18.04.2024
 
Aviation Week: הדירוג השנתי של חברות התעופה

 

 

 

מאת שירן כצנלסון

 

Aviation Week פירסם את הדירוג השנתי (TPA) של חברות התעופה בעולם מבחינת הביצועים הפיננסיים. מדובר בדירוג הכולל רק את חברות התעופה הציבוריות (נסחרות בבורסות) בלבד.

במקום הראשון הכללי, ועם הנתונים המרשימים ביותר השנה (ובראש קטגוריית חברות התעופה הקטנות), עומדת חברת התעופה האמריקנית Allegiant. ברשימה של חברות התעופה הגדולות - ראיינאייר האירית. חברת התעופה המרכז-אמריקנית Copa, שבסיסה בפנמה, עומדת במקום הראשון ברשימת חברות התעופה הבינוניות. מצטיינת אחרת היא אול ניפון היפנית, שהיא ראשונה בביצועים מבין חברת התעופה הגדולות שאינן לואו-קוסט, וריג'יונל אקספרס האוסטרלית, השיגה את הציונים הכלליים השניים הטובים ביותר, למרות שהכנסותיה הן הקטנות מבין המשתתפות במחקר.

מחקר TPA ​​השנתי מבוסס בעיקר על נתונים פיננסיים מהשנה המלאה האחרונה. כל החברות דורגו לפי שישה קריטריונים שונים, כגון איתנות פיננסית, יעילות הון וביצוע מודלים עסקיים. לבסוף החברות מדורגות לפי הציון הכולל.

בסך הכל, המחקר מציג תמונה כללית ושלמה של תעשיית תעופה שהופכת בהדרגה לבריאה יותר, עם ניהול כספי משופר, חכם ויעיל. 71 חברות התעופה הציבוריות שהשתתפו במחקר, שיפרו את הניקוד הכולל שלהם עד לסוף שנת 2012.  מדובר בשיפור רציני וחיובי ביחס למחקר הקודם, ב-2011.

"דירוג חברות התעופה שהשתתפו, אינו מבוסס על בחירות וסקרים שרירותיים של שביעות רצון, אלא בנוסחאות מורכבות ומהימנות שהורכבו בקפידה עם מגוון רחב של נתונים", אמר אדריאן ופילד, עורך Aviation Week Air Transport. "המחקר ודירוג TPA הם ייחודיים, בכך שהם משווים את חברות תעופה מכל האזורים בעולם באופן אובייקטיבי ואמיתי".

המחקר הסוקר את הביצועים הפיננסיים של חברות התעופה, מספק מדד מדויק של נקודות החוזק של חברת תעופה, חולשות, וכדאיות כלכלית. הוא נבדק על ידי ועדה מייעצת של אנליסטים בכירים ובולטים המתעסקים בתחום שנים רבות. הם דנים באופן שבו הנתונים והדירוגים יציינו אילו חברות תעופה משגשגות ואילו עדיין פגיעות.

חברות התעופה מדורגות בשלוש קבוצות לפי גודלן, כמו גם באופן כללי. למרות שיפור משמעותי בקרב החברות הגדולות, חברות התעופה הקטנות, כגון Allegiant ו- AirAsia - בכל זאת מככבות ברשימת הדירוג הכללי. ארבעה מתוך שש חברות התעופה המובילות ביותר, מגיעות מהקטגוריה הקטנה.

 

עשרת חברות תעופה הראשונות בדירוג הכללי:

1.      Allegiant Travel Co (ארה"ב).

2.      Regional Express Holdings (אוסטרליה).

3.      AirAsia (מאלזיה).

4.      Copa Holdings (פנמה).

5.      WestJet Airlines (קנדה).

6.      Spirit Airlines (ארה"ב).

7.      Ryanair Holdings (אירלנד).

8.      EasyJet (בריטניה).

9.      All Nippon Airways (יפן).

10.  Alaska Air Group  (ארה"ב).

 

 

 

13/07/2013