16.04.2024
 
"הטלת מע"מ על התיירות תביא לאובדן תוצר של 1.7 מיליארד"

 

 

שירות חדשות תיירות

"הטלת מע"מ על התיירות תביא לאובדן תוצר של 1.7 מיליארד שקל כל שנה ול-7,600 מפוטרים", אמר דוד בועז, מי שהיה הממונה על התקציבים באוצר וכיום כלכלן ויועץ, בדיון ועדת הכלכלה בראשות ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן. בדיון נחשף פער גדול בין הנתונים הכלכליים של בנק ישראל, המעריך שהטלת המע"מ תצמצם את התיירות לישראל רק במעט, לעומת מסקנתו של  בועז.

"עם מספרים כאלה, מפיו של אדם עם מוניטין כזה, הייתי מציע לשר האוצר לשקול מחדש את המהלך", אמר יו"ר הוועדה ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן, "שמשרד האוצר יבדוק הלילה את העבודה של דוד בועז. הוועדה דורשת משר האוצר לבחון מחדש בדחיפות את הנתונים שהביאו להחלטה לביטול הפטור ממע"מ לתיירות ולהשיב לוועדה עד יום ב' כיצד האוצר מסביר את הפער בין הערכת דוד בועז להערכות עליהן התבססה ההחלטה".

שר התיירות עוזי לנדאו אמר: "ענף התיירות מעסיק 200,000 איש. מעל 80% מהתיירות היא תיירות נכנסת, כלומר מדובר ביצוא לכל דבר. יש היום 2 מיליארד השקעות בצנרת, שירדו לטמיון אם התיירות תיפגע. אפשר להגיע מ-3.5 מיליון תיירים ל-5, אם נעבוד נכון. המאבק נגד החלטת האוצר לבטל את הפטור ממע"מ על התיירות הוא לטובת השכל הישר ובעד האדם העובד".

מנכ"ל משרד התיירות היוצא, נועז בר ניר: "בצרפת המע"מ על תיירות הוא 7% לעומת 19% על כל המוצרים האחרים. בכל המדינות המע"מ על תיירות נמוך משמעותית לעומת השאר. גרמניה הודיעה על הנחה של 70% על המע"מ על תיירות כי מדובר ביצוא. כל המדינות מתחרות על תיירים. בארה"ב בכלל אין מע"מ על תיירות. ב- 24 מדינות מתוך 28 מדינות אירופה המע"מ על תיירות נמוך משמעותית. מדינת ישראל היום היא המדינה השמינית מתוך 140 ביוקר המחייה שלה גם ללא מע"מ".

בתגובה לדבריו של בועז אמר עפר מרגלית ממשרד האוצר: "אנחנו מתבססים על המחקר של בנק ישראל. מהנתונים שבידינו, הפגיעה יחסית מועטה לתועלת. ההשפעה תהיה זמנית. בכל העולם הכלי של הנחה במע"מ לתיירות נועד לתמוך בענף. בישראל תומכים בענף בכלים אחרים כמו מענקים לבניית בתי מלון. כל מדינה בוחרת את הכלים שלה. אנחנו מעריכים את ההכנסה מהמע"מ לתיירות ב-700 מיליון ואם מקזזים את ההפסד כתוצאה מירידה בהזמנות, עדיין יישארו 500 מיליון הכנסות נטו".

עמי פדרמן, נשיא התאחדות המלונות: "80% מעסקי התיירות הם קטנים ובינוניים, מה שמביא לפיזור הכנסה. אין עוד תעשייה שגורמת לשוויוניות כמו התיירות. אף כלכלן לא יחלוק על כך שתיירות זה יצוא לכל דבר. יש רשימה של מוצרי יצוא עם מע"מ 0. מכולם נטפלו רק אלינו כי זה קל. אנחנו מנומסים".

טוביה אשכנזי, ועד עובדי הילטון: "אני אחד מ-200,000 המועסקים בענף וחושש להיות בין ה-7600 שיפוטרו. מדובר באנשים שמרוויחים 7,000 ש' לחודש. הענף שלנו גם כך עובר טלטלות. הגזירה הזו יכולה לרסק אותנו".

07/05/2013