19.04.2024
 
תכנית הסיורים: "סהר קציר - המרכז הישראלי לסיורי תוכן"

 

 

שירות חדשות תיירות

 

סיורי מיזם התיירות "סהר קציר - המרכז הישראלי לסיורי תוכן", הם בראש ובראשונה חוויה אינטלקטואלית ותרבותית. הם מיועדים לקהל חובב היסטוריה, צמא דעת ובעל יכולת להעריך שכיות חמדה תרבותיות. אם אתם סקרנים וחובבי תרבות, הומור, היסטוריה ואקטואליה - הסיורים האלה מיועדים בראש ובראשונה לכם.

הסיורים נבנו על ידי או­ֹרי קציר - מורה דרך, עיתונאי, עורך והיסטוריון. חלק מהסיורים זוכים להכרה ממשרד החינוך באמצעות הכללתם בפרויקטים יזומים דוגמת "בעקבות ספרים וסופרים". המחירים נעים בין 60 ל-85 שקלים למשתתף. הנחות מיוחדות לקבוצות מאורגנות.

לצורך הזמנת סיורים ובירור פרטים נוספים, ניתן ליצור קשר בטל. 08-9730749, 050-5772525 ובכתובת הדוא"ל ori.katzir@gmail.com.

להלן פרטי הסיורים הקרובים.

 

סיור

מועד

נקודת מפגש

מחיר למשתתפ/ת

סוד מוחלט בהחלט: בעקבות חסמבה בתל אביב

15 במאי,

שעה 17:00

קרן הרחובות דיזנגוף וז'בוטינסקי, סמוך לחנות "אילנית שימריז"

69 שקלים

היה או לא היה: מסע בעקבות המשורר אלכסנדר פן

23 במאי,

שעה 17:30

קרן הרחובות דיזנגוף וז'בוטינסקי, סמוך לבית המרחקת "תרופה"

69 שקלים

סקס והעיר הקדושה: ירושלים והמקצוע העתיק ביותר בעולם

30 במאי,

שעה 18:00

כיכר הדווידקה, מרכז ירושלים

69 שקלים

משני עברי התותח: הטרגדיה של ספינת הנשק "אלטלנה"

1 ביוני,

שעה 17:00

מזרקת הפסיפס, גן העצמאות, תל אביב

69 שקלים

מגש הזהב: מסע בעקבות שירתו הפוליטית של נתן אלתרמן

6 ביוני,

שעה 18:00

קרן הרחובות דיזנגוף ונורדאו, ליד מסעדת "אוליב"

69 שקלים

ישו כוכב עליון: בעקבות המשיח הנוצרי בירושלים

6 ביולי,

שעה 09:30

תצפית רחבעם זאבי בהר הזיתים

79 שקלים

 

סיורי ירושלים

 

בעקבות מלכת שבא: סיור בירושלים האתיופית

סיור מלא קסם שנוגע בסיפור האהבה בין מלכה שחורה למלך לבן בירושלים העתיקה. הקשר האתיופי עם ירושלים הוא עתיק יומין. הלא-יהודי הראשון שקיבל עליו את הנצרות היה בן לעם גאה וקדום זה, הטוען כי הוא קשור בקשרי משפחה עם שושלת שלמה המלך.

בסיור מיוחד זה אנו עוקבים אחר ההיסטוריה, הפולקלור והדת המיוחדים לעדה האתיופית-אורתודוכסית ונבין מדוע הייתה אתיופיה למדינה האפריקנית היחידה שחיזקה בשיטתיות את מאחזיה בירושלים. נבדוק מדוע ביקרה מלכת שבא אצל שלמה, באיזו מידה התרשמה ממה שראתה וכיצד השפיע ביקור היסטורי זה על דורות שלמים של בני חבש. נחוש את הנוכחות האתיופית בסמטאות העיר העתיקה, באזור הצליבה ובאתר בו הם מאמינים שהתבצעה עקדת יצחק. נבקר בכנסיה בה מוחזק אחד מספרי התנ"ך העתיקים ביותר הידועים לנו ונקנח בשכונה האתיופית מחוץ לחומות, שבה חיה קהילה תוססת ופעילה עד עצם היום הזה.

אורך הסיור: ארבע שעות.

 

 

צופן שלמה המלך: בעקבת הבונים החופשיים בירושלים

הבנייה החופשית מעוררת אצלנו תמיד תהיות וסקרנות. המסדר, שיש אומרים כי ימיו קדומים ומתייחסים על שלמה המלך ובנאיו, מקיים במשך דורות ארוכים מסורות עתיקות, אחווה יוצאת דופן בין חבריו ורמת השפעה גבוהה על חיי הציבור בעולם המערבי (ולא רק בו).

מי הם הבונים החופשיים? מה מהות הקשר בינם לבין מלכות ישראל הקדומה? האם קיימת זיקה בינם לבין המסדר המסתורי לא פחות, הטמפלרים, שהופיעו בישראל בימי מסעות הצלב ובמשך מאתיים השנים שלאחר מכן הפכו לאחד הארגונים הצבאיים והכלכליים החזקים ביותר באירופה? היכן הותירו הבונים את רישומם בירושלים? האם הם פעילים גם כיום? וכיצד השפיעו על מדיניותה של ישראל כלפי אחת משכנותיה?

על כל השאלות הללו נשיב בסיור מרתק ומאתגר בנקודות מפגש, באולמות טקסיים ובאתרים הקשורים לפעילותו של המסדר החשוב הזה בבירת ישראל.

אורך הסיור: שלוש שעות.

 

סקס והעיר הקדושה: ירושלים והמקצוע העתיק ביותר בעולם

 

שני חלקים יש בביטוי "עיר הקודש", הלא הם "עיר" ו"קודש". גם אם מבחינה מוסרית הקודש אמור לבוא לפני העיר, הרי שבביטוי עצמו העיר מקדימה את הקודש. והעיר, כל עיר (ואפילו אם שמה ירושלים), כוללת גם מקצועות מהסוג שלא כולנו בוחרים לנו כקריירה. כעיר סואנת וצפופה, עיר מינהל חשוב ועיר בירה של מחוז ומדינה, ירושלים משכה אליה במשך השנים גם את נשות הלילה, את אלה שעסקו במקצוע העתיק ביותר בעולם.

בסיור זה נחלוף על פני אתרים שהיוו נקודות ציון משמעותיות בזנות הירושלמית, נספר את סיפורן של חלק מהנשים הללו ונבדוק מה עלה בגורלן. סיור העוסק בגורלן של נשים ירושלמיות, מספר על הזנות ככלי נשק במאבקים פוליטיים וצולל אל תחום שנוי במחלוקת שרק מעטים מאתנו מכירים באמת מקרוב.

אורך הסיור: שעתיים וחצי עד שלוש שעות.

 

 

ואלס בסמטאות: איך הפכה אוסטריה ללהיט ירושלמי

 

מה הקשר בין רצח מסתורי שהתרחש בטירה אירופית מפוארת לטקס חגיגי בבית כנסת ירושלמי? מה עשו הדיליז'נסים הרתומים לשלושה סוסים ב'שער העמקים'? מי הקים בניינים מפוארים בעיר העתיקה כדי לחסום את התפשטות ההשפעה הצרפתית? ומדוע המליץ אותו אדם להעניק לאלפי יהודים חסות על אף שלא נולדו כלל במדינה שאותה שירת?

כל אלה ועוד מקבלים תשובה בסיור מרתק הנערך בירושלים העתיקה ובסביבותיה ועוקב אחר החדירה האוסטרית לארץ ישראל ואחר עלילותיהם המרתקות של האנשים שהיו מעורבים בכך.

בין השאר, נבקר בסיורנו במקומות בהם מונצח האירוע שהחל את הכול, נעלה על קברו של אדם שניצל את עמדתו הבכירה כדי לנהוג בנדיבות עם יהודי ירושלים, נספר על הקללה המוטלת על בני האצולה האוסטרים בהקשר הירושלמי של חייהם ונחפש אחר הבניין שהסיר את כובעו לכבוד אישיות רמת מעלה שביקרה בו.

אורך הסיור: שלוש עד ארבע שעות.

 

 

מות יומת המלך: בעקבות רוצחיו של עבדאללה הראשון, מלך ירדן

 

שיחזור מהפנט של דרמה פוליטית משנותיה הראשונות של המדינה. ב-20 ביולי 1951 סיימו חמישה כדורים שנורו על ידי מתנקש את פתיל חייו של המלך עבדאללה הראשון, מייסדה ומנהיגה הכריזמטי של הממלכה ההאשמית של ירדן.

במשך שלושים שנה ויותר ניהל עבדאללה, צאצא ישיר למשפחת הנביא מוחמד, את ארצו המדברית ביד רמה, תמרן אותה בכישרון רב בסבך התככים הפוליטיים של המזרח התיכון ויצר קשרים הדוקים אף עם אנשי היישוב היהודי בארץ ישראל. בסיור זה נעקוב אחר מסלול חייו של המלך, נבדוק מה הייתה הדינמיקה המיוחדת שאותה הפעיל במהלך הקרבות הקשים על ירושלים במלחמת העצמאות ונלך צעד-צעד אחר הקושרים שתכננו את רציחתו. סיור ייחודי ומרתק שמשחזר פרשיית חיים ומוות של מנהיג ומייסד שרק מעטים כמותו פעלו במזרח התיכון.

אורך הסיור: ארבע שעות.

 

אם נמה העברית: חייו של מחייה השפה אליעזר בן-יהודה בירושלים

 

טיול בעקבות אחד מאבות התרבות העברית והאיש שהשפיע אולי יותר מכל אחד אחר על הדיבור של כולנו. סוף המאה ה-19 וראשית המאה ה-20 היו שנים של תסיסה אדירה - לאומית, תרבותית ואידיאולוגית. המאבק על תקומתו מחדש של העם היהודי במולדתו ההיסטורית לבש צורה. אחד ממנהיגיו היה אליעזר בן יהודה, שהבין כי תחיית האומה העברית תוכל להתרחש רק בארץ ישראל ותוך החייאת הלשון העברית כשפת יום יום, לאחר שזו שמשה מאות שנים רק ללימודי הקודש ולתפילות.

עיקר פעילותו של בן יהודה התקיימה בירושלים. שם הוציא לאור את עיתוניו, הפיץ את חידושיו וגידל את ילדיו על פי תפיסתו המיוחדת (ובהם גם איתמר בן אב"י, הילד העברי הראשון). בסיורנו נטייל בתחנות חייו ונעקוב אחר האירועים הדרמטיים שבהם היה מעורב.

אורך הסיור: ארבע שעות.

 

 

"דור של תימהון": חייו ופעולותיו של הרב קוק בירושלים

 

מסע אל מקורות הציונות הדתית בארץ ישראל. הרב אברהם יצחק הכהן קוק נחשב כיום לאחת הדמויות המשפיעות ביותר על דמותה של מדינת ישראל בימינו, קל וחומר על הפוליטיקה העכשווית כאן. האיש ששימש כרב הראשי האשכנזי הראשון בארץ ישראל והיה פוסק, מקובל והוגה דעות, הוא שהניח את המסד לציונות הדתית המודרנית ואישיותו נערצת על המונים עד עצם היום הזה.

בסיורנו בעקבות הרב קוק נבקר בתחנות הירושלמיות העיקריות בחייו, החל מהישיבה שאותה הקים בבית דוד (ומקום משכנה כיום, בקרית משה) וכלה בבתי תלמידיו הבולטים ביותר ובמקומות הרלוונטיים ליחסיו עם התנועה הציונית המתחזקת, עם נביא השפה העברית אליעזר בן יהודה ועם נושאים שבהם היה מעורב אישית, החל ממסע הרבנים למושבות החקלאיות וכלה בפסיקותיו בנושא שמיטת האדמות. סיור שמרתק דתיים וחילונים, מאמינים ואתאיסטים כאחד ומעורר התעניינות גוברת בקרב מוסדות חינוך.

חשוב: חלק מהסיור יתקיים באמצעות הרכבת הקלה בירושלים.

אורך הסיור: ארבע שעות.

 

הזקן והעם: פעילותו של דוד בן גוריון בירושלים

 

בשנת 1909 הגיע דוד גרין, בחור נמוך קומה ונמרץ שעלה שלוש שנים קודם לכן ארצה מפלונסק שבמזרח אירופה, לירושלים. האיש, שהתפרנס תחילה מעבודת כפיים, צורף למערכת כתב העת המפלגתי "האחדות", ועד מהרה התבלט שם כמנהיג עקשן וככותב מוכשר. לימים הפך בן ה-23 לדוד בן גוריון, ראש ממשלתה הראשון של מדינת ישראל והאיש שתרם אולי יותר מכל אחד אחר לכך שירושלים המערבית נותרה בידי מדינת היהודים גם לאחר שנגזר גורלה להיות שטח בינלאומי בחסות האו"ם ולאחר שחלקה המזרחי נכבש על ידי צבא פולש.

בסיורנו זה נעקוב אחר התחנות השונות שבהן נדד בן גוריון במהלך שהותו בעיר הנצח; נראה כיצד ארגן את מוסדות הפועלים; איך גיבש לעצמו השקפת עולם ירושלמית המושפעת גם מן המקורות המקראיים; ואפילו היכן היה כלוא שעה שנעצר על ידי הטורקים בחשד לחתרנות. למעשה, נשחזר לא רק את צעדי בן גוריון בירושלים, אלא גם את הולדת המיתוסים שגולמו באישיותו המיוחדת.

מסע ירושלמי אל חייו של האיש שהיה מזוהה בעיקר עם המדבר.

אורך הסיור: שלוש שעות.

 

 

כאן אני עומד: ביקוריו של זאב ז'בוטינסקי בירושלים

 

כיצד נולדה תנועת בית"ר? מהם מקורות הליכוד? התשובה הקבועה היא: זאב ז'בוטינסקי. ואולם, האיש שייסד את הזרם הרוויזיוניסטי בציונות ומי שהיה מורם ורבם של מנהיגים רבים בישראל המודרנית, לא חי רוב שנותיו בארץ. בירושלים ביקר ארבע פעמים, ובסך הכול שהה בה תקופה של כשנתיים וחצי. ז'בוטינסקי ניצל את הביקורים הללו כדי להפיץ את רעיונותיו וכדי לבסס את מה שראה כהגנה הכרחית על המעוז היהודי בארץ.

בסיורנו נעקוב אחר פעילותו הציונית, אחר נאומיו הסוחפים, אחר המקומות בהם עבד ואפילו נעצור ליד אחד בית בו התגורר. נקרא מיצירותיו ומתרגומיו של האיש, נאזין לכמה משיריו שהולחנו והושרו וננסה להבין מדוע הפכו הרעיונות שגיבש לשנויים במחלוקת בתקופות מסוימות ולפופולריות במיוחד באחרות. נחקור את התפקיד שמילאה ירושלים בחייו של ז'בוטינסקי ונבדוק כיצד גיבש את עמדותיו בעניינה.

אורך הסיור: ארבע שעות.

 

 

 

דרך שתי נקודות: רגעים ירושלמיים בחייו ובשירתו של יהודה עמיחי

 

סיור בימין משה, באבו טור ובקו התפר העוקב בעניין אחר דמותו הצנועה ועשירת הביטוי של מי שנחשב לאחד המשוררים העבריים החשובים, לפורץ דרך ומחולל מהפכה בשירה העברית החדשה, ונמנה עם הבולטים בשירה הבינלאומית במאה ה-20. עמיחי, ירושלמי בכל הווייתו, הצטיין בסגנון כתיבה פשוט, בעל לשון יומיומית כמעט, לצד שימוש במטאפורות שנונות, מדויקות, רבות עצמה ומפתיעות. הוא ידוע גם בטיפולו הרענן במשפטים בעלי משמעות דתית כמו "איש תחת גפנו ותחת תאנתו" ובטקסטים מוכרים, החל מתפילות ("אל מלא רחמים") ועד למשפטים מתמטיים ("דרך שתי נקודות עובר רק קו ישר אחד"). שירתו, שעליה גם היה מועמד לפרס נובל לספרות, נכללת בין הגדולות שביצירה היהודית המודרנית, וידועה ברחבי העולם כולו, ועד כה היא תורגמה לארבעים לשונות.

בסיור מרתק ומרגש זה נעקוב אחר תחנות בחייו, אחר אירועים ואתרים שהיוו השראה ליצירתו ואחרי השירים עצמם.

אורך הסיור: שלוש שעות.

 

 

 

 

אני וסימון ומואיז הקטן: סיור הצדעה ליוסי בנאי

 

סיור הצדעה לזמר ולשחקן המופלא שהוא חלק מהגדרת התרבות הישראלית כולה. טיול שכולו שירה, סיפורים, מערכונים, אתרים וגם שוק אחד. הסיור יעקוב אחר דמותו של יוסי בנאי בתרבות הישראלית, אהבותיו, שיריו ומחוזות ילדותו. בסיור נשיר, נצחק, נספר ונצדיע לאמן שאליו כולנו מתגעגעים.

מסלול הסיור יתמקד בשכונות נחלאות ובשוק מחנה יהודה ויעסוק ברובו ביצירתו האומנותית של יוסי בנאי, דרך תרומתו ללהקת הגשש החיוור, השירים האלמותיים, המערכונים ואהבותיו של יוסי - כולל, כמובן, אהבתו הגדולה לירושלים עיר הולדתו.

הסיור מרתק, מהנה, חווייתי ומתאים לילדים ומבוגרים כאחד.

אורך הסיור: שלוש שעות.

 

 

חוקר, בנאי, מיסיונר: קונרד שיק ותשוקתו הגדולה לירושלים

 

מה המשותף לכנסיית המשיח, לשער בחומת העיר העתיקה ולשכונה החרדית מאה שערים? התשובה: את כולם תכנן ובנה קונרד שיק, אדם ללא כל השכלה פורמאלית, שהפך לאחת הדמויות הגדולות והמשפיעות ביותר בתולדות ארץ ישראל. המיסיונר המזוקן היה אדריכל, ארכיאולוג, קרטוגרף וחוקר ארץ ישראל, והשפעתו עודנה ניכרת גם בתקופתנו. הוא שיחק תפקיד מכריע בעיצוב ירושלים בתקופת היציאה מן החומות ולמעשה משפיעה פעילותו על מחירי הדירות במדינת ישראל עד עצם היום הזה.

בסיור מרשים זה נבדוק כיצד התפשטה השפעתו מעיצוב מחדש של האמונה הפרוטסטנטית ועד קבלת ההחלטות בפוליטיקה הישראלית העכשווית. נציץ בבתים שבנה ושהפכו לאבני דרך באדריכלות הירושלמית ונראה מקרוב את דגמי ירושלים, שבאמצעותם ניסה לשחזר את העיר בתקופותיה הקדומות.

אורך הסיור: ארבע שעות.

 

 

המרדף אחר הצ'ארטר: מסעם של וילהלם השני ותיאודור הרצל לירושלים

 

בשנת 1898, שלוש שנים לאחר משפט דרייפוס ופרסומו הסנסציוני של הספר "מדינת היהודים", היה בנימין זאב הרצל בשיא הקמפיין שלו להשגת חסות בינלאומית להגשמת חזונו. באותה שנה עצמה, ביקש הקיסר הגרמני וילהלם השני להדק את בריתו עם טורקיה לקראת מלחמה אפשרית באירופה ולחזק את האחיזה הגרמנית בארץ ישראל - ולשם כך אף קם ונסע בעצמו לחבל ארץ נידח זה. במהלך הביקור זכה הקיסר לכבוד מלכים, בעוד שהרצל נאלץ לבדוק בשבע עיניים אם המרגלים שעקבו אחריו אינם מנסים גם להתנקש בחייו. הדרמה הגיעה לשיאה בשני מפגשים שכל אחד מהם היה כרוך במניפולציות שונות שביצעו הצדדים ובניסיונות להערים זה על זה.

בסיור מרתק זה נעקוב אחר הפרשה המרתקת, נבדוק כיצד התנהל מסעם של השניים ונבקר במקומות שכמעט לא השתנו מאז מילאו תפקידי מפתח בפרשה.

אורך הסיור: שלוש שעות וחצי.

 

 

ישו כוכב עליון

 

ישו הנוצרי היה, ללא כל ספק, אחת הדמויות המשפיעות ביותר שפעלו אי פעם בירושלים. זאת, על אף שפעילותו שם לא ארכה אלא ימים ספורים, והוא מצא בה את מותו זמן קצר מאוד לאחר הגיעו אליה. ואולם, הדת שהעמידה את ישו ותורתו במרכזה, היא כיום הגדולה ביותר בעולם ומספר מאמיניה עולה על שני מיליארד.

בסיור מרתק זה אנו צועדים בעקבות התיאורים המובאים בברית החדשה ובעקבות המסורות הנוצריות העוסקות בתחנות האחרונות בחייו של האיש שנחשב בעייני למעלה מרבע האנושות כמשיח. ננסה להבין מדוע התחוללו התקריות שהביאו עליו את סופו, כיצד התנהל במהלך משפטו וכיצד הוא מונצח בירושלים. כמו כן, נבין מדוע רבים מייחסים לעם היהודי לדורותיו את האחריות לצליבתו, על אף שהוצא להורג על ידי הרומאים. בין לבין, נטפל בתעלומות היסטוריות גדולות כגון הקשר בין ישו לבין תכנית הטלוויזיה המיתולוגית "זהו זה".

הסיור יוצא מתצפית הר הזיתים ומסתיים בשער יפו. יש לבוא בלבוש המכבד את בתי התפילה שבהם נבקר.

אורך הסיור: ארבע שעות וחצי.

 

סיורי תל אביב

 

סוד מוחלט בהחלט: בעקבות חסמבה בתל אביב

 

סיור מרגש ומשעשע ברחובות הצפון הישן של תל אביב ולאורך חוף הים. חסמבה, הלא היא חבורת סוד מוחלט בהחלט, היא ללא ספק אחד המיתוסים המכוננים של ספרות הילדים העברית המודרנית. החבורה הנועזת, בהנהגת ירון זהבי אמיץ הלב וסגניתו תמר, כללה גם דמויות בלתי נשכחות כמו אהוד השמן, משה ירחמיאל ומנשה התימני.

חסמבה, כמו סיפורי ילדים אחרים, מבוססת בחלקה על אנשים בשר ודם ועל אירועים שהתרחשו במציאות. הסיור עוקב אחר מקורות ההשראה של מחבר הסדרה, יגאל מוסינזון, החל מבית המרקחת שבו נוסדה החבורה (ושקיים ופועל גם בימינו), עבור דרך האתר בו ביצעו ירון ופקודיו את הפעולה המבצעית הראשונה שלהם וכלה במערה החשמלית המפורסמת, מפקדתה של החבורה האגדית. בנוסף, עובר המסלול דרך תחנות תרבות ומורשת הקשורות להיסטוריה התל-אביבית ולתקופת המנדט הבריטי.

אורך הסיור: שעתיים וחצי עד שלוש שעות.

 

 

היה או לא היה: מסע תל-אביבי בעקבות אלכסנדר פן

 

סיור מסעיר בעקבות אגדה. אלכסנדר פן היה, ללא ספק, אחד המחוננים שביוצרים העבריים ומי שנחשב כאגדה גם בזכות אישיותו יוצאת הדופן. בין השאר, ניהל המשורר המחונן רומן מתוקשר היטב עם מלכת התיאטרון דאז, חנה רובינא. זכרו של סיפור זה מהבהב בנפשותיהם של תל-אביבים ותיקים עד היום, כבר הפך מזמן לאגדה.

בסיור רומנטי זה אנו צועדים בעקבות פן ושירתו ועורכים מסע נוסטלגי ברחובות תל אביב של פעם. בעקבות האווירה המיוחדת של חיי הבוהמה דאז - בתי הקפה, השירים שנכתבו בהם וסיפורי אהבה על רקע היצירה התרבותית המשגשגת של שנות השלושים. ההליכה משובצת בקטעי שירה, בסיפורים מהווי הרומן המפורסם ההוא ובאנקדוטות מרתקות נוספות. סיום הסיור במוסד תל אביבי היסטורי שהוא אולי היחיד שעד היום משמר את אווירת הבוהמה שמזוהה כל כך עם פן ויצירתו.

אורך הסיור: שעתיים וחצי עד שלוש שעות.

 

משני עברי התותח: הטרגדיה של ספינת הנשק "אלטלנה"

 

שיחזור מחשמל של הדרמה שהתחוללה סביב הספינה המפורסמת ביותר בהיסטוריה הישראלית.

"אלטלנה" היא אחד המושגים השנויים ביותר במחלוקת בהיסטוריה הפוליטית שלנו. היא מייצגת את הקונפליקט העמוק בין הזרמים המרכזיים בתנועה הציונית, שבראשיהם ניצבו ב-1948 דוד בן גוריון ומנחם בגין. ספינת הנשק של האצ"ל, שהגיעה אל חופי ישראל חודש אחד בלבד לאחר קום המדינה, הייתה מוקד לעימות אלים, שנסב סביב השאלה האם ניתן יהיה לאפשר את העברת הנשק שעליה לכוחות אצ"ל בירושלים, שעה שאצ"ל עצמו כבר מוזג ברובו אל תוך צה"ל והמדינה מבקשת לקיים פיקוד אחיד על כל כוחותיה. הדרמה הסתיימה במותם של 19 איש, בטביעת הספינה ובטראומה לאומית. בסיור היסטורי זה נעקוב אחר העלילה המייסרת וקורעת הלב שהתפתחה לאורך החוף ונעמוד על לבטי ומניעי שני הצדדים בפרשה.

אורך הסיור: שלוש שעות.

 

 

מגש הזהב: מסע בעקבות שירתו האקטואלית של נתן אלתרמן

 

נתן אלתרמן הוא, ללא כל ספק, אחד מגדולי היוצרים העבריים בכל הזמנים. שירתו הלירית קנתה לה לא מעט מעריצים. רבים משיריו הולחנו והפכו ללהיטי ענק, בביצועם של גדולי הזמר העברי. חלק ניכר מאותם שירים כבר נחשבים לקלאסיקות של ממש - וכל אלה עוד לפני שהבאנו בחשבון את המחזות, המאמרים ושאר יצירותיו.

ואולם, אלתרמן היה גם פרשן אמן ומתעד נאמן של האקטואליה הפוליטית והתרבותית בתקופתו. בטוריו "רגעים" ו"הטור השביעי" הגיב מדי שבוע לאירועים אקטואליים בארץ ובעולם, צלף בפוליטיקאים ובתופעות חברתיות מגונות ושימש כנייר לקמוס לעמדות אנשי הרוח במדינה. מדי בוקר נהגו מעריצים נלהבים להגיע אל בניין העיתון כדי להיות הראשונים שיקראו את טורו המחורז החדש.

בסיור זה נצעד בעקבות טוריו המחורזים של אלתרמן, שכל אחד מהם מעשה אמנות בפני עצמו. נדבר על חייו ההפכפכים, על המשברים הדרמטיים שאותם תיעד - וכל אלה, תוך האזנה לשיריו.

אורך הסיור: שלוש שעות.

 

 

מי ראה את דנידין?

 

פעם, כשדני ממשפחת דין המתין לאמו, שהתעכבה אצל חברה, הציק לו מאוד הצמא. לפתע הבחין בכוס ובה נוזל סגול, העומדת על אדן חלון סמוך. הוא מיהר ולגם ממנה - והפך מיד לילד השקוף ביותר בעולם.

דנידין היה לרואה ואינו נראה- מצב שהוא משאת נפשם של רבים ומגינת ליבם של רבים לא פחות. במצבו המיוחד השכיל הילד האמיץ, הישר כסרגל ורב-התושייה, לסייע לילדים חלשים, למבוגרים חולים ולסתם אנשים שסבלו מהצקות, גניבות ותרמיות. גם צה"ל גילה את כישוריו המיוחדים ורתם אותו לשירותו. עד מהרה נודע דנידין לתהילה כמי שביצע פעולות נועזות במיוחד, החל מכיבוש תחנת שידור מבוצרת, עבור דרך ריגול במפקדת המודיעין המצרי ומבצעים נועזים במלחמת ששת הימים וכלה בסיכול חטיפת מטוסים.

בסיור זה נעקוב אחר מעלליו הנועזים של הילד הרואה ואינו נראה, נבדוק מה חלף במוחו של כותב ספרי דנידין כשרקם את עלילותיו הנועזות ונריע לילד האמיץ ביותר במדינת ישראל מאז ומעולם.

אורך הסיור: שעתיים.

 

 

 

עיר הסֵפֵר: בין חולות ותכול שמיים בתל אביב

 

מסע מרתק בזמן אל שנותיה הראשונות של תל אביב, העיר העברית המודרנית הראשונה. לצד היותה ישוב ראשון מסוגו בתקופת העלייה השנייה ובכלל, הפכה העיר החדשה למגרש המשחקים של האדריכלות הארצישראלית ולמקום שקיבץ אליו סיפורים אנושיים מרגשים מכל רחבי תבל.

בסיורנו בעיר הקרויה על שם ספרו האוטופי של הרצל, "אלטנוילנד", נספר על האנשים שהעזו לשבור את המוסכמות ולהפוך את העיור לאירוע חלוצי. נדבר על הצדפים שנאספו בחול ושהגרלתם היא שקבעה את חלוקת המגרשים בעיר, נבקר בבית שסביבו נבנתה העיר, על הקיוסק הראשון שלה ועל הפולקלור ההוא שהתפתח בין עצי השקמים של פעם, שרק מעטים מהם שרדו בימינו.

אורך הסיור: שעתיים וחצי.

 

 

סיורי הכרמל

 

הפלישה האירופית לכרמל: אתרי נוף ומורשת בחיפה

 

האם יתכן כי חיפה עמדה במוקדו של סכסוך שכמעט והצית מלחמת עולם בהשתתפות רוב מעצמות אירופה? בהחלט כן. כשמחפשים ערים קוסמופוליטיות בארץ, חיפה ניצבת בשורה הראשונה. משחר ימיה הייתה עיר הנמל החשובה זירה למאבק שנוהל אמנם על ידי שתי קבוצות דתיות - הטמפלרים מחד והכרמליטים מאידך - אבל בפועל היווה רק קדימון לסכסוך ארוך השנים בין גרמניה לצרפת. המאבקים שניהלו הצדדים על ההשפעה בחלק זה של הארץ דווקא, הביאו בשיאם לשילוח ספינות מלחמה ולהתערבות של האפיפיור - אבל גם לבניית כמה מהמבנים, המקדשים והגנים היפים ביותר בארץ.

בסיורנו נעבור, בין השאר, במושבה הגרמנית הגדולה ביותר בארץ ישראל, במנזרים הכרמליתיים בסטלה מאריס ובנחל שיח, במושבת הנופש הגרמנית כרמלהיים ובגנים הבהאיים, שהם מהיפים מסוגם בעולם.

אורך הסיור: שש שעות.

 

חולמים ולוחמים בין הכרמים: מסע לזכרון יעקב של ימי החלוצים

 

טיול מרתק השובר מיתוסים קדומים על המושבה הוותיקה. ישוב שהוקם בכלל בטעות, שעה שעולים מרומניה רכשו אדמות אחרות מאלה שהיו אמורים לרכוש. מאוחר יותר התחוללו במושבה היפה מאורעות דרמטיים, כמו המרד בברון רוטשילד, הקמת בית הכנסת מתחת לאפם של הטורקים והפעלת רשת הריגול ניל"י על ידי בני משפחת אהרונסון. המושבה הייתה גם זירה לסיפורי אהבה מרגשים, שחלקם נכנסו לקלאסיקה הארצישראלית.

בסיורנו נבקר במוזיאון העלייה הראשונה (שהוא הטוב מסוגו בישראל), בבית הכנסת ההיסטורי, נשמע על עלילותיהם של פקידי הברון בחדר המיטות ונראה מקרוב את החצר החקלאית היחידה ששרדה מאותה תקופה ושעדיין פועלת. סיור נעים במושבה שהסיפורים והאגדות בה הם מעיין שאינו חדל מנבוע.

אורך הסיור: ארבע שעות.

30/04/2013