18.04.2024
 
כ-300 מעובדי ממ"ן הפגינו בנתב"ג

 

 

 

שירות חדשות תיירות

 

כ-300 עובדי חברת ממ"ן (מסופי מטען וניטול בע"מ), אשר מפעילה ומנהלת כיום את מסוף המטען הכללי בנמל התעופה בן-גוריון, הפגינו היום כנגד מכרז שפרסמה לאחרונה רשות שדות התעופה לקבלת שירותי הפעלת המסוף. תנאי המכרז הנוכחי אינם מחייבים את החברה הזוכה לשמור על זכויות עובדי ממ"ן ועל שכרם, כפי שאלה מעוגנים כיום בהסכם הקיבוצי. המשמעות היא שתוך זמן קצר עשויים מאות עובדים למצוא עצמם מוחלפים בעובדי שכר מינימום או נדרשים להפחתה בשכרם הנמוך ממילא.

היום נערך סיור קבלנים לטובת הגשת מועמדות למכרז. נציגי הרשות, שליווי את הקבלנים, נכנסו למתחם המסוף והתקבלו על ידי העובדים בשריקות חזקות של משרוקיות. כמו כן המתינה בחוץ ניידת משטרה. יו"ר הועד, דוד הימלפרב, נעמד במרכז העובדים ופנה לקבלנים: " אני מבין שאתם רוצים להרוויח כסף, אבל רשות שדות התעופה מסתירה מכם את העובדה שיש פה הסכם קיבוצי. יתרה מזאת, אי אפשר להפעיל את המסוף הזה עם עובדים שמקבלים רק שכר מינימום. תיקחו את זה בחשבון כשאתם מגישים את ההצעה לרש"ת". כמו כן, אמר הימלפרב: "כל הציוד במסוף, לרבות מערכות האיחסון, יועברו לאתר בלוד שנקרא "אופק ד'" בו ממ"ן מקימה מסוף­­­­­­­­ עורפי למטענים. כך שאתם תקבלו פה אדמה חרוכה במידה ותזכו."

בתחילת החודש פנה במכתב יו"ר הוועד, דודו הימלפרב, לשר התחבורה, ישראל כץ, והפציר בו לפעול לתיקון המכרז הפוגעני: "מי שיקרא את תנאי המכרז עשוי לחשוב שהמסוף מופעל באמצעות רובוטים ולא באמצעות בני אדם שמחוייבים לפרנסת ילדיהם הקטנים. אם נאבד את הזכויות בהסכם הקיבוצי נידרדר כולנו ביום אחד לעוני נורא. ביכולתך להציל אותנו".

הימלפרב אמר היום: " אנו עומדים בפתחו של אסון גדול. לא ניתן שיפטרו אותנו ויתעלמו מקיומינו. אם המכרז לא יתוקן משפחות רבות עלולות להידרדר לכדי עוני. אנחנו עובדים מסורים ובעלי זכויות, נעשה הכל כדי לשנות את המכרז הפוגעני."

בחברת ממ"ן מועסקים, כאמור, כ-490 עובדים. השכר הממוצע נמוך מהשכר הממוצע במשק ועומד על כ-7,900 ש' ברוטו, כולל תשלום בגין משמרות. הגיל הממוצע של העובדים הוא 45 והוותק הממוצע הוא כ-10 שנים. כ-190 עובדים כבר חצו את גיל 50 וכ-170 עובדים מתגוררים בערים לוד ורמלה. יצוין כי למרות הירידה החדה ברווחי חברת ממ"ן בשנים האחרונות, הרי שלא היתה פגיעה בתנאי העסקתם של העובדים כפי שמעוגנים בהסכם הקיבוצי.

יוזכר כי, המכרז החדש פורסם לאחרונה מאחר וההסכם של רש"ת עם ממ"ן מסתיים בסוף חודש מארס 2014. הצעותיהן של החברות השונות שניגשות למכרז אמורות להיות מועברות עד חודש אוגוסט השנה.

עובדי ממ"ן פנו באמצעות עו"ד שפורן לרשות שדות התעופה בדרישה לתיקון המכרז, כך שיבטיח את זכויות העובדים. אולם הרשות השיבה להם, באמצעות יועצה המשפטי, עו"ד אריה שחם, כי "אין בדעת רש"ת להתערב ביחסי העבודה בגופים השונים שהינם בעלי הרשאה בנתב"ג ו/או נותני שירותים".

הימלפרב אמר כי תשובת רש"ת היא בבחינת "יריקה בפרצופם של העובדים. לאחר שעשרות שנים אנחנו נותנים את הנשמה למען הרשות פתאום לא רואים אותנו. הפכנו שקופים".

02/07/2013