוריה המודחקת של לופטהנזה" (Fliegen heißt Siegen - Die verdrängte Geschichte der Deutschen Lufthansa), שעוקב אחר הקשרים ההדוקים שהיו לחברה עם בכירי המפלגה הנאציונל-סוציאליסטית והמשטר הנאצי ואת התמודדותה של החברה היום עם עברה הבעייתי. מתראיינים בסרט היסטוריונים מובילים וגם עובדי כפיה שהועבדו במתקני החברה.

הסרט ביו-טיוב (גרמנית ללא תרגום):

http://www.youtube.com/watch?v=ccypFuldqaE

 

 

11/08/2013